Robbe Lader 6 + 3.

Heb een Catalogus van Robbe gehaald en daar staat de
Robbe Lader 6 + 3 in onder Bestelnummer 8284.

Wat staat erbij, geschikt voor NC/NIMH/PB

robbelader636kv.jpg

Robbe Site.

http://de.robbe-online.net/rims_de.storefront/

Nu zijn we op de Site van Robbe vullen het bestelnummer in en daar staat Lader is geschikt voor NC/PB ineens is de Lader niet meer geschikt voor NIMH accu's

Zal deze gegevens eens naar Robbe toesturen.

Wat is jullie mening hierover.

8O Wat gaan we nou weer krijgen 8O ? Waarom moet je je meteen bedonderd voelen als er iets niet helemaal duidelijk of niet helemaal compleet omschreven staat?

Het zal wel aan het weer liggen! Vandaag ook al een paar van die 'gemoedelijke' telefoongesprekken gehad...

Zowel NiCd- als NiMH-accu's kun je langzaam laden. De formule is 1/10 C x 14 uur. Dit is ongetwijfeld bekend. Er is daarbij geen principiëel verschil tussen beide accu-typen.
Een lader 6 + 3 is een universeellader met een Pb-uitgang. Op de eerste 5 uitgangen kun je accupakketten van 4 tot 10 cellen lanzaam laden. Dit geldt dus zowel voor NiCd- als NiMH-accu's. Er staat inderdaad in de specs 4 - 10 NC, maar daarmee wordt dus bedoeld 4 - 10 NiCd/NiMH. Op de 6e uitgang kun je kiezen tussen Pb of NC en ook daar wordt met NC weer NiCd/NiMH bedoeld.

Ook met oude universeelladers kun je NiMH-accu's laden. Hierbij wordt er in de handleiding uitsluitend over NiCd gesproken omdat NiMH toen nog niet bestond.

Alleen bij snelladen zijn er verschillen tussen beide accu-typen. Hiervoor zijn universeelladers niet geschikt, dus dat is hier niet aan de orde.

Is gewoon zo'n good-old standaard ladertje, geen poespas met Delta-peak, LCD-display en verder toeters of bellen.
Deze laders zijn bedoeld om met 1/10 C een accupack vol te 'druppelen' en hebben geen afslag. Is ook niet nodig aangezien een volle accu een stroom van 1/10 van z'n capaciteit gewoon via warmte kwijt kan met nagenoeg 0 risico. Dit verhaal geldt zowel voor NiCad als NiMh cellen, dus lader is voor beide toepasbaar.
Let wel voor laden van aandrijfaccu's (dus hoge ontlaadstromen) is een snellader aan te bevelen aangezien je dan veel meer prestaties uit je cellen kan halen, bovenstaande lader dus gebruiken voor zender en ontvanger-accu's en evt. formateren van aandrijfaccu's.

Rick

@Corrien ik heb gelezen en gevraagd en kreeg steeds het antwoordt van die lader is niet goed voor je accu's.

Toen ik da Catalogus zag en op de Robbe Site keek dacht ik shit.

Maar er wordt hier schijnbaar geschreven over snelladen ik ben een Modelbouwer die op Loodaccu's vaart, alleen voor Zender en Ontvanger gebruik ik NIMH accu's voorheen NC accu's en deze worden net als de Loodaccu's op 10% geladen van de Capaciteit van van de accu.

Als ik nou een accu heb van 3000 Ma en die laad ik met 300 Ma hoeveel C is dat dan.

Uiteraard kun je met een universeellader je NiCd- en NiMH-accu's laden. Daar is het apparaat tenslotte voor bedoeld.

Ik denk, dat er weinig modelbouwers zijn, die niet zo'n ding ergens in gebruik hebben. Als je ziet hoeveel duizenden exemplaren er van de (goedkopere) Lader5 per jaar zijn verkocht verwacht ik eigenlijk, dat elke modelbouwer er meerdere heeft :wink: .

Voor aandrijfaccu's is zo'n universeellader minder geschikt. De redenen daarvoor heeft Rick NT hierboven al gegeven. Voor zender- en ontvangeraccu's zijn er echter weinig bezwaren. De levensduur van onze zender- en ontvangeraccu's wordt trouwens grotendeels bepaald door verwaarlozing, niet door het aantal keren laden of de manier waarop dat gebeurt. Wie laadt er gedurende de winterperiode zijn accu's van tijd tot tijd om ze in conditie te houden? Iedereen weet, dat dit moet, maar niemand doet dat. Ik dus ook niet. Als straks in maart iedereen alle modelbouwspullen weer uit de kast haalt, zullen er weer veel nieuwe accu's aangeschaft moeten worden. Dit is steevast elk jaar zo...

Met 1 x C wordt overigens een laadstroom bedoeld, die gelijk is aan de accucapaciteit. Voor een 3000 mAh accu komt 3000 mA dus overeen met 1 x C en is 300 mA gelijk aan 0,1 x C.

Zo`n lader is onmisbaar ! Zenders kun je beter niet snelladen dus hang je die aan de 100 mah, daarnaast is het erg handig dat er loodaccu`s mee geladen kunnen worden en dat hij dan vanzelf stopt wanneer de accu vol is, zo kun je dus je boot en je zender aan die lader hangen en de volgende dag lekker varen 8)

Ik heb ook een Nimh in mijn zender en laad hem gewoon langzaam met zo`n robbe lader. Die mooie snelladers zijn handig als je elektro vliegt of rijdt en het uiterste uit de accu`s wilt halen.

Back