Robbe Laser, brushless i.p.v. speed 380; doen? tips?

Ik heb hier nog een bootje liggen van Robbe; de Laser. Ik doe er niet veel mee, want eigenlijk vind ik heen en weer varen een beetje saai. Het was een kadotje van mijn vrouw omdat we in een behoorlijk waterrijke omgeving zijn gaan wonen en verder is het natuurlijk gewoon een leuk bootje, dus ik doe dat ding niet weg.

Het bootje vaart verder best wel aardig, maar niet waanzinnig snel en de speed 380 wordt op 6 nicad cellen wel erg heet. Echt lang kan je er (dan) ook niet mee varen. Nou ben ik meer een electrovlieger en dus zit ik aardig in het brushless- en lipogebeuren en eigenlijk wil ik uberhaubt niet meer aan zo'n stinkende speed 380 op nicads...

En dus leek het mij aardig om eens te kijken naar een leuke borstelloze binnenloper voor dit bootje. Als ik kijk op Unitedhobbies.com, zie je voor weinig geld leuke exemplaren, maar welke moet ik nou hebben?

De volgende eisen wil ik wel stellen:
- max 30 amp stroom i.v.m. de beschikbare lipo
- lipo: 3 cellen, 2200 mah, 16C
- vaartijd: niet echt van belang, maar wel een paar minuten ofzo - de lol zal voornamelijk zitten in het voor niet te veel knaken pimpen van de performance; ik zal er echt niet dagelijks mee gaan varen
- snelheid: snel! zou gaaf zijn als ie helemaal los komt!

Dat zo'n binnenloper gekoeld moet worden lijkt me duidelijk, maar verder loop ik tegen bepaalde zaken aan, waar ik niet zo snel een oplossing voor heb:
- de maat schroef zal beperkt zijn, omdat deze anders de romp raakt; wat voor soort schroef zal ik moeten hebben bij zo'n binnenloper?
- de schroefas is van een vrij dun type; moet ik deze nog uitboren en vervangen door iets stevigers?
- ik heb ooit een verhaal gehoord dat het sneller maken van zo'n soort bootje helemaal geen zin heeft omdat de vorm van de romp verder versnellen voorkomt; lijkt mij een beetje onzin, toch?
- moet ik het roer nog verstevigen? moet hier nog een sterke servo op, of is een S3001 voldoende?

Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Volgensmij is dit een ABS bootje en dit is zowieso niet zo geschikt om BL mee te varen.

Maurits zei:
Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Volgensmij is dit een ABS bootje en dit is zowieso niet zo geschikt om BL mee te varen.

klopt; het is een abs-bootje
overigens hoeft het niet 75+ ofzo te gaan, maar wel een stukkie vlotter dan met die speed 380 die er nu in zit
het bootje heb ik 100% volgens de instructies in elkaar gezet en de motor is dan ook niet gekoeld

zou dit wat zijn? https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2033

als je een stukkie flotter wil zou ik er gewoon een speed 480 race in leggen met 8 cellen ..

wel de hele boel gaan koelen natuurlijk.

- ik heb ooit een verhaal gehoord dat het sneller maken van zo'n soort bootje helemaal geen zin heeft omdat de vorm van de romp verder versnellen voorkomt; lijkt mij een beetje onzin, toch?
wat er bedoelt word dat de romp een bepaalde snelheid kan hebben.
tot die snelheid vaart het leuk.
daarna springt het alle kanten op en is het slecht bestuurbaar en niet meer leuk om er mee te gaan varen.

al met al zou ik er dus geen BL in leggen . maar het gewoon opkrikken tot een speed 480 race of iets in die richting.

greetz jaimy

Back