robbe lightning , welke elektro motor??

• Topicstarter Topicstarter crazy_mini_freak
  • Startdatum Startdatum
C

crazy_mini_freak

Guest
HOI jongens,
ik heb een nieuwe robbe lightning boot gekocht,
ik ga hier een elektronische regelaar in doen een novak rooster.
en ik ga varen met een sanyo 2400mah accu nicd. (7,2 volt)

maar ik wil graag dat de boot onwijs hard gaat,
hoeveel turns motor raden jullie aan? want ik had gehoord als je te laag gaat met het aantal turns dat het ook al geen zin meer heeft.

groeten jeroen ik hoop snel van jullie te horen.

is de kyosho aquaspeed 16x3 wat???

of is dit al te snel / te laag turns voor de boot???

Denk dat een kyosho aquaspeed 16x3 iets te veel wordt voor die regelaar in dit bootje. Ik denk dat als je echt snel wilt gaan dan ook de regelaar beter kan vervangen. Ik zelf zou dan voor een Graupner Speed 700 bb turbo of een Speed 700 neodym motor gaan met een Schulze slim 55 regelaar. Op zich low budget en toch ook snel.

dat is juist wat ik precies NIET wil ,

ik wil snel gaan met de spullen die ik heb ,

dus gewoon die novak rooster en me 2400mah pakketjes.

wat raden jullie van motor aan dan jongens met de spullen die ik HEB??

ow de regelaar moet trouwens die 16x3 toch wel kunnen hebben??? hij kan tot 15 turns aan staat op de novak site??

Het is simpel gezegd maar toch is het zo met de spullen die je nu hebt zul je niet sneller gaan.
Luister naar het antwoord van mario hij weet wat hij zegt.

ja dat snap ik maar het heeft toch zeker wel zin of ik er de standaard graupner 400 motor in leg of een 17 turns snelle auto motor???

De Lightning is een smalle romp, die met de standaard 600/19 motor op 7 cellen al goed van z'n plaats komt.

Met je 6 cellen-packs schiet het niet op.

Een snelle (auto)motor betekent in de meeste gevallen een kleinere prop, omdat anders je regelaar en/of je motor oververhit raakt.
Een kleinere prop heeft een lager rendement, waardoor je, met meer toeren (en cavitatie) niet echt sneller zult varen.

Met een hoogtoerige motor moet je eigenlijk een reductie gebruiken (= extra lawaai en slijtage) waardoor je motor in het gunstige bereik draait en je een grotere prop kunt trekken.
Dit is echter een heel gedoe, omdat alles perfect uitgelijnd moet zijn, anders is het middel erger dan de kwaal.

Het grootste nadeel van grote props bij deze (smalle) boot is het grotere moment, de boot begint op één (zij)kant te varen als gevolg van de grote prop, het gaat wel hard, maar niet de kant op die jij wilt...

De goedkoopste (en snelste) oplossing is een 600 Race en zeven cellen.

Groeten, Jan.

( Die eerst ook de nodige motoren, cellen en regelaars heeft opgestookt vóór hij het licht zag....)

ik heb hem ook gehad .
1. standaard op 7 cellen ging hard. 42mm prop
2. 19 turns op 7 cellen ging harder. 38mm prop
3. 10 turns op 7 cellen ging loei hard allen na 4 run's nieuwe motor. 36.. 3 blad
en de laatste brushles met shark 7 op 7 cellen met een 38mm prop en dat was xtreem

ik zou zeggen hou het bij een 17 turns op 7 cellen met een 36mm 3 blad prop en geloof me het gaat lekker hard moet zel zeggen let op met het zwaarte punt zet dat echt pricies op 28 a 29 %.

greetz jaimy

ik heb even een stukje van de xtremercboats site af gepikt waar het in staat.

PLANNING:

In principe kun je nu aan de slag met het maken van een inbouwplan. Waar komt de motor, as en aandrijving, roer, tank, uitlaat, rc-box (en past hier ook wel alle apparatuur in?), etc. Meestal komt de motor op het zwaarte punt van de romp te staan. De motor is tenslotte het zwaarst. Meestal ligt het zwaartepunt op 26-29% van de totale romplengte, gemeten vanaf de achterkant van de boot. Om nu te bepalen waar een en ander komt, plaats je alles onderdelen in de boot op de diverse plaatsen. Motor ongeveer op het zwaarte punt, tank ervoor (met gewicht van een gevulde tank), as erachter, dan de rc-box met alle spulletjes er in, aandrijving-roer aan de spiegel tapen, uitlaat, etc.

Til dan de boot op met twee vingers op ’t zwaartepunt. De boot moet nu in balans zijn. Zo niet, dan de motor/spullen verschuiven totdat de zaak wel in balans is. Bij electroboten zullen de accu’s verantwoordelijk zijn voor een goede balans. Let er goed op dat de spullen demontabel moeten blijven, voor onderhoud/wijzigingen/etc. Kijk dus goed en nog een keer, een fout is gauw gemaakt. Die eerste stappen/planning zijn het belangrijkste voor een goed (vaar-) eindresultaat. Teken de plaatsen af, en/of teken een plattegrondje met alle onderdelen en maatvoering.

greetz jaimy

Back