Robbe infinity II LIO

Hi collega’s,

Ik heb dus een Robbe power peak infinity 2,.

Maar ik vertrouw hem niet meer. Het opladen van gewone NICAD cellen gaat prima. Maar als ik NIMH cellen oplaad laad hij ze ver over, eigenlijk tot infinity. :lol: Dus hij blijft maar door gaan en vind geen Delta peak meer. OK ik hoor al een vraag staat hij wel op Sensitief?, JA.!

Zijn er meer gebruikers van deze lader die het zelfde probleem kennen!

Owja ik heb hem laten updaten door van Maurik om ook LIPO en LION op te laden. Zou dat het probleem kunnen zijn dat die software niet goed is op een of ander moment.. NL, je moet dus ook je cutof programmeren als je wilt ontladen.
Dus die ontlaad/laad ik de LION en LIPO maar even niet

Graag een reactie.

Fr@

Ik vraag me af, waarom de lader altijd de schuld krijgt van voortijdig of in het geheel niet afslaan tijdens het laden. Dit ligt bij delta-peak laders namelijk als regel aan een onjuist ingestelde laadstroom of aan de desbetreffende accu('s).

Het laadproces voor NiCd- en NiMH-accu's is volledig identiek met slechts één verschil: bij NiMH-accu's slaat de lader af als de spanning van de accu zo'n 5 milliVolt daalt en bij NiCd als de spanning zo'n 15 milliVolt daalt (binnen een tijdsbestek van zo'n 10 sec). Als de lader bij NiCd's op tijd afslaat doet-ie dat bij NiMH-accu's dus ook, dat kan niet anders.

Een accu geeft pas een duidelijke delta-peak als deze op z'n minst met 0,5 x C wordt geladen. Dit heet versneld laden. Dit type laders is dan ook bedoeld om snel te laden en daarop zijn ze dan ook ingericht. Bij een lager ingestelde laadstroomwaarde kan het voorkomen, dat de lader niet afslaat. Dit komt dan doordat de accu een te vlakke laadcurve heeft, waarbij de spanningsdaling minder is dan 5 milliVolt in 10 sec.

Bij voortijdig afslaan is de conditie van de accu niet in orde. Met 3 x cyclen moet dit weer te herstellen zijn. Als ontlaad- en als laadstroom kies je dan 1 x C. Als bij de derde keer ontladen de capaciteit nog steeds niet op peil is gekomen, is de accu niet meer bruikbaar.

Alles over NiMH-accu's vind je trouwens HIER.

Tja erug kort door de bocht noem ik dat.

ik laad een zender accu (3600 mA) met 300 mA omdat anders de interne weerstand te laag wordt. als je met grote stromen laad, ik wil immers niet dat mijn accu snel leegloopt.

altijd zo gedaan met een accu van 3000 mA, en dat ging prima.

en dan kan nu die lader dat nu niet meer niet bij houden. RAAR

ding deugt gewoon denk ik. Ofwel OUTDATED

En daar komt nog bij de handleiding van het ding, wel zo onduidelijk overdreven plechtig in het Duits geschreven is dat je het niet kan volgen. en niet eens programeer voorbeelden. Of uitleg wat het nu prcies betekend.

en dan kan je een linkje leggen naar een hoop text CORIEN wat en hoe je een NImH moet behandelen, maar dat verklaart nog niet wat instelwaarden moeten zijn voor 't laadertje.

maar ik zal het verhaal door lezen.

Dit soort snelladers is eigenlijk niet echt geschikt voor het langzaam laden van de zender en ontvanger accu. Naast dat hij zoals Corrien al aangeeft de delta peak dan niet goed kan detecteren is er bij de meeste ook een max laadtijd in gesteld. Bij sommigen kun je die verhogen of uitschakelen, bij anderen weer niet. Ik weet overigens niet hoe dat bij die Robb infinity 2 zit.

atfreds zei:
ik laad een zender accu (3600 mA) met 300 mA omdat anders de interne weerstand te laag wordt. als je met grote stromen laad, ik wil immers niet dat mijn accu snel leegloopt.
Leg eens uit wat dit inhoudt en hoe je dit verklaart.....
Lage interne weerstand & snel leeglopen, voor mij een onbekend fenomeen....

atfreds zei:
En daar komt nog bij de handleiding van het ding, wel zo onduidelijk overdreven plechtig in het Duits geschreven is dat je het niet kan volgen. En niet eens programeer voorbeelden. Of uitleg wat het nu prcies betekent.
Ik zou van alles over die manual kunnen zeggen, maar zoiets is me nou nog nooit opgevallen. Ik vrees dan toch het ergste m.b.t. wat je wel als 'normaal' taalgebruik ervaart......

Helaas staat er in geen enkele handleiding van snelladers, dat deze niet voor langzaam laden zijn bestemd. Hierin zit dus wel echter degelijk het probleem: hoe beter de accu is, hoe slechter deze bij langzaam laden laat zien dat-ie vol is. Niet, dat er dan meteen (bij langzaam laden) schade ontstaat als de lader hierdoor niet afslaat, want dan moet je 'm meerdere weken vergeten af te koppelen (Varta geeft zelfs meer dan 1 jaar op). Als het met een andere accu altijd wél goed ging is dit alleen maar het bewijs, dat deze een veel hogere inwendige weerstand had en daardoor een duidelijker laadcurve.

Op zich vind ik het een goede zaak om zenderaccu's langzaam te laden, maar dan om geheel andere redenen. Was het trouwens maar waar, dat de inwendige weerstand van de accu ermee werd verlaagd en dat de zelfontlading er door zou verminderen.
Voor dit langzaam laden kan eventueel de Tx-uitgang van de Infinity 2 Li worden gebruikt, maar ook deze is eigenlijk alleen maar bedoeld om op het veld de zenderaccu bij te laden. Een simpele universeellader als de Lader 6 (de opvolger van de 5r) is hiervoor meer geschikt.

Met welke laadstroom een accu geladen moet worden zal men in de handleiding van de lader niet moeten zoeken, maar in de fabrieksvoorschriften van de desbetreffende accu-fabrikant. Dit staat dan ook meestal op de krimpkous van de accu-cellen. Hierbij wordt een waarde aangegeven voor langzaam laden en meestal ook voor versneld of snel laden.

Eén van onze Belgische forumers ( :oops: ik ben vergeten wie :oops: ) is zo vriendelijk geweest de handleiding van de oude versie te vertalen in het Nederlands en deze te mailen. Deze kan men HIER downloaden.
De aanvullende handleiding voor de Li-versie is er ook in het Engels. Een meertalige handleiding kan ik eventueel mailen.

Corrien zei:
....... Niet, dat er dan meteen (bij langzaam laden) schade ontstaat als de lader hierdoor niet afslaat, want dan moet je 'm meerdere weken vergeten af te koppelen (Varta geeft zelfs meer dan 1 jaar op)........
Dat klopt niet helemaal Jan. Varta, en ook wel andere merken, geven inderdaad op dat je hun cellen tot wel een jaar kunt overladen met 0,1C zonder dat er schade aan de cellen optreed. Maar..... daar bedoeld men fisieke schade mee! De cellen zullen niet openbarsten, ontploffen of zich andersinds binnenste buiten keren.
De elektrische eigenschappen zoals de capaciteid en de inwendige weerstand lopen door die enorme overlading wel degelijk "schade" op. Als je de cellen een jaar lang laat staan met een laadstroom van 0,1C zullen alle accu's na dat jaar totaal onbruikbaar zijn geworden!
Dus geldt nog steeds, probeer overladen zoveel als maar mogelijk is te voorkomen!

Gelukkig dat ik in een jaar tijd meerdere malen bij mijn lader langsloop ;)
Zal proberen het niet te vergeten...

(infinity 1 en 2(met update) bevallen me prima.. jan nog bedankt voor al het onderhoud en updaten)

Is het niet zo dat je juist met langzaam laden je accu omzeep help?
Dat verhaal van die lange kristallen enzo.
Of is dat tegenwoordig niet meer??

Delta piek afslag werkt alleen bij voldoende hoge stroom van zeg minstens 1C.

Doe je "voorzichtigere", dan werkt de afslag niet en kan het dus stuk.

Dus:
- laden zonder afslag met 0.1C (goed bestand tegen overladen. 14 uur op een bijna volle accu kan geen kwaad. Lang eraan hangen vermijden, want dan gaat het stuk (Zie Ernst Grundman)

- Met timer 0.3C (kan tegen klein beetje overladen. kwartiertje of zo, geen uren of dagen)

- Met delta-peak afslag laden vanaf 1C.

Het gebied tussen 0,3C en 1C absoluut vermijden. Niet bestand tegen overladen, en geen duidelijke delta-peak afslag.

Overmoed zei:
Is het niet zo dat je juist met langzaam laden je accu omzeep help?
Dat verhaal van die lange kristallen enzo.
Of is dat tegenwoordig niet meer??
Dat was zo bij de NiCad accu's. NiMH heeft dat probleem niet omdat daarin geen cadmium meer wordt gebruikt.
Overigens gaan accu's niet kapot van het langzame laden maar van het OVERLADEN. Er wordt vaak gedacht dat je als je maar langzaam laad de accu heel lang aan de lader mag laten hangen. Dat kan dus wel zonder gevaar voor vuur en andere indianensignalen maar het gaat zeker ten koste van de levensduur en de capaciteit van je accu. En dat gledt voor ALLE soorten accu's.
Geen enkele accu vindt overladen fijn. Sommige kunnen er beter tegen dan anderen en weer anderen helemaal niet. LiPo's moet je absoluut niet overladen (doorgaan tot boven de 4,215V per cel). Dat kan in extreme gevallen zelfs tot ontploffen van de cellen resulteren. LET WEL alleen in extreme gevallen! Als je "normaal" doet zal dat NIET gebeuren.

het mooie van lipo's laden is dat je deze gewoon aan de lader kunt laten hangen, als de lader maar begrenst op de juiste maximale spanning van 4.2V per cel.
Als de lipo vol raakt, zal deze zelf de stroom zo minimaliseren dat overladen niet mogelijk is. (desondanks hebben toch de meeste laders een afslag ingebouwd die de lader uitschakelt als de laadstroom is afgenomen tot minder dan ca. 1/10 van de ingestelde stroom).
Ik gebruik zelf een eigenbouw ladertje die zo'n afslag niet heeft, dit is geen enkel probleem, als je een lipo van 1000mAh laadt met 1A, is de stroom aan het einde van de lading afgenomen tot minder dan 10mA, dit kan geen kwaad, dus kun je de accu rustig nog een dag of zo aan de lader laten hangen.

De schade, die bij NiCd- en NiMH-accu's optreedt bij overladen met een lage laadstroom, moet men niet als echt dramatisch inschatten. Dat wilde ik met een posting hierboven alleen maar duidelijk maken. Niet, dat ik wil propageren, dat men dat straffeloos kan doen. Ook wil ik niet ontkennen, dat dit uiteindelijk capaciteitsverlies levert. Men moet het dus wel degelijk zo veel mogelijk voorkomen. Aan de andere kant moet men niet direkt het ergste vermoeden als er pas na een paar dagen aan wordt gedacht, dat er nog een lader aan staat.

In Nederland gaan er elk jaar zo'n 7.500 à 10.000 universeelladers over de toonbank. Elke modelbouwer zal dus wel één of meerdere van deze laders in gebruik hebben. In principe wordt door deze apparaten bij elke laadcyclus de accu in zekere mate overladen. Daarnaast zal het een ieder wel meerdere keren overkomen, dat na 14 uur laden wordt vergeten de accu af te koppelen. Toch kun je dan met deze laadmethode zeker zo'n 10 jaar met een zenderaccu doen en ook ontvangeraccu's doen het wel 3 jaar of meer.

Dat bij de meesten de accu's al veel eerder aan vervanging toe zijn, komt dan ook door andere mishandelingen. De grootste boosdoener is daarbij het onderhoud, dat men 's winters pleegt of liever gezegd het onderhoud, dat men vergeet te plegen. Ook het vergeten om de apparatuur uit te schakelen wil nogal eens desastreus zijn, zeker als dit pas na langere tijd wordt bemerkt.

Back