Robbe Komet weer laten varen

Hi,

Ik ben Thing aka Arno. Vroeger, 15 jaar terug heb ik ooit dit bootje gekocht en een jaartje of twee mee gevaren.
Ik heb hem net weer van de kast gehaald om weer eens te varen.

Alleen klappert mijn voorkant nog al op neer en mijn motor en regelaar worden nogal heet.
Tegen het heet worden zal ik een ande prop voor zoeken, maar dan blijft dat klapperen over.
Is er een formule voor gewicht boot, zwaartepunt.
Schroef grote en toerental.

Boot: Robbe Komet
Drive: standaard voor de Komet
Motor: Kyosho Mega motor 12x2
Schroef: rond 40 mm spoed 14 mm

Dit alles uit de beredenering, hoe sneller de motor, groter de schroef, des te harder. (dit alles was wel 15 jaar terug)

Groeten,

Thing

En ben nog op zoek naar de handleiding van dit bootje. Weet ik weer wat standaard is.

hallo,

Voor het zwaartepunt van een boot is inderdaad een soort formule. Het zwaartepunt moet op 28~30% van de lengte liggen van je romp. En dat vanaf je spiegel gerekend (achterkant dus)

Over het warm worden van motor+ regelaar:
heb je waterkoeling in je boot?
wat voor regelaar heb je en hoeveel cellen gebruik je?
loopt alles soepel?

En een 12 turns motor is ook wat veel voor een boot, meestal worden er niet minder dan 18x2 gebruikt

grtz jurriaan

p.s. kan u wat foto's plaatsen van hoe de boot er nu bij staat?

Regelaar is een Robbe/Futaba MC112B
7,2 Volt, dus 6 cellen. Dacht dat ik er bij geschreven had, maar dus niet.
Geen waterkoeling, was bij de standaard motor niet nodig.
As is opnieuw met vet behandeld.

Het gaat er toch om het bootje zo snel mogelijk te laten varen, maar toch ook bestuurbaar.

Plaatjes zal ik binnenkort toevoegen.

DSC00721.JPG

DSC00722.JPG

Thing

Ik zou in ieder geval de vertraging er vanaf halen, dat vaart al een stuk sneller en beter!
motor dan vervangen door een 18x2 en er waterkoeling omheen doen (te maken met een alu buisje om de motor wikkelen.

de aandrijving is niet het meest ideale zo met de as meesturend met het roer, maar als dat allemaal vervangen gaat worden kan er beter een hele nieuwe boot gekocht worden en dan is niet de bedoeling natuurlijk :lol:

Je zou ook nog voor een graupner 600 race kunnen gaan op 7 of 8 cellen. Let alleen wel op of de regelaar dat allemaal wel kan hebben (kon zo even geen gegevens vinden van de regelaar)

8)

Als ik een nieuwe boot wil wordt het de Systems van Graupner. In elke drijver een motor met schroef i.p.v 1 in het midden. Maar dat is nu niet de bedoeling.

De regelaar is dus zo oud. Spanning: 7,2 - 8,4 V. Stroom: 30 A. continue 100 A piek. Deze heeft vroeger al heel wat meegemaakt in mijn auto's. (Dynatech 02H motor)

Waarom de reduktie weghalen en een langzamere motor in zetten? Ik heb er nu ook geen plaats voor. Probeer de besturing ook al beter te krigen maar deze blijft gamel.

Thing

Thing zei:
Waarom de reduktie weghalen en een langzamere motor in zetten? Ik heb er nu ook geen plaats voor. Probeer de besturing ook al beter te krigen maar deze blijft gamel.

Thing

je zegt wel langzamer.
maar:
een auto motor op dat aantal wikelingen heeft meet toerne dan kracht..
als je de motor direct drive maakt zal je motor en reg geheid uitvikken
de speed serie van graupner draaien een mooi toerental en hebben veel koppel er bij en trekken niet al te veel ampere.

doordat de graupner motoren minder amp's trekken kan je een grotere prop nemen of meer spoed.(de amps gaan wel iets omhoog daardoor maar blijfen lager dan een auto motor)
en je kan er ook meer cellen op zetten om weer wat meer toeren te maken.(met een speed 600 max 10 cellen met een 33mm propje)

wat bestuurling betreft..
koop een stare as zodat je de motor onder het dek krijgt en dat de as z'n 4cm uitsteekt aan de achterkant.
koop ook een los roer.
en plaats die aan de rechter kant vanaf achter gezien..
dus jah uit het midden

greetz jaimy

jaimy zei:
je zegt wel langzamer.
maar:
een auto motor op dat aantal wikelingen heeft meet toerne dan kracht..
als je de motor direct drive maakt zal je motor en reg geheid uitvikken
de speed serie van graupner draaien een mooi toerental en hebben veel koppel er bij en trekken niet al te veel ampere.

doordat de graupner motoren minder amp's trekken kan je een grotere prop nemen of meer spoed.(de amps gaan wel iets omhoog daardoor maar blijfen lager dan een auto motor)
en je kan er ook meer cellen op zetten om weer wat meer toeren te maken.(met een speed 600 max 10 cellen met een 33mm propje)

wat bestuurling betreft..
koop een stare as zodat je de motor onder het dek krijgt en dat de as z'n 4cm uitsteekt aan de achterkant.
koop ook een los roer.
en plaats die aan de rechter kant vanaf achter gezien..
dus ja uit het midden

greetz jaimy

Bedankt voor jullie tips.

Wat de motor betreft ok, kan ik in komen. Zal een andere motor aanschaffen. Kost ook niet de werld. Een as en roer ook niet maar ik kan niets onder het dek plaatsen. Ik kom er via het normale luik er niet bij. Om mijn dek open te maken heb ik ook geen zin. Ik zal het dek ook water dicht moeten krijgen.

Maar een technische vraag waarom het roer uit het midden? Is het nu rechts omdat het een linkse schroef is?

Thing

Het roer word meestal aan de kant geplaatst, waar je het meeste heen vaart. Meestal vaar je rechtsom (b.v. ook bij wedstrijden) en word het roer rechts gezet zodat de boot die kant beter op stuurt. (de boot 'draait' om het roer)

Het komt soms ook gewoon beter uit trouwens. En zolang je gewoon lekker snel (fun) wilt varen kan je gerust je roer aan een kant zetten omdat er toch alleen maar rondjes gevaren word.
(de andere kant op stuurt hij ook nog wel, alleen iets minder scherp)

grtz

Ik heb een kleine verandering aangebracht en wel dat de schroef de voorkant wat meer omlaag moet duwen, meer of minder strunt als ik het goed heb.
De uitwerking is dus dat ik een soort duikboot krijg. Hij komt volledig los van het water een gooit zichzelf helemaal om. Zijn lengte as dus, motor vermogen (nog steeds) te hoog?

Deze boot kan dus niet echt harder, of moet ik wat meer gewicht in de voorkant plaatsen.

Deze vind ik geweldig maar heb geen zin om ongeveer 1000 Euro uit tegeven.
Intruder_11.jpg

Arno

Prettig deze berichten. Ik ben ook zo aan het hannissen met motor en schroef. Ik heb ook een corally 12/3 motor. Ik kwam er eveneens via berichten en antwoorden op dit forum achter dat dit fout was. Ik ga morgen voor een andere motor kijken. Ook de prop heb ik met de 20/3 motor vervvangen voor een veel kleinere. Raar, maar desondanks veel meer snelheid.

Zoek op prop, monteleone, en je vindt mijn bevindingen op dit forum.

Back