Robbe Infinity V2 nimh laad vraag;

• Topicstarter Topicstarter buikpijn
  • Startdatum Startdatum
B

buikpijn

Guest
Ik heb een infinity lader gekocht, en wilde hiermee NIMH cellen laden. Ik was in de veronderstelling dat deze lader NIMH's op auto kon laden. (het is de V2, zonder lipoly ondersteuning)

Toen ik voor de test een 6 pack GP1100's ging laden zag ik dat de laadstroom naar 5a sprong.. (all in the name of science...) (laden gestopt) toen heb ik de trickle uitgezet (0mah) (volgens gebruiksaanwijzing..)

ik heb een aantal vragen;

- is deze lader echt 100% goed voor NIMH's als ik alleen de trickle op 0 zet en hem vervolgens gewoon laat laden? met auto afslag? of is een ander type lader beter geschikt voor NIMH's..? ik heb mijn intelli V3 aan de kant gezet voor deze lader, in de veronderstelling dat deze robbe beter was..

-de 1.24 volt spanning die standaard ingesteld staat, is hier nog wat mee te tweaken? (1.26V of hoger oid??)ik rijd nl BL monstertrucks en vind een beetje extra punch wel lekker voor snelheidspogingen.. (mits redelijk voor de batterijen.) (GP3300, 3700 of IB3800's)

als ik mijn infinity V2 laat upgraden (laatste versie software) veranderd er dan ook iets voor het nimh laad proces? of is het puur het lipo verhaal wat er bij komt?

Ik heb laatst al contact gehad met het infinity upgrade centrum NL, maar natuurlijk niet aan al deze vragen gedacht..

Hallo Buikpijn,

Je hebt een prima lader gekocht maar zoals met ieder product moet je een aantal dingen gewoon even weten.

Voor NiMH laden behoor je de delta peak gevoeligheid op sensitive in te stellen, echter de grotere cellen kun je rustig met normal uit de voeten anders slaat de lader wat te vroeg af.
Als je met kleinere capaciteiten werkt (is 1100 klein?) is er in de upgrade V3 een apart progje voor kleinere cellen omdat de Infinity2 V2 deze wat te enthousiast laadt, dat is wat je hebt gezien. Ik neem aan dat je de accu eerst geformeerd hebt (laden met 1/10 C) en zou met V2 de kleinere cellen op vaste laadstroom 1-2C laden, in ieder geval zolang je er nog zuinig op bent :wink: . Ik laadde m'n GP600 gewoon op auto met normal sensitivity en onze forumbeheerder gebruikt deze accu's nog steeds...
Ik zou trickle zowieso op 0 zetten, heb ik nog nooit gebruikt want het is met NiMH's toch laden en gaan met de banaan omdat ze liefst nog warm moeten zijn.
De spanning van bv 1.24V kun je gewoon wijzigen naar 0.9V en is de cut-off voltage bij het ontladen in manual mode, in auto mode wordt hier niets mee gedaan. Het laden stopt altijd op delta peak, deze spanning wordt hier wederom niet gebruikt.
Als je de Infinity2 laat upgraden krijg je het mini-accu programma erbij en een aantal extra toontjes die je nooit gebruikt maar LiPo... dat is toch wel erg interessant!
Kortom, de Infinity2 is een strakke lader die in vergelijking met de Schulze 330D niet kinderachtig met de accu's omgaat maar het uitstekend doet. Ik gebruik ze beide met veel plezier!

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13062&highlight=infinity

Kijk, dat is een concreet antwoord.. (en ook zo vlot.. ;) )

Is het zo, dat wanneer je de trickle in manual instelt op 0, dat hij deze waarde ook meeneemt in het auto verhaal? (deze instelling is niet meer te veranderen in auto) of heeft hij in auto door dat het nimh's zijn en gebruikt hij de trickle domweg niet meer? want voor zover ik begrepen heb mag je nimh's niet met trickle laden?

Dus hij kan wél op auto nimh laden, maar het lag puur aan mijn kleine celletjes die de lader in de war maakten? of kan je er grotere cellen mee laden, omdat deze beter met de 5A laadstroom overweg kunnen?

ik doe het 1/10C laden/1C ontladen verhaal na een keer of 20 gebruiken.. (en bij nieuwe packs)

Er zitten dus geen verdere veranderingen in het nimh laden bij de nieuwere software?

Trickle charge is de kleine laadstroom die loopt nadat de delta peak het laadproces heeft gestopt dus alleen met trickle charge kun je niet laden. Zet je deze op 0 dan is deze in alle progs 0 dus uit.

Als je goede cellen hebt vindt de lader in AUTO dat deze met hogere stroom geladen kunnen worden, bij jou was dat blijkbaar tot het max van 5A maar dat is bijna 5C dus te veel van het goede, daarom beter op manual laden met 1-2C. Met het mini-accu prog in V3 zal het vast beter gaan.

Het nieuwe voor NiMH in de V3 versie is dus het mini-accu progje voor NiCd en NiMH accus, hiermee zal het laden in AUTO vast minder heftig gaan...

Back