Robbe lader R5 vraagje

Hoi,

Ik heb zo'n lader, maar weet het effe niet meer. Ik heb een 3600 mAH accu.
Nu zie ik op de lader 60, 140, 180 en 500 mA.

Moet ik dan gewoon een rekensom maken om tot de 3600 te komen en dat is het aantal uur laden?
Of zit het anders?

Bij 180 mA moet ik dan precies 20 uur laden.

dat is bijna goed, echter mag je dan iets langer laden. niet 10 uur maar 14 uur, dus niet 20 uur maar 24~28 uur ofzo, dus gewoon er in stoppen en de volgende dag rond dezelfde tijd er weer af halen :)

(omdat het opladen niet 100% efficient is, en dus een deel van de laadstroom in warmte gaat, en daarom mag je dus wat langer laden dan
*precies* het aantal uur x aantal ampere)

Dat wordt een behoorlijk lange laadtijd. Om deze in te korten kun je ook de 140 en de 180 mA uitgangen aan elkaar knopen, waarbij je 320 mA tot je beschikking krijgt. De laadtijd wordt dan zo'n 15 tot 16 uur: accucapaciteit gedeeld door laadstroom, vermenigvuldigen met 1,4 (40% verlies).

Het aan elkaar knopen van uitgangen mag onbeperkt, zo lang de totale laadstroom van alle uitgangen bij elkaar niet meer dan 700 mA gaat bedragen. Bij de lader 5r is dit als volgt te doen:
- de min van het laadsnoer uitrusten met 2 banaanstekers.
- de ene steker in de 140-min en de andere in de 180-min.
- de plus van het laadsnoer steek je in een van de plusaansluitingen. Deze zijn inwendig in de lader al allemaal met elkaar verbonden, dus het maakt niet uit in welke plus-aansluiting deze steker terechtkomt.

Eventueel voor meelezers: de opvolger van de lader 5r is de unicharger 6. Hierbij mag je hetzelfde doen, maar dan moet je ook de plusdraad van het servosnoer uitrusten met 2 banaanstekers. In deze lader zitten er geen doorverbindingen tussen uitgangen.

Koop gewoon een snellader. Je zult het verschil tussen langzaam en snel laden ook duidelijk merken met je ato.

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ja een snellader is idd wel makkelijk, maar is weer veel geld. Ben al wel aan het zoeken naar 1.
Was bij een vriend. Binnen een half uur accu vol.

Dat zijn pas tijden :-)

Naja ... ik zal es die tip uitwerken. Anders gewoon 24 uur laden whahaha.

maar je kan natuurlijk ook gewoon 1 accu op de 500 mah aansluiten dan laat je hem 9 uur en is ie ook val en dan kan je als je wil ook nog een andere op 180 mag zetten want hij kan 700 aan of niet dacht ik maar ja je moet het hele maal zelf weten;)

Back