Robbe magin two aandrijf advies

Discussie in 'Speedboten' gestart door Mugen MRX-3, 4 jul 2021.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Sinds zaterdag ben ik in het bezit van een Robbe Magin two, eerlijk gezegd ben ik helemaal niet zo thuis in de bootjeswereld, ik bouw lekker aan een smit rotterdam zodra ik daar zin en tijd voor heb, daarnaast een RBC kit Roundnose...... ik ging even kijken naar iets wat al klaar was (of snel klaar te maken is) en kwam thuis met een Robbe. magin two
    Dit is een tweemotorige boot van 1 mtr lang, de informatie die Robbe erbij geeft is ronduit summier, ik vind geen duidelijk antwoord wat ik moet kopen qua schroefassen en motoren, enkel een Robbe antriebset.... maar zodra ik daar op google vind ik niks

    Wie heeft een voorstel wat ik het beste in de Magin two kan zetten,
    Ik wil leuk rustig kunnen varen (dus controleerbaar langzaam moet kunnen) maar volgas mag het wel lekker snel gaan waarbij ik richt op 60 - 65 km/h

    Iemand bekend met deze boot en een idee wat ik erin moet zetten ?.

    Alvast Dank
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Anders begin lekker aan de RBC Roundnose, de R700 als ik me niet vergis.
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    haha, leuke is dat ik eigenlijk een kant en klaar bootje wilde halen, niets speciaals maar gewoon iets leuks op 3s of 4s, en nou kwam ik thuis met dit ding :rofl: op de terugweg dacht ik al bij mezelf.... had net zo goed even flink kunnen doorzetten aan de roundnose ipv dit....... maar goed, het staat op de bouwtafel en wil er niet teveel in steken qua set-up.... als ik een hele knappe set-up aanschaf dan bouw ik dat liever in een carbon F1 of hydroplane romp ;)
    hiervoor zoek ik iets leuks, hoeft niet idioot snel te gaan, 60-65 is al genoeg

    ik heb Jan al benaderd en die is ook al wat voor me aan het uitzoeken... maar als je een suggestie hebt dan ben ik reuze benieuwd :yes:
    denk dat ik deze gewoon simpel wil houden qua aandrijving, Jan gaf we wel wat tips om de romp iets te verbeteren / aanpassen en dat ga ik ook doen, verder sta ik open voor een 1 motorige of een 2 motorige set-up
    ding moet gewoon leuk varen, knallen doe ik straks wel met de R700 roundnose of alsik het echt leuk wil maken dan knal ik die set-up in een H&M romp
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Nee, een romp van 1m en een snelheid van 60 - 65kmh dat kan echt niet. Je zit zo aan een (stevige) Mono 2 setup, liever meer. Jan kan je zeker helpen.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    haha jij ook al..... het is maar een ABS rompje he, en ik wil het normaal houden:D
    volgens Jan is de set-up die ik voor de R700 heb liggen voldoende om hem als de brandweer te laten gaan.......

    ik heb voor deze Magin two advies gekregen en ga het zo gelijk maar bestellen voordat ik me ga afvragen waarom ik in vredesnaam 240 tot 300 ampere aan regelaars en 2 stuks 4082 motoren in dit plastic rompje ga zetten :D:D
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ga je idd voor een dubbele aandrijving? Dan is een 4082 behoorlijk aan de grote kant. Is dit een beproefde setup voor de Magin 1?
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Power zat om wat rond te tuffen zonder dat het spul heet word ..
    Er is nog niks definitief en Ik heb nog niks besteld omdat dit misschien een beetje overkil is
    Op bootjesvlak mis ik de ervaring en kennis om iets samen te stellen,
    Als ik de keuze zou maken dan kom ik op iets als 3665. Of 3670 in 1400 kv - 1900 kv maar ik begrijp dat dit heet kan lopen, vooral bij rustig varen,

    Anderszijds staat het me wat tegen om 350 euro uit te geven aan een aandrijving voor een plastic fun bootje die niet echt hard hoeft te gaan.
    En dan denk ik weer..... als ik dan toch een hoop geld uitgeef doe het dan goed en ga dan voor de 90 km/h met een fatsoenlijke romp :D

    Bootjes bouwen is een complexe bezigheid :stupid
     
  8. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    78
    Zelf heb ik niet het flauwste benul om een advies te kunnen geven maar als ik zoek op Internet dan vind ik de volgende informatie:

    Robbe 1124 - BL-Antriebsset Magin Two.1 Beschreibung: Inhalt des Antriebssets:
    - 2x BL-Motor ROXXY 3656-06
    - 2x Schiffswelle mit Stevenrohr
    - 2x Motorkühlung
    - 2x Navy Direkt Kupplung
    - 1x Schiffsschraube Ø 39 mm rechtslaufend
    - 1x Schiffsschraube Ø 39 mm linkslaufend
    - Kleinteile für die Montage

    En:
    Roxxy BL-Motor Inrunner 3656/06 1800KV
    Powerful 2-pole brushless motor. Suitable for example for driving the motor yacht Najade. For this It is recommended to add the engine with water cooling. See tab "More Info".

    Technical specifications
    Descrition ROXXY 3656-6
    Voltage 10-24 Volt
    RPM / Volt 1800 rpm / V
    Load current 40A
    Max. Load current 80A (60 seconds)
    Diameter 36 mm
    Housing length 56 mm
    Weight 250 g
    Shaft diameter 5 mm
    Mounting screws distance 19 mm or 25 mm
    Threaded mounting screws M3
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Volgens mij is het leuker om tijd en geld te steken in de R700. De R700 kun je ook wel redelijk snel opbouwen. En in de tijd dat je bouwt kun je vast wel een leuke setup voor de R700 op de kop tikken. Met een romp van 1m wil je niet uitkomen op een topsnelheid van 60-65kmh en door de eerste de beste mini-mono voorbij gevaren worden. Dan beter de romp verkopen en een mini-mono opbouwen.
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    in de openingspost had ik al vermeld dat dit geen raceboot is, gewoon wat leuk rondvaren en op topsnelheid leuk in planee is meer dan prima, als ik met een boot van 1 mtr hard wil gaan dan zal ik dat ook zeker niet doen met een ABS rompje zoals deze
    de R700 moet wel gaan als een raket en daar heb ik al een setup voor staan (surpass 3670 2650KV op 4S)
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En die R700 wil je nu net niet overpoweren. Daarnaast moet je het ook nog ingebouwd krijgen en in een roundnose is het niet bepaald woekeren met ruimte.
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    denk je dat die 3670 motor teveel is voor de R700 ?
    het past erin met een 4s lipo voor de motor komt het zwaartepunt ook vrij goed uit
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    de assen zijn alvast in aantocht, de regelaars
    en motoren overdenk ik nog even of ik voor een tamme setup ga zoals martin plaatste of dat ik voor de dikke motoren en 150 ampere regelaars ga zoals Jan adviseerde
    aan de ene kant lijkt me 2 van die dikke motoren me overkil voor wat rondvaren, anderzijds kan het ook altijd weer in een ander bootje gebruikt worden :rolleyes:

    het valt ook niet mee om iets gewoons en normaals te bouwen.... loopt altijd uit de klauwen :D
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2021
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Vermoedelijk is een 3650-motor of een 2860 al ruim bemeten. De romp van de R700-roundnose is 80cm lang. Echter de drijver begint al halverwege. De drijvers staan relatief dicht bijeen. Kortom, korte smalle basis. De motor en prop wekken al snel een te groot draaimoment op. Ik heb erg goede ervaringen met roer links/ turnfin rechts (dat laatste sowieso) voor een enigszins stabiele vaart rechtuit.
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    kijk dat is goede info...
    toen ik deze componenten had uitgezocht had ik als doel om belast op iets meer dan 30.000 rpm uit te komen, en voldoende power :D. blijkbaar een beetje teveel van het goed misschien... mijn plan was om vrij klein te beginnen met de prop en al doende meer snelheid krijgen door de prop te vergroten

    de positie van roer en fin had je me al eens verteld en heb ik ook op die positie gezet ..:thumbsup:
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Kleine update:

    na alle info op me in te laten werken heb ik mijn plan getrokken, van de adviezen en info van Eric en Jan (Pompebled) ben ik erg veel wijzer geworden, dit heb ik vergeleken met de setup zoals Robbe zelf adviseerd en heb daar een gulden middenweg in genomen

    zoals ik al eens aangaf hoeft dit geen raket te worden want die eer laat ik straks aan de R700 roundnose, gewoon leuk varen met wat pit zonder in slaap te vallen is de bedoeling maar wil wel de mogelijkheid hebben om later een stap verder te gaan qua power :D vandaar dat ik de plastic romp die volgens Jan niet ideaal is verstevigd met een laagje Biaxiaal glas en epoxy, dit resulteert in een behoorlijk stijvere romp die dus beter bestand is tegen torsie en de klappen van de golven.

    voor de aandrijving kreeg ik sterk het idee dat 2 stuks van de geadviseerde 4082 met elk een 150 amp regelaar iets te heftig zal zijn en zal resulteren in heftig veel power :rolleyes:
    ik heb daarom 1 stapje terug gedaan en gekozen voor 2 stuks 3680 in 1800 kv met elk een 90 ampere watergekoelde regelaar, dit alles niet te zwaar proppen (ik vermoed 39mm)
    dit lijkt me voldoende power om op 4S te varen met de optie op 5S voor wat meer actie
    motoren en regelaars beide watergekoeld.

    vandaag worden de Bauer schroefassen bezorgd en dan kan de romp afgemaakt worden en word het wachten op de motoren en regelaars :yes:

    al met al weer een projectje die toch weer wat uit de klauwen loopt aangezien ik naar de hobbyshop ging voor een simpel bootje
    aan de andere kant wel weer het besef dat een volgende boot gelijk een carbon hydroplane of catamaran romp van bv H&M.... onder het motto: geen gekut maar gelijk goed
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Die hobbyshop begrijp ik wel. Een simpel bootje van een meter.
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    tja, was een klein beetje een impuls aankoop.... maar goed, de schroefassen zijn zojuist bezorgt, ik heb gekozen voor de Guntert power direct assen van Bauer, deze hebben ptfe (teflon) lagertjes en zit in dubio wat ik erin zal pompen als smeermiddel, gaat hier ook beste uierzalf in of beter een siliconenolie ?

    486205CE-EDCA-4381-B419-AD7924E90B30.JPG
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Uierzalf.
    Niet vol pompen, dat heeft te veel weerstand, nét genoeg om zonder lekkage te kunnen varen.

    Voor de goede orde; mijn suggestie om voor overcapaciteit te gaan, spruit voort uit jouw verlangen om ook veel in deellast te kunnen rondtuffen, zonder dat de boel oververhit raakt.

    Het is maar de vraag of de 3680 dat spelletje ook mee spelen...

    Groeten, Jan.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Thnx voor je advies van de uierzalf..... wat de aandrijving aangaat heb ik lang getwijfeld en ga gewoon beginnen met een licht propje om de boel niet gelijk op te branden, 2 x 1900 watt motoren moet toch wel voldoende zijn om dit bootje vooruit te krijgen :D
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina