Robbe Katja trekt scheef!

Hoi allemaal,

Ik ben alweer een tijdje in het bezit van een Robbe Katja. Ik heb er vorige week een bl outrunner ingezet van 5200 kv, 7,2 V. Nu had ik deze week de eerste proefvaart en de boot trekt, bij meer dan halfvol gas, scheef. Dit had ik op zich ook al wel verwacht omdat de schroef de achterkant wegdraait :mrgreen:. Ik wil eigenlijk dan aan de linker achterkant een alu roertje plaatsen, maar ik weet niet of dit enig effect heeft: Bij een Katja komt de schroef (en as) er namelijk niet aan het uiteinde uit, zoals bij bijv. een mono romp. De schroef zit zo'n 6 cm van het uiteinde van de romp.

Dus mijn vraag:
Weet iemand of het enig effect heeft om bijv. een alu roer aan de linker achterkant te zetten, om zo het probleem te verhelpen? Of moet ik bijvoorbeeld een turn fin naast de schroef zetten of e.d.?

Alvast bedankt!

Hallo Xander,

Als je een onderwateraandrijving 'overdrijft', dan gebeurt er dit inderdaad.

Misschien dat je het met trimvlakken kunt camoufleren, maar of je het helemaal weg zult krijgen, is een kwestie van uitproberen.

Groeten, Jan.

Hee pompebled,

Okee, maar een ander roer heeft dus geen zin?
Ik bedacht me net ook dat mijn waterkoeling-inlaat aan de rechter achterkant zit. Kan het zijn dat die inlaat de rechterkant zo afremt dat hij automatisch een bocht maakt? (foto van de inlaat bij mijn foto's)

Hallo Xander,

Het is de wielwerking van je prop, die ervoor zorgt, dat de boot rechtsaf wil.
Dit kun je (deels) compenseren door de motor rechts van het midden te plaatsen, de schroefas staat dan scheef en stuurt op die manier tegen.

Het moment van de aandrijving zorgt ervoor, dat de romp onstabiel wordt en op z'n kant gaat varen.

Forse trimvlakken zouden daartegen moeten helpen; het nadeel van trimvlakken, is dat het snelheid kost...

Groeten, Jan.

Hoi Xander,

wat ook kan helpen is de accu meer naar rechts te plaatsen om het wieleffect van de prop tegen te werken.

mvg serge

Hoi Xander,
Wat ook kan helpen is de accu meer naar rechts te plaatsen om het wieleffect van de prop tegen te werken.
mvg serge

Dat zou dan rechts, gezien vanaf de motor richting spiegel, moeten zijn, anders werkt het averechts.

Xanders prop is een (gezien vanaf de motor richting spiegel) rechtsdraaiende, dus extra gewicht, om het moment (niet de wielwerking) te compenseren moet aan de bakboordzijde.

Groeten, Jan.

Okee jongens bedankt!
Dan ga ik het dit weekend maar eens proberen met de accu aan de linkerkant. Als dat niet genoeg helpt koop ik trimvlakken om de boot rechtuit te laten gaan :D

Ik heb het vanmiddag 2 keer geprobeerd met de accu aan de linkerkant, maar het leek niet te helpen. De boot gaat wel iets rechter maar gaat daarna wringen in het water. Dus ga ik het maar met trimvlakken proberen.

Hoi Xander,

Hoe groot is je prop?
Je draait nogal wat toeren......
Nu draai ik nog niet zo heel lang mee maar misschien een kleinere prop?

gr. Arnold

Vergeet niet dat je van een 'tour-bootje' een speedboot probeert te maken. De katja zal met deze motorisering altijd wat naar een kant toe willen hangen, puur door het onderwaterschip wat er niet voor gemaakt is.

Trimkleppen kunnen helpen, maar probeer ze niet te schuin te zetten. Dan worden het meer remkleppen

Hee Jurriaan,

Ja ik snap dat de romp van een katja zich niet gedraagt als die van een gecko of mini mono, maar propwalk is wel een algemeen probleem. Wat bij meerdere boten voorkomt. Dus het lijkt mij logisch als ik mijn romp ook met trimtabs kan trimmen, zodat deze 'redelijk' rechtdoor vaart. Ik probeer van mijn bootje ook geen arpro achtige speedboot te maken ofzo, maar gewoon een bootje dat een beetje leuk vaart.

Back