robbe lithium top equalizer 65 met ultramat 10...

Ik heb een ultramat 10, voor met de ultramat 10 LiPo's te laden had ik een equalizer nodig, dus kocht ik er een, maar als ik de ultramat 10 heb ingesteld, en aangesloten op de equalizer en batterij, blijft er tekst op het scherm flikkeren...:confused:

Hoe zorg ik ervoor dat deze begint te laden?:puppydogeyes:

Je moet wel nog de equalizer "activeren".
Dat doe je door op de "Mode/Reset" knop te drukken.
Het STATUS-ledje moet dan langzaam uit-en-aan gaan.
Let ook op dat het ledje bij LIPO brandt als je Lipo's laadt.....
Lees de handleiding ook eens, daar staat alles in uitgelegd alhoewel spijtig genoeg niet in het nederlands.;)

:(
Je moet wel nog de equalizer "activeren".
Dat doe je door op de "Mode/Reset" knop te drukken.
Het STATUS-ledje moet dan langzaam uit-en-aan gaan.
Let ook op dat het ledje bij LIPO brandt als je Lipo's laadt.....
Lees de handleiding ook eens, daar staat alles in uitgelegd alhoewel spijtig genoeg niet in het nederlands.;)

alles wat ik moet doen volgens de handleiding heb ik gedaan... maar het werkt niet...:confused:

De handleiding gaat uit van een lader zonder balancer. Zodra je de accu aansluit moet het knipperen dan stoppen, mits je alle instellingen volgens de handleiding hebt gedaan.
Als dat bij jou niet het geval is kan dat twee dingen betekenen:
- je accu is niet goed aangesloten (controleer de verbindingen) en je lader "ziet" je accu dus niet;
- je balancer staat nog niet in actieve modus. Je moet daarvoor in de handleiding van de balancer kijken, niet in die van je lader.

De handleiding gaat uit van een lader zonder balancer. Zodra je de accu aansluit moet het knipperen dan stoppen, mits je alle instellingen volgens de handleiding hebt gedaan.
Als dat bij jou niet het geval is kan dat twee dingen betekenen:
- je accu is niet goed aangesloten (controleer de verbindingen) en je lader "ziet" je accu dus niet;
- je balancer staat nog niet in actieve modus. Je moet daarvoor in de handleiding van de balancer kijken, niet in die van je lader.

aansluitingen zijn goed, ik heb de balancer in actieve modus gezet en hij deed het nog niet... Denk da ik misschien maar beter nr de winkel ermee ga...:(

Als je iets meer informatie geeft lukt het misschien wel. Het zou helpen als je een foto maakt van hoe je alles hebt aangesloten. En de volgende vragen:

Wat voor accu is het?
Heb je de accu zowel met de polen als de balanceerstekker aangesloten op je balancer?
Wat voor balanceerstekker zit daaraan, en past die in je balancer?
En als je de accu zonder balancer aansluit, doet hij het dan wel?

Als je iets meer informatie geeft lukt het misschien wel. Het zou helpen als je een foto maakt van hoe je alles hebt aangesloten. En de volgende vragen:

Wat voor accu is het?
Heb je de accu zowel met de polen als de balanceerstekker aangesloten op je balancer?
Wat voor balanceerstekker zit daaraan, en past die in je balancer?
En als je de accu zonder balancer aansluit, doet hij het dan wel?

morgen zal ik er een foto van nemen,
-de LiPo is een "bionic batteries 2200 MAH 30c 11,1V 3S1P high performance lithium polymer battery.
(Wat sommige afkortingen betekenen weet ik ook niet)

-de accu is met balanceerstekker en met polen aangesloten op de equalizer.

-de stekker past in de balancer (met een extra kabeltje van graupner) en is aangesloten op de manier dat de meneer van de winkel het uitlegde.

-ik weet niet of de LiPo zonder equalizer laadt, want het zijn andere stekkers( van een ander merk)

Daar zou je nog naar kunnen kijken maar als het ledje knippert zou de zekering goed moeten zijn....
Misschien is het iets heel simpels wat vanaf hier niet te zeggen is. Even naar de winkel met al je spulletjes, dan is het waarschijnlijk zo voor elkaar.
Wat je beschrijft lijkt alles goed te zitten maar zeker weet je dat niet zonder het vast te houden :-)

Succes!

Nog even (ik heb hier toevallig ook een Ultramat 10 liggen, net even gekeken)
Je hebt in het display staan

Li [PO]
2200 mAh knippert

Toch? Dan zou hij inderdaad een piepje moeten geven en stoppen met knipperen zodra je de accu aansluit op de balancer. Je doet het dus in principe goed, je hoeft nergens op te drukken of zo. Wel om het laden te starten maar dat is pas de volgende stap.

Nog even (ik heb hier toevallig ook een Ultramat 10 liggen, net even gekeken)
Je hebt in het display staan

Li [PO]
2200 mAh knippert

Toch? Dan zou hij inderdaad een piepje moeten geven en stoppen met knipperen zodra je de accu aansluit op de balancer. Je doet het dus in principe goed, je hoeft nergens op te drukken of zo. Wel om het laden te starten maar dat is pas de volgende stap.

weet ik, ik heb de ultramat al vaak voor Ni-Mh gebruikt, en dan lukt het wel... zal in het weekend ofzo is naar de winkel gaan

Ik heb helaas geen Ultramat 10 maar wel een 25 liggen en heb net eens een testje gedaan in combinatie met de Robbe equalizer.
Eerst de laadstroom ingesteld en die "flikkert" dan inderdaad.
Dan de balancerkabel van de accu in de balancer geport en onmiddellijk daarna (dat moet binnen binnen x aantal seconden, in handleiding staat ergens hoeveel seconden) de plus en min van accu in het laadsnoer of rechtstreeks in plus en min UITGANG van balancer.
Het status ledje is nu aan en blijft aan (en als je lipo's laad moet het lipo-status ledje aan zijn natuurlijk). Dan een druk op de "Mode/Resetknop" en het ledje gaat uit en gaat om de pakweg 2 seconden effe flashen...
Nu is de balancer geactiveerd en gaat op de lader de laadstroom niet meer knipperen maar blijft AAN wat wil zeggen dat de lader de balancer en accu "ziet" en er dus een verbinding is.

Indien de laadstroom op de lader blijft knipperen dan zou ik toch de zekering van de balancer er eens uithalen en doormeten want die zorgt voor de verbinding tussen lader en balancer.
Ik heb de zekering verwijderd en de ledjes op de balancer branden even mooi maar op de lader gaat de laadstroom weer flikkeren wat wil zeggen dat er géén verbinding meer is.

Laatst bewerkt:
is net nieuw dus lijkt mij nog goed en de leds branden nog...

Ook van nieuwe apparaten kan de zekering kapot gaan/zijn. Sluiting is snel gemaakt. Dat de LEDjes op de balancer werken zegt niets over de zekering. De LEDjes zitten buiten het door de zekering beveiligde circuit. Als de zekering defect is branden de LEDjes, maar dan wordt de doorschakeling van de Li-Po naar de lader niet gemaakt.

Ik heb helaas geen Ultramat 10 maar wel een 25 liggen en heb net eens een testje gedaan in combinatie met de Robbe equalizer.
Eerst de laadstroom ingesteld en die "flikkert" dan inderdaad.
Dan de balancerkabel van de accu in de balancer geport en onmiddellijk daarna (dat moet binnen binnen x aantal seconden, in handleiding staat ergens hoeveel seconden) de plus en min van accu in het laadsnoer of rechtstreeks in plus en min UITGANG van balancer.
Het status ledje is nu aan en blijft aan (en als je lipo's laad moet het lipo-status ledje aan zijn natuurlijk). Dan een druk op de "Mode/Resetknop" en het ledje gaat uit en gaat om de pakweg 2 seconden effe flashen...
Nu is de balancer geactiveerd en gaat op de lader de laadstroom niet meer knipperen maar blijft AAN wat wil zeggen dat de lader de balancer en accu "ziet" en er dus een verbinding is.

Indien de laadstroom op de lader blijft knipperen dan zou ik toch de zekering van de balancer er eens uithalen en doormeten want die zorgt voor de verbinding tussen lader en balancer.
Ik heb de zekering verwijderd en de ledjes op de balancer branden even mooi maar op de lader gaat de laadstroom weer flikkeren wat wil zeggen dat er géén verbinding meer is.

zekering geeft NIKS door... Als je naar de zekering kijkt zie je dat er geen verbinding is tussen beide kanten en als je hem meet, zelfs in de grootste schaal van mijn multimeter, dan staat er nog 1 . MOhm( oneindig veel weerstand) Ik vrees dat je gelijk hebt, maar de lampjes flikkeren wel ongeveer elke 2 sec...
kan binnenkort nog niet naar winkel gaan, de winkel is nogal ver weg,
maar ik moet er over een paar weken toch zijn, ik heb een tamiya df-02 binnengebracht (regelaar kapot). Hopelijk geven ze een nieuwe zekering onder garantie Xd

Laatst bewerkt:
? Een zekering kost een kwartje bij je lokale elektronicawinkeltje.....daar zou ik geen week op wachten. Wel even de oude mee nemen en zorgen dat je dezelfde hebt.

? Een zekering kost een kwartje bij je lokale elektronicawinkeltje.....daar zou ik geen week op wachten. Wel even de oude mee nemen en zorgen dat je dezelfde hebt.

ok, allemaal bedankt voor jullie tips en hulp, ik zal deze week nog een nieuwe zekering gn kope!Xd:p:D

De zekering in de balancer is een gewone autozekering, die zijn te koop bij elk tankstation, garage of auto-onderdelenhandel.

Back