Robbe lader 5 R info gevraagd

• Topicstarter Topicstarter Guzzio
  • Startdatum Startdatum
G

Guzzio

Guest
Zoals de titel het zegt: Ik heb een goedkoop ladertje van het merk Robbe, type 5 R. Mijn vraag aan jullie kenners, kan ik met dit ladertje alle benodigde zaken voor m'n Savage laden; specifiek de 8 batterijen voor de lader (800 mAh), de gloeiplug (1 cel mAh) en het pack in de rc car zelf (5 cellen - pack - 1100 NiMh)?

Een gebruiksaanwijzing stak niet bij het ladertje, dus een woordje uitleg van één van jullie zou hulpvol zijn.

Ik heb van een buurman die met de hobby stopt, een duurdere lader gekregen, maar waarschijnlijk wel een oud type. De buurman zelf heeft hem niet gebruikt en heeft de lader ook via via op de kop kunnen tikken. De lader heeft een draaiknop waarmee je het aantal cellen kunt instellen, gaande van 1 tot 10.

Er staat op die lader ook een schakelaar waarbij je de keuze kan maken tussen NiMh en NiCd. De lader zou nog moeten werken en op de display verschijnt tijdens het laden CCAP en DCAP. Wat houden deze twee termen in?

Nog een vraagje ... (sorry jongens) ... maar wanneer ik 4 batterijtjes oplaad in een plastiek houdertje en dit met de lader die ik van die buurman gekregen heb, dan komt er blijkbaar behoorlijk wat hitte vrij, want het plasiek houdertje is na de oplaadbeurt wat verwrongen - gesmolten ... Hoe vermijd ik dit?

Welke lader gebruik ik het beste? Het goedkope Robbe ladertje? Of kan ik gerust de duurdere lader gebruiken?

Ik ben een leek als het op batterij laden aankomt en ook wat rondsnuffelen op dit forum heeft me nog geen pasklaar antwoord geleverd. :|

Guzzio zei:
Welke lader gebruik ik het beste? Het goedkope Robbe ladertje? Of kan ik gerust de duurdere lader gebruiken?

Ik zou gewoon de Robbe lader gebruiken (als je niet precies weet hoe die duurdere lader werkt) die werkt prima voor wat je wilt gaan doen. Als je gewoon eerst even uit rekent hoe lang elk pakket geladen moet worden dan kan het daar eigenlijk niet mis mee gaan.

De makkelijkste formule hier voor is nog steeds :
capaciteit van batterij X 1,4 ....delen door laad capaciteit = aantal uren.

Voorbeeld: een accu van 1800mah die je laad met 180mah wordt dus:
1800 ( capaciteit van batterij) X 1,4 = 2520 : 180 (laad capaciteit) = 14 uur

Ik zou de laad capaciteit steeds op 10% van de capaciteit van de batt houden dus bij de 8 batt van 800mAh ga je laden met 80mAh, bij de 5cellen pack van 1100mAh laad je met 110mAh. Als die 80mAh of 110mAh niet op je lader staan neem je een waarde die daar dicht in de buurt van is. Op die manier kan je de batt ook niet overladen als ze wat te lang aan de lader hangen.

suc6 ermee :wink:

Back