Robbe Jumbo Sleepkist

Zo vandaag eens even de uitlaat dicht gemaakt en een nieuwe pakking gemaakt. Nu klinkt het allemaal een heel stuk beschaafder, en nu kan ik er zaterdag eens lekker de hele dag mee gan vliegen. Verheug me er nu al op.

Heb toch maar besloten de kist te houden, en ga het even goed aanpakken. Ben bezig een motorkap te plaatsen en heb een purple tuned pipe bij just engines besteld. Hopen dat ik hem daarmee onder de 80db ga krijgen. Iemand toevallig ervaring met deze pipes?

Hallo Ruben,
Staat de motor al op rubbers?
En hoeveel toeren maak je nu volgas?

Groet,
Gerben

Nee hij staat niet op rubbers, dat gaat volgens mij ook niet omdat de motor niet via een traditionele steun bevestigd zit maar via een grote achterplaat. hij zit nou rond de 9500 toeren. Ben Alleen nog even uit aan het zoeken of zo'n purple pipe wel goed voor het geluid is.

Zo vanmiddag de de purple pipe besteld. wordt als het goed is morgen verzonden, fijne toko om zaken mee te doen die just engines. En nu de pond zo laag staat ten op zichte van de euro is het helemaal leuk. Heb ook maar meteen een geared start motor gekocht. Die moet tot 45 cc kunnen starten.

Hallo Ruben,

Geen wonder dat je 90dB maakt. 9500rpm is een beetje veel van het goede.
Kijk eens of je een prop kunt vinden waarmee de motor zo'n 8000rpm maakt.
Als de motor slecht af te stellen is en te heet wordt, is de prop te groot, maar ik denk dat 8000rpm met de 20cc goed moet kunnen.
Kies een prop met relatief veel spoed en een beperkte diameter. Denk dat je met een 17x12 redelijk in de buurt zit.
Heb je het originele achterdeksel nog voor die motor? Dan kun je hem vrij gemakkelijk op rubbers zetten mbv een aluminium plaat.

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
Gerben,

Helaas heb ik de originele achterdeksels niet. Maar bedankt voor de info over het toerental. zodra ik mijn reso pijp binnen heb, ga ik e.e.a afstellen en met verschillende props experimenteren. Ik houd jullie op de hoogte.

Zo inmiddels is mijn reso pijp van Just Engines en heb ik deze gisteren mooi gemonteerd en gisteren ook meteen even gevlogen en gemeten. Met een 16x8 prop. 76 db links 83db rechts dus dat is mooi gemiddeld net onder de 80db. Dus eindelijk heb ik gisteren fijn kunnen vliegen met deze kist. Maar 20cc is wel heftig overpowered voor deze kist :). Dus slepen moet zeker gaan lukken.

Gisteren weer een lekker wezen vliegen met deze kist. Hebben er gisteren ook voor de eerste keer mee gesleept ging erg goed. Natuurlijk heb ik er ook een filmpje van gemaakt voor de liefhebber. En hij heeft vermogen zat. Hij gaat zelf met dit kleine zwevertje er achter oneindig verticaal. Heb alleen mijn gasnaald van de carb afgebroken dus moet op zoek naar een nieuwe, maar deze zijn dus echt nergens meer te vinden. Dus als iemand nog een naald heeft liggen van een supertigre 2000 houd ik me warm aanbevolen.

Laatst bewerkt:
Hoi Ruben,
Leuk dat filmpje, je kunt de naald toch uit die andere motor halen?
Is dat ding niet eenvoudig na te maken, heb nog even gekeken maar ik heb ook niets meer liggen, helaas
M.vr.gr.
Dick

Dick,

Ik heb het al opgelost dus een gleufje te zagen in de naald bovenop. Kan nu met een klein schroevendraaiertje verstellen. Dus het gaat de goede kant uit.

Back