Robbe Impression: hotliner setup

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door paulplevoets, 17 aug 2020.

  1. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Afgelopen winter kocht ik op marktplaats een bouwdoos van de Robbe Impression. Ik had deze kist ergens rond 2010 ook al gehad en heb er toen veel plezier aan gehad.

    In het voorjaar was de kist klaar en heb ik hem ingevlogen met volgende setup;
    Polytec 490-29
    Maxon reductie 4.4 : 1
    70 amp polytec regelaar
    4S 5000 nanotech 25-50C Lipo
    Aeronaut 14x10
    vliegklaar gewicht 2200 gram

    Op een oud 4S pakket was de power niet slecht. Vervolgens nieuwe 4S lipo erin, ding ging als een speer. Helaas maar 2 vluchten, de motor werd heet en de boel stinkt sindsdien verbrand. Hij draaide nog, dan maar een 14x8 erop getest en dat bleek wel te werken. Power was nog net voldoende voor een hotliner (tegenwoordig is zulk model eerder een softliner). Ondertussen, na minder dan 10 vluchten, is het tandwiel op de motor los gekomen en heb ik het wel gehad met deze setup (gebruikt gekocht van een Duitser op Rc-Network).

    Ik zoek nu dus advies voor een nieuwe setup. Echter, ik wil er geen 300 of 400 euro voor uitgeven gezien de reeds gedane kosten en omdat ik daarvoor te weinig met het toestel vlieg.

    Wie kan me wat op weg helpen qua motorisatie? De lipo's moet ik herbruiken, regelaar liefst ook. Ik heb plaats voor 38mm motoren in de neus. Indien met reductie kan er nog iets groter in. Gewicht maakt me weinig uit. Ik zou graag hebben dat het toestel wat zwaarder wordt, is erg licht nu waardoor de topsnelheid bij het aanduiken wat laag blijft. Is een directe binnenloper zoals de Turnigy DT38 een mogelijkheid?

    Op mijn oude impression zat een Kontronik binnenloper met reductie, ik denk een Fun 550? op 5S en een prop van 15 inch diameter dacht ik. Die ging niet harder dan de huidige met de 14x10, maar die hield het wel meer dan 100 vluchten uit zonder enig probleem... Helaas heb ik geen verdere gegevens meer over die oude setup.

    IMG_6209.jpg IMG_7655.jpg IMG_7656.jpg IMG_6209.jpg IMG_7655.jpg IMG_7656.jpg
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vraag is hoe je hem gevlogen hebt.
    Een 480 motor kan maar iets van 600 watt leveren, helemaal een Polytec, dat is geen Kontronik kwaliteit.
    Jij hebt met deze setup ongeveer, snel berekend, 900 watt getrokken.
    Als je dat een paar keer een seconde of 10 lang doet dan warmt je motor op en demagnetiseert, waardoor hij meer stroom gaat trekken en binnen de kortste keren verbrand.
    Een goedkope aandrijving is moeilijk te vinden voor hotliners.
    Ten eerste is het model veel te zwaar, je kan wat gewicht besparen door de 5000 mAh te vervangen voor een 3000.
    Dan gaat ie ook meteen harder omhoog.
    En dan als motor iets van een Hacker B50-6L met 6.7 gear.
    Dat blijft wel heel.
    Of een andere 600 motor met 6.7 gear en een KV van rond de 4000.
    Gebruikt is er wel het een en ander te koop.
    Alleen moet je dan ook een zwaardere regelaar kopen, iets als de Sunrise 150A Dutch Special, Gerben verkoopt ze.
    Dat blijft ook heel tot 300 Ampere.

    Ik heb zelf een hotliner (Ion Pro) met een DT38 motor erin.
    Ben er niet kapot van, gaat niet echt hard omhoog.
    Motor wordt ook wel warm maar trekt maar 85 Ampere op 5S, dus amper vermogen.


    GJ
     
  3. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Bedankt, hier heb ik alvast iets aan.

    Ik denk niet dat ik de kist lichter wil maken. Ik gebruik hem gewoon om snel mee aan te duiken en als hij nog lichter zou worden krijg ik er zo al helemaal geen snelheid meer in. Het gaat me niet zozeer om de versnelling omhoog, maar meer om de snelheid omlaag zonder motor Je kan het toestel best vergelijken met de simprop fuego en lift off van enkele generaties geleden. Qua vliegen niet te vergelijken met de Hawk.

    Je hebt zelf een dt38 in gebruik, Wat zou ik van prop er regelaar op die dt38 kunnen plaatsen met mijn 4s? Ik hoef niet de maximale power uit die motor, maar wel dat ie heel blijft.

    Op eBay staat ook een mooie Kontronik Kira 500-30 1/6,7 te koop, nieuw in de verpakking. Kan ik daar wat mee? Blijkbaar komt hij ook al eens voor in een Hawk.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De DT38 op 4S zou met een 14x10 met 2300 gram met 13 meter per seconde omhoog gaan.
    Als je hem 200 gram lichter maakt met 15 m/s
    Maar hij trekt dan 60A, dus dan kan je niet halfgas vliegen, gas dus op een schakelaar.
    Een betere setup zou zijn die DT38 met een 17x13 prop maar dan moet je ook een andere regelaar kopen want dan trekt ie 110A.
    En je moet hem dan ook echt als een hotliner vliegen, dus 3-4 seconden motor aan, dan 20 seconden niet etc.
    Hij gaat dan met 21 m/s omhoog.
    De Kira 500-30 zit net even te laag in toeren.
    Op 4S zou ie ook met de 17x13 met 20 m/s omhoog gaan alleen is je stroom dan lager, 75A.
    De regelaar houd dat wel als je alleen volgas vliegt, deelgas fikt ie af.
    En ook niet langer dan 10 seconden inschakelen en dan weer rust gunnen.
    Met een 16x16 RFM breed gaat ie naar de 23 m/s en is de stroom ongeveer gelijk.

    Deze modellen gaan gewoon niet zo hard, het profiel is een HD45, zal een maximale snelheid aanduikend van 220-240 km/u halen, als het cg erg achterlijk ligt en de instelhoeken kloppen.

    GJ
     
  5. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Ik ben er nog steeds niet uit. Ik kan me weinig voorstellen bij die m/s. Kan je bij benadering eens rekenen hoeveel m/s ik ongeveer haalde bij de polytec setup? Zodoende heb ik een vergelijk. Want eerlijk, zoals hij die paar vluchten ging was het me eigenlijk prima. Alvast bedankt!
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met de Polytec had je theoretisch 18 m/s

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben een soort leerling van GJVO en zou beginnen met de zwaardere regelaar van Gerben.
    Dit in het kader van het heel-houden ;).
    En ...... snel en goedkoop gaan niet samen.
     
  8. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Ik heb Gerben een bericht gestuurd. Ik ben er nog steeds niet uit; ik heb veel zin in een Kontronik gezien ik er vroeger heel tevreden van was.
    Ik kijk nu naar volgende motoren; (de regelaar wissel ik sowieso)
    • kira 500-30 met reductie en een prop zoals eerder in dit topic beschreven (de 500-36 zou volgens kontronik over 100 amp gaan en dan wordt het wel heel bruut voor de Impression)
    • kira 600-... met reductie; kv en prop nog te bepalen. Niet vanwege meer power nodig, wel vanwege de boel heel houden
    • Budgetoplossing; een DT38 en de prop zo kiezen dat ik ergens rond de 80 amp uit kom? De voorgestelde 17x13 en 110 amp is me te bruut.
    Ben ik bij deze vermogens altijd verplicht om naar RFM props te gaan? Op mijn eerste Impression stond een doodgewone aeronaut en die is jaren heel gebleven. Maar qua veiligheid wil ik geen risico.
     

Deel Deze Pagina