Robbe linde h50

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door raoul00123, 22 jan 2023.

  1. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan
    het heeft even geduurd maar het is zover. na lang zoeken kwam ik per toeval in Oostenrijk deze tegen nog onverprutst want dat doe ik zelf wel:( daar over later meer
    20221012_181622.jpg
    20221012_181948.jpg 20221012_182003.jpg 20221012_182014.jpg

    De plastic as heb ik vervangen voor een aluminium pendel as
    20221012_185555.jpg

    20221012_200948.jpg 20221012_201044.jpg

    Eerst een dry fit om daarna alles weer uit elkaar te halen om hem te gaan spuiten
    20221014_165040.jpg
    20221014_173153.jpg
    het spuiten ging niet helemaal goed ik heb geen idee hoe het kan maar dit was er aan de hand na het spuiten van de eerste laag zag alles er netjes uit maar na een paar minuten drogen sloeg alles erg dof/mat uit. na ik alles weer gestipt had ging de tweede keer wel goed
    20221014_174525.jpg
     
    ArjanN, Mark300, Leon1965 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Een ongebouwde zelfs! Wow. Mooi ding, heb er ook eentje gehad.

    Was het voor het spuiten soms te koud?
     
  3. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Weet niet waar je gespoten heb maar de luchtvochtigheid was gisteren boven de 95%. Dat is veels te hoog voor verfspuiten, dan slaat het dof uit.

    Binnen in een verwarmde ruimte of in betere jaargetijden gaat het wel goed. Als je tussen de 15º en 20º en bij een lagere luchtvochtigheid dan 60% gaat verfspuiten gaat het altijd goed.
     
  4. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan
    hoi William en Rolf ik heb de heftruck in november gespoten in mijn werkplaats die is goed geïsoleerd en 24/7 verwarmd rond 20 graden ongeveer. ik denk niet dat het daar aan lag, ik heb ook de zelfde spuitbus gebruikt en beide keren goed geschud. inmiddels zit alles al een poosje netjes in de verf. wel ben ik nieuwsgierig wat de oorzaak kan zijn geweest om het een volgende keer te kunnen voorkomen.
     
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Die spuitbussen zijn nooit hoog/hoogglans zoals je dat van 2K lak kent, dus een beetje zijdeglans achtig is wel normaal.
    Waar deze lak wel gevoelig voor is is het niet lekker doorvloeien van de verschillende lagen. Te dun opzetten of te lange tijd tussen de lagen kan een oorzaak zijn, de lagen vloeien dan niet meer in elkaar en dan kun je een te dunne bovenlaag krijgen die niet genoeg glansgraad meer haalt.

    Rood is daarbij, net als geel ook een lastige kleur, het bevat naar verhouding weinig pigment en veel bindmiddel, daarom zie je vaak bij deze kleuren de grondverf erdoorheen. Precies achterhalen is lastig maar kan in werkwijze hebben gezeten.
     
    raoul00123 vindt dit leuk.
  6. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan
    Bedankt voor het meedenken William. dat geel een lastige kleur was om te spuiten wist ik dat dat ook het geval was voor rood wist ik niet tot nu toe geluk gehad denk ik :weetnie:
     
    ArjanN en Trilliwilli vinden dit leuk.
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ook al is je hobbyruimte verwarmd als het buiten echt giet hou je het vocht niet buiten zonder aanvullende maatregelen als aircos en andere ontvochtigers. Mijn bedrijfsruimte is amper 3 jaar oud en de laatste isolatie standaarden. Verwarmen is alleen nodig als ik er ben. Maar zelfs verwarmd met een goede plensbui is 60-70% luchtvochtigheid geen uitzondering. Pas als ik mijn airco (verwarmen) op ontvochtigen bij zet zakt het naar 50%.

    Vocht is echt killing voor je lak helemaal voor een eventuele blanke lak.
     
    raoul00123, ArjanN, Leon1965 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan
    dan het grootste probleem (dat ben ik denk ik) de hefmast. alles is goed gemonteerd en loopt soepel maar om een of andere manier wil de motor niet lekker lopen hij slaat steeds vast. ik heb het eerst met de regelaar geprobeerd die er bij zat later met een CTI thor 4 en 15 geen verschil helaas ook heb kan zo snel niet op de naam komen electra is niet echt mijn ding die gele dingetjes achter op de motor er af gehaald en zo met een regelaar proberen ook weer geen succes. dan moet het de motor zijn dacht ik dus bij ali een paar soortgelijke motoren besteld en ook weer geen succes helaas .als laatste optie heb ik een Faulhaber motor besteld die normaal gesproken een upgade is van de rijmotor en je raad het al weer geen succes. wat doe ik verkeerd ? de linde staat nu weer achter in een hoekje van de werkplaats stof te verzamelen ik ben er eerst wel weer even klaar mee. als iemand een tip heeft hoor ik het graag


    20221012_182014.jpg 20230122_150404.jpg 20230122_150414.jpg 20230122_150416.jpg 20230122_151318.jpg
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Weet niet wat je precies bedoelt met "slaat vast". Misschien een stomme opmerking, maar je montage schroefjes zijn toch niet te lang, en blokkeren het anker?
    Als de motor, gemonteerd op zijn frame, maar zonder het tandwiel, lekker loopt, dan is dat het dus niet, en zal je het moeten zoeken in de aandrijving; kan je die handmatig wel verstellen over een zekere lengte?
    Ik kan zo niet zien wat die 2 wormen zouden moeten doen, maar die draaien wel lekker? En zijn identiek? Zitten op dezelfde as?

    Overigens, die "gele dingetjes" zijn de ontstoringscondensatoren van de motor, en die hebben (tenzij ze doorgeslagen zijn = kortgesloten) geen invloed op de werking van de motor, maar beschermen je electronica van door de motor veroorzaakte vonken en dus daardoor van storing.
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2023
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Weet destijds van de mijne nog dat de wormaandrijving in de mast erg nauw luistert naar de goede afstelling. Wat Cor zegt als de motor los gewoon goed draait dan ligt het niet aan de motor. Denk dat misschien de oorspronkelijke regelaars niet meer okselfris zullen zijn maar CTI zou goed moeten zijn.

    Ik denk dat je het in de mast moet zoeken. alles braamvrij en juiste speling?
     
    raoul00123 vindt dit leuk.
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Wormwielen zijn supergevoelig voor zwaar draaien als ze maar iets te strak staan.
    Het is zo maar denkbaar dat die modelbouw wormwielen ook niet helemaal zuiver rond draaien.
    Als je dan te weinig speling hebt draaien ze zo zwaar dat het motortje het niet meer rond krijgt.

    Zou mijn eerste verdachte zijn voor slecht bewegen.
     
    raoul00123 en trialrolf vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina