Robbe Hot Shot

• Topicstarter Topicstarter Frans
  • Startdatum Startdatum
F

Frans

Guest
Hallo,

Heb een Hot Shot aangeschaft voor op de helling. NU stopt Robbe er zelf standaard 148 servo's in deze hebben een stel kracht van 30N/cm en wegen 44 gram. Eigenlijk wil ik er iets lichtere servo's in stoppen. HEb alleen geen idee hoeveel stelkracht ik nodig heb. Tuigje weegt z'on 600 gram. Het liefst zou ik er ms-x2 tjes in proppen (daar heb ik er nogwel een paar van) deze hebben alleen 1/3 van de stelkracht van de s148. Zouden die duitsers de servo er in hebben gedaanomdat hij lekker standaard is of heb ik deze stelkracht echt nodig?? Kent iemand een paar site's over de Hot Shot?

Groetjes Frans

Als het voor de helling is zou ik me niet al te druk maken over het gewicht. Ik stop er bij het hellingvliegen vaak juist extra gewicht in om goed tegen wind te kunnen steken.

Hoi,

HS85-MG (Hitec) servo's hebben 30N/cm en wegen maar 21,9 gram, misschien dat deze servo's een optie zijn?

Mark

beste Frans,

ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken om de trekkrecht van je MSX-2 servo's. Je hebt er op elk roer 1 staan samen goed voor 2kg, ik denk niet dat je daarmee in de problemen gaat komen. Maaaaar ik vrees dat je tandwieltjes het zwaar te verduren zullen krijgen. Die hebben niet zoveel nodig en op de helling kan je al eens een zwaardere landing verwachten. En de roeren op een hot shot zijn niet van de kleinste, bij een klein tikje vrees ik voor de tandwieltjes.
Ik zou er de standaard servo's inzetten, gewicht is geen punt op de helling, en het is niet duur.

http://www.ig-nurfluegel.ch/hot_shot.html

JOngens is het ook mogelijk om hier een elektro versie van te maken met een brusless moter en lipo celle..??
Grtz

Meer als een 1 jaar na dato antwoord geven, handig.

@rdalsem, ik heb nog een kitje liggen van de hot-shot en een bijbehorende pylon om er een brandstof motor op te zetten. 2,5cc meen ik. Dus wat extra gewicht zal niet zo'n probleem zijn, evt. gewichts-besparingen zijn denk ik ook wel mogelijk, zie servo-vraag. Het filmpje destijds op de robbe site liet zo'n slimer-uitvoering zien, geen slecht vliegbeeld moet ik zeggen.

Met een soort rompje boven op de vleugel alla ProJeti/Zaggi moet je denk ik wel een e-motor en wat accu's kwijt kunnen raken. De kit zelf is hier niet echt op bedacht, alle apparatuur wordt ingesloten door beplanking e.d.

Rick

Waarom erboven op??
Zoiets hoort er toch onder?? of ligt dat aan mij??
Als ik voor de hot shot 69.95 betaal, betaal ik dan te veel..??
Grtz

Hallo,

Zelf vlieg ik niet meer met de HOT SHOT. Hij heeft eigenlijk nooit lekker gevlogen. Ik wilde er een knie in zetten en de kliko in, maar een collega vlier wilde bewijzen dat hij lekker kon vliegen en heeft hem geruild tegen een Tiger Moth..

Die collega vlieger hangt hier ook rond op het forum onder de naam Peytr

In verband met het zwaartepunt lijkt mij een pusher-configuratie het beste. De HotShot heeft een behoorlijke pijlstelling, de neus steekt dus een heel eind voor het zwaartepunt.

Montage bovenop de vleugel geeft dan het voordeel dat het rompje + motor een beetje veilig zit bij de landing. Kijk maar eens bij andere pushers, Hunter, Twinjet, e.d.. De meeste kunnen zelfs als ze op de grond liggen de motor nog laten draaien zonder ground-hits.

De hogere Thrust-line geeft misschien wel iets meer de neiging dat de kist wil gaan duiken als je het gas/stroom erop zet.

Rick

Since Frans pushed me forward:

Ik heb er eentje onder mijn bureau liggen, netjes bespannen en tweemaal mee naar buiten geweest. Mijn definitieve conclusie is dat het voor zweven een absolute flutkist is. Ik schrijf dat niet alleen omdat de mijne aan de helling futloos naar beneden fladderde, nadat Frans ermee klaar was, maar ook omdat ik een maandje geleden op de Wasserkuppe was. Daar kwam een Duitser naar me toe en die vroeg of ik zijn nieuwe Hot shot wilde starten. Zo gezegd zo gedaan. De man kon ook naar beneden om hem op te halen.

Overigens denk ik dat het met een motortje wel lekker kan gaan, want snel gestart zweeft het ding lekker. Ook met veel ballast zou het best eens goed kunnen gaan. De mijne as is, en die van de onfortuinlijke Duitser (allebei op ca 700 gram AUW) deden het gelijk een natte zakdoek. Ik denk dat ik dat wel kan verklaren, want de Hot shot heeft een vrijwel ongemodificeerd E 186 profiel. Met de geringe tipkoorde is een vliegsnelheid van ergens in de buurt van de 35 km/h nodig om bovenkritisch te vliegen. Dat haalt de mijne niet, vanwege het relatief geringe gewicht. Een stevige aandrijving, of een gewicht van net boven de kilo maakt dat (hellingzwevend) waarschijnlijk wel mogelijk.

Back