robbe infinity 2 lader

hallo ik heb een vraagje
ik ben een magin one van robbe aan het bouwen
mijn eerste electro speedbootje .
nu heb ik daar een robbe lader bij gekocht de infinity 2.
ik heb er 2 accu,s bij sanyo 3000 hv ni mh .
hoe moet ik die opladen in welke stand en hoe lang .
alvast bedankt grt gerard

dank je robert
maar ik bedoel meer de instellingen op de lader zelf
hoe ik die moet zetten, als ik mijn 3000 sanyo oplaad is hij na 3 min al klaar en dat lijkt mij erg snel dus ik denk dat ze dan niet vol zitten :oops:
grt gerard

gerard zei:
hallo ik heb een vraagje
ik ben een magin one van robbe aan het bouwen
mijn eerste electro speedbootje .
nu heb ik daar een robbe lader bij gekocht de infinity 2.
ik heb er 2 accu,s bij sanyo 3000 hv ni mh .
hoe moet ik die opladen in welke stand en hoe lang .
alvast bedankt grt gerard

misschien ben ik vervelend..

hey hallo..

Misschien heb je er weer niks aan.. :roll: maarre... kijk eens hier:

http://www.batt-mann.de/

Site kwam ik vanmorgen tegen op het net, helemaal onderaan staat een link naar het hoe en wat van opladen van accu's..

Misschien andere domme vraag: Heb je geen handleiding die het een en ander duidelijk uitlegt? Of is die zo slecht..? :hammer:

hoi mannen bedankt voor jullie zoek werk ik ben er nu wel zo,n
beetje uit ik kan nu mijn accu,s opladen er zit wel een handleiding bij de lader maar mijn engels en duits is zeer slecht .
allemaal bedankt .
grt gerard

Ik ben ook geintereseerd in die lader...

Hey Gerard,

Dat lijkt mij ook een leuke lader om te kopen, ik ben nog op zoek naar een nieuwe en ik zal die infinity eens goed bekijken.

Hans

Nou Hans ik ben zeer benieuwd.

Zou je misschien t.z.t. als je 'm gekocht hebt je bevindingen op dit forum willen zetten??

Gerard,

Ben je lid van een club, want dan kunnen zij je misschien ook helpen. Als ik voor mijn werk een keertje in de buurt ben, zal ik wel even bellen, want dan kunnen we je misschien nog verder helpen!

Groeten,

Jan

NiMh accu's kan je in het algemeen het best laden met constante stroom van 1.6C tot max 2C (sanyo's zelfs meer) en met een gevoelige (Sensitive) delta peak instelling.

De inf2 kan maximaal 5A leveren en dat is voor 3000 mAh cellen 1.66C.
Verder kan je met deze lader de deltapeak gevoeligheid ook instellen.

Dus: Laden met maximale stroom en met sensitive delta peak.

Let er even op dat je NiMh cellen nooit helemaal leeg weglegt. Daar kunnen sommige typen slecht tegen. Dus altijd weer minstens een beetje lading (10%) erin aan het einde van een vliegdag.

Wat wel zo is bij de Sensitiv instelling bij de Infinity 2 is dat deze ervoor zorgt dat de lader wat eerder afschakelt dan zou moeten zoals ook in de beschrijving staat. Normaal is dat niet zo'n probleem, de NiMH accu's zijn dan wel 'vol' maar toch echt niet voor de volle 100 %. Maar om deze accu's dan steeds maar weer te laten repeaken zou ik toch echt afraden!
Als de lader afslaat mag je er van uit gaan dat de accu redelijk goed vol is, toch? Voor wedstrijden gelden echter toch altijd andere regels. 8)

Het komt wel 's vaker voor dat bepaalde laders eerder afslaan dan zou moeten. De Intelli Control is bijv. ook een lader die dat onder het NiMH programma wel 's doet. Zo zijn er al heel wat mensen (meestal degenen die met topwedstrijden en zo meedoen) die de NiMh accu's laden met een Intelli Control en dat doen met het NC programma; Ze krijgen de accu's dan veel beter vol! Er gaat dan wel tussen de 200 en 400 mAh meer erin. De laadstroom ligt dan meestal rond de 5 á 6 Ampere. Of deze laadmethode goed is valt zeer te betwijfelen, maar als een wedstrijdvlieger/rijder/vaarder meestal elk jaar of om de 2 jaar nieuwe accu's koopt dan is dit risico voor hun wel te nemen, toch? :wink:
De ontwikkeling van de accu's is toch de laatste tijd enorm, en voorlopig is het einde ook nog niet bereikt.
Zoals Harold zegt kun je beter de NiMH accu's niet leeg wegleggen, maar er altijd wat in laten zitten, aantal mAh naar gelang de tijd dat je de accu's niet gebruikt.
Een weerstand over de cellen leggen zoals wel 's wordt gedaan bij geselecteerde NC cellen is hier dus écht volledig uit den boze! :idea:

Ontladen met Infinity2 "open circuit" melding; bet

Ik heb net een Infinity2 lader aangeschaft. :) Ben een beetje de functies aan het testen en bij het automatisch ontladen van een 'oude' 6x NiCd 1300 mAh pack en krijg ik soms de foutmelding "open circuit" en houdt de lader ermee op. :cry:

Ik wil natuurlijk zeker weten dat de lader 100% in orde is want er is zeker geen sprake van een open circuit in de zin van een los of slecht kontakt of zo; als ik het proces weer opstart werkt het eerst weer een tijd. Alles zit netjes met banaansteker meetsnoeren aan elkaar.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Groeten, Rob.

Slechte cellen, de lader merkt opeens dat de spanning te snel instort. (1 cel gaat in reverse)

De infinty 2 heeft ook een RS232 aansluiting, voor aansluiten op de COM poort van je pjoeter, kun je met een progje grafisch de laad en ontlaad curve's bekijken.

Robbe verkoopt daar een akelig duur setje voor.

Een duitser heeft zelf een progje gemaakt (Power Peaker V2) met een schemaatje hoe je van een oud muissnoertje en een robbe zenderaccu aansluitstekker zelf een snoertje maakt.

Programma en schema's en meer info zijn te downloaden van www.pibros.de, afdeling elektronik.

Hoi Niek, slechte cellen kan heel goed kloppen. Dit pack heeft al heel lang in de kast gelegen, zelfs een tijd met weerstand erover. Dus ik dacht; ultieme test voor de Infinity2 die alles weer als herboren maakt.... maar het zou dus kunnen dat wanneer dit pack weer wat gebruikt wordt dit "open circuit" probleem verdwijnt?

Zou je me nog eens kunnen uitleggen wat het nut kan zijn van het cyclen? Is het dan echt een kwestie van bv 30x laden/ontladen en dan is de pack weer beter?

Groeten, Rob.

Rob zei:
maar het zou dus kunnen dat wanneer dit pack weer wat gebruikt wordt dit "open circuit" probleem verdwijnt?

Kan.

Rob zei:
Zou je me nog eens kunnen uitleggen wat het nut kan zijn van het cyclen? Is het dan echt een kwestie van bv 30x laden/ontladen en dan is de pack weer beter?

Nee, een kapotte cel blijft een kapotte cel.

Het nut van het cyclen is om een lui pack op een gecontroleerde manier op zijn donder te geven zodat ie weer prestatie gaat leveren.

Dit zie je bijvoorbeeld bij onze NiMh vlieg accu's, de 1e lading op een vliegdag na een week rust doet ie het even minder dan de rest van de dag.

Dus vrijdagavond of zaterdag avond even 1x al de NiMh pakket(ten) cyclen en ze doen het de volgende dag beter.

Cyclen

Open circuit verhaal is me duidelijk.

En het cyclen van goede pakketten houdt dan dus in 1x charge/discharge?

Laad jij de pakketten trouwens volledig automatisch of stel je zelf de laadstroom in? Hoewel het me niet helemaal duidelijk is lijkt de lader in de automaat de tricle charge wel te gebruiken terwijl ik begrepen heb dat dit juist ongewenst is bij kleine pakketten. Bij auto verandert die instelling van 0 A naar auto en wordt dus blijkbaar overruled.

Ik zag in Woerden dat je met een fan (computer?) aangesloten op de TX/RX aansluiting en op een stuk colafles gemonteerd de pakketten koelt. Is dat altijd aan te raden, ik kan nu die truc gemakkelijk ook uithalen.

Groeten, Rob.

[lastige 8)] Rob,

Cyclen kan bijv midden in de winter 2 of 3x.

NiMh cellen doen het pas goed als ze op een bedrijfstemperatuur zijn, en met cyclen kan je ze even opstoken (in de goede zin van dit woord)

Ik laad ze zo veel mogelijk automatisch, vooral de NiMh.
Deze komen dan lekker warm van de lader, en kunnen zo gelijk gebruikt worden.

alelen bij nieuwe cellen en cellen die lang gelegen hebben even manual instellen, de cellen die lang liggen moet ik zelfs met manual even een schop voor hun achterste geven met max 3C, want de automaat komt dan zelfs niet op gang met maar enige mAmperes.

En als ik zie dat het te gek gaat, zoals bij de nieuwere recente serie 500 AR, (+ 4 amp!!!? 8C!!) grijp ik handmatig in.

Koeler is aan te raden om de accus na het vliegen weer te koelen voordat
ze geladen worden. Ook tijdens het laden (van NC, bijv met 8C van de 500 AR) is dit aan te raden.

Zoals hierboven gesteld, NiMh wil je juist dat ze wat warmer van de lader afkomen. Warm, dus niet zo heet dat je je vingers eraan brand.

Verwar cyclen niet met matchen.

Het matchen van cellen is een areidsintensief proces, waarbij je voor 1 pakket gelijkwaardige cellen uitzoekt. Vooral de auto-jongens doen dit. Bijv door ze cel voor cel te laden en te ontladen, en bij te houden wat een cel doet. Dit gaat ook prima met de infinity2.

Matchen is voor mij alle cellen in de zelfde ladingstoestand zien te krijgen voor ik ze in een pakket aan elkaar knoop.

Bij NC cellen deze bijv allemaal stuk voor stuk ontladen tot een vaste afslagspanning van bijv 0,5 V.

Bij de GP NiMh cellen luisterd dit op gelijkwaardig level krijgen heel nauw.
Dit doe ik door alle cellen eerst parallel aan elkaar te solderen, dit voor ca de helft te laden en voor 1/4 weer te ontladen. Daarna in pakket in serie solderen.

Exact gematchde en ook nog gepushde pakketten zoals de auto jongens hebben willen we niet in de vliegerij, zeker niet als je ook BEC gebruikt. Zo'n top prestatie gepushd gematched pakket is als deze iets in elkaar zakt en zo de BEC afslag triggerd dus ook ech helemaal leeg, geen mAh-tje meer over voor de radiobesturing... Z

Matchen

Bij het matchen van cellen worden na het eventuele zappen en pushen alle cellen eerst zo lang gecycled tot dat de laadtijd en ontlaadtijd niet meer veranderen. Dan worden die cellen bij elkaar "gematched" die dezelfde laadtijd en ontlaadtijd hebben tot dat je een pack hebt. Verbazend is het feit dat cellen met de zelfde laadtijd best een heel andere ontlaadtijd kunnen hebben (het laad rendement is dus niet constant) Dit betekend dat je over erg veel cellen moet beschikken voor je 1 redelijk gematched pack hebt, en dat je dus erg veel rest cellen overhoud die niet in een pack passen. Bij de spreiding van laad en ontlaadtijd van de huidige cellen heeft matchen dan ook pas echt zin vanaf ongeveer 1000 losse cellen. Dit kun je dus beter aan de grote (RC auto) firma's over laten.

Ik heb een aantal gematchte packs om mee te vliegen, maar dat wat Niek beschrijft (geen BEC spanning meer) is nog nooit voorgekomen. Zodra de grootverbruiker (motor) is uit geschakeld vliegt de spanning weer omhoog en kun je nog vele minuten sturen.

Back