robbe lader 5r

• Topicstarter Topicstarter mike.d
  • Startdatum Startdatum
M

mike.d

Guest
hallo ik heb een vraagje over mijn robbe oplader 5r

nou wil ik een 1700 mah op de poort van 500 mah

in het boekje staat dat een 600 mah batterij op de poort van 60 mah 10 uur moet laden

hoe lang moet dan mijn 1700 mah batterij op de poort van 500 mah laden

1700:500= 3,4 dus 3 uur en 36 minuten. capaciteit van de accu gedeeld door het aantal mah wat je gaat laden.

mvg Bram

Beste mensen jullie maken hier een aantal fouten die wel begrijpelijk zijn maar daarom niet minder fout!
Je wilt een accu laden die een capaciteit heeft van 1700mAh. Let op je hoort het te schrijven als mAh en niet mah of MAH of welke ander vorm dan ook.
Je wilt die accu laden met 500mA. Let hier ook op dat je mA schrijft en niet ma of MA maar ook geen mah!
De capaciteit van een accu wordt dus weergegeven in mAh. Jouw accu kan in theorie 1700mA stroom leveren gedurende 1uur. De h staat voor het Engelse woord voor uur, hour.
De stroom wordt weergegeven in Ampére of in mili Ampére. Dat wordt meestal afgekort als A of mA. 1A is hetzelfde als 1000mA, net als 1 meter hetzelfde is als 1000 mili meter.

Let dus op dat je de grootheden goed gebruikt en ook dat je de grootheden op de juiste manier schrijft. Die hoofletters zijn dus echt van belang! Voor iets simpels als hierboven valt het wel mee maar je kan door het verkeerde gebruik van de grootheden en het verkeerd schrijven ervan grote problemen krijgen.
Stel je wilt een 100mA zekeringen hebben. Dat is dus 100 milli Ampére of te wel 0,1 Ampére. Stel dat je 100MA zekeringen bij de groothandel besteld. Dan krijg je enorme apparaten want je besteld 100 MEGA Ampére zekeringen. Alleen een hoofdletter foutje maar wel grote gevolgen.
Let er dus even op.

... in het boekje staat dat een 600 mah batterij op de poort van 60 mah 10 uur moet laden ...
Omdat het laadrendement ongeveer 70% is, is een lege accu pas volledig geladen na ongeveer 14 uur, meer dan 10 uur dus.

Batterijen zijn primaire cellen, kunnen niet geladen worden. Accu's zijn secundaire cellen, kunnen wel geladen worden.

Laatst bewerkt:
Nu zal de accu waarschijnlijk niet helemaal leeg zijn als je die gaat laden, let op zodra hij warm begint te worden is hij vol. Hij gaat dan namelijk stroom omzetten in warmte.

Dat is een goede, helemaal over het hoofd gezien. Die Robber lader heeft geen automatische afslag bij 'accu vol' en zal dus door blijven laden. Die afslag is wel nodig bij deze stroom anders zeer slecht voor accu. In het ongunstigste geval ontploft hij.
Bij laden met 170mA is automatisch afslag niet nodig, dan mag gerust langer dan 10 (14) uur geladen worden.

Back