Robbe Man Tga 41.660

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door The Green Dutchman, 1 nov 2009.

  1. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Update 08-11-2009

    Heyzz,

    Vandaag weer lekker verder gebouwd en een en ander in elkaar gezet, geplamuurd en geschuurd....! Hier beneden wat foto`s voor een impressie...:

    * Eerste stuk frame voor Koeltoren uit het frees frame gehaald,.... nu nog beetje schuren en vijlen !!:):p

    [​IMG]

    * Tweede frame uit het frees frame gehaald, eerst stuk is al helemaal strak gevijlt en geschuurd.....:)

    [​IMG]

    * Alle onderdelen uit het frees frame gehaald die nodig zijn om de koeltoren op te bouwen !!;)

    [​IMG]

    * Eerste messing dwarsbalk gemonteerd,..... best wel stevig deze constructie...!!

    [​IMG]

    * Koeltoren krijgt nu echt vorm....

    [​IMG]

    * Nog us het koeltorentje...

    [​IMG]

    * Ja ja dan is het zover,... het frame van de koeltoren is klaar !!:):-D

    [​IMG]

    * Toch wel netjes zo... En het geheel is sterk en degelijk dmv messing dwars verbindingen !!;)

    [​IMG]

    * De twee tanks in elkaar gezet,... De grote tank is al helemaal geplamuurd en geschuurd...!!

    [​IMG]

    * Kleine tank grof in de plamuur gezet.... !! Wordt weer een hels karwei om deze mooi strak te schuren...!

    [​IMG]

    Ik vind persoonlijk dat de robbe man cabines en plastic onderdelen erg grof afgewerkt zijn.... bijna elk stukje plastic verdient wel een laagje plamuur en een stuk schuurpapier... Volgend weekend gaat de bouw weer verder,.... dan hoop ik de koeltoren verder op te kunnen bouwen. Dit zal nog een heel karwei worden omdat alle onderdeeltjes van de toren een andere kleur krijgen en sommige onderdelen zelfs meerdere kleuren... Maar zo blijf je tenminste van de straat hahaha!!!:-D
     
  2. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht

    Heey Mr. Bruder...

    Alles okeej he en die besturing werkt nu perfect... !! Heb vandaag weer heel wat gedaan.... maar we zijn nog ver verwijdert van het totaal plaatje..!! Dat houd mij en mun pa van de straat en voor het geval de truck te snel klaar is... Ben ondertussen bezig alle onderdelen voor mun 5 asige semi dieplader te verzamelen! :):D
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo The Green Dutchman,

    Mooi stukje freeswerk hoor, echt super !!!

    Heb jij zelf een CNC freesbank, of heb jij dit laten frezen ???

    De het geraamte van koeltoren-unit ziet er mooi strak uit !!
     
  4. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoiz,...

    Die Koeltoren zit zo in de doos maar past allemaal niet zo makkelijk, veel schuur werk en dergelijke... haha heb nog geen freesbank en draaibank,... wil deze wel nog gaan aanschaffen maar weet nog niet waar... zijn er nog andere firma`s dan buitelaar?

    Greetzz Mitch
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mitch,

    Er zijn wel meer leveranciers, dan alleen Buitelaar.
    zie de links hieronder :

    www.vdhbv.nl

    www.huvema.nl

    Maar er staan ook heel veel 2e hands freesbankjes en draaibankjes Te Koop op marktplaats en ep Eba.de

    Succes met de verdere bouw van je MAN 4 asser.
     
  6. obitrans

    obitrans

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    kapellen (belgie)
    ziet er al heel goet uit
     
  7. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoi Modelbouwers,

    Bij deze weer eens een update na lange tijd. Heb door diverse andere dingen een hele tijd niks meer gedaan aan de MAN. Aangezien ik een paar dagen verlof kon opnemen toch weer wat gedaan aan de Koeltoren voor op de MAN.

    Update: 09-01-2010

    * Koeltoren Wit gespoten...:-D
    [​IMG]


    * De Eerste onderdelen van de Koeltoren in de spuitcabine...:D:p
    [​IMG]


    * Eerste Onderdelen Koeltoren Gespoten,....;)
    [​IMG]


    * Onderdelen voor de Koeltoren allemaal klaar om gemonteerd te worden...:p
    [​IMG]


    * Assemblage van de eerste onderdelen !!
    [​IMG]


    * Assemblage van de kleine Diesel tank !
    [​IMG]


    * Assemblage en Montage van de 2 dikke Uitlaten !!:p
    [​IMG]


    * 4 Luchttanks gemonteerd op het Koeltoren Frame...
    [​IMG]


    * Montage van de resterende onderdelen....
    [​IMG]


    * Montage vordert gestaag !!
    [​IMG]


    * Eindelijk,.... de Koeltoren is Klaar !!!!:D:p
    [​IMG]


    * Nog eens de Koeltoren in volle glorie !!
    [​IMG]


    * En nog 1 foto om het af te leren !!
    [​IMG]


    Reacties negatief en positief zijn altijd welkom.

    Ik heb de accu`s ( 2x 6V ) direct in de Grote Dieseltank gemonteerd en in serie gesoldeerd. De rookie truckregelaar komt in een opberg kist aan de zijkant van het chassis. Middels een kabel die uit de Dieseltank komt kunnen de accu`s worden geladen. Deze kun je namelijk niet elke laad beurt verwijderen.

    Voorlopig staat de MAN er dus zo bij, komende 2weken even lekker uitrusten in Zwitserland !!:)

    Greetzzzzz
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mitch,


    Nou, het spuitwerk is mooi gelukt hoor !

    De koeltoren ziet er mooi strak uit.
    Ik ben benieuwd hoe de rest van de Zwaartransporttrekker er uit gaat zien.

    Prettige vakantie gewenst, maar voor de sneeuw hoef je nu niet naar Zwitserland hoor, hahahaha.
     
  9. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    ziet er echt goed uit,
    dit is een mooi voorbeeld voor piet volvofh16660,
    ben benieuwd naar fotoos van de toren op je truck,
    mvg markioo
     
  10. neonic

    neonic

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    138
    Ziet er goed uit :)
    Mooie kleur blauw, steekt ook mooi af bij het wit van het 'frame'.
     
  11. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Hoi piet,

    Spuitwerk is idd niet verkeerd, maar dat krijgt bij mij ook de hoogste prioriteit. Een model wat slecht gespoten is ziet er al direct slecht uit....!
    Na mun vakantie ga ik verder met de bouw van de deensekist aan de zijkant en de accubak. Als die 2 onderdelen klaar zijn volgt langzaam de cabine :p

    Greetzz
    Mitch
     
  12. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Weet iemand van jullie toevallig of het kwaad kan als de accu`s in de tank zitten?? Heb wel eens gehoord dat er gassen ontstaan tijdens het laden??

    De accu`s kan ik niet steeds uitbouwen omdat dat echt veel te veel werk zou zijn.

    Greetz Mitch
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2010
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    kan geen kwaad zolang jij geen rare dingen met je accus doet.

    je tanks zullen ook niet 100% luchtdicht zijn neem ik aan.

    en die gassen ontstaan alleen bij overdruk in de cellen. wat kan ontstaan door kortsluiting of overbelasting. bij een vrachtwagen zou ik alleen voor sluiting bang zijn overbelasting zie ik niet gebeuren.
     
  14. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Heeyz Cheeta

    Bedankt voor je reactie,

    Ik was er wel al vanuit gegaan dat het geen ramp zou zijn want de uitsparing voor de kabel zit rechts aan het einde van de tank. Maar omdat ik de kabel dan lelijk in het zicht zou hebben zitten heb ik besloten om een gat in het midden van de tank te boren waar de kabel door heen gaat ! De uitsparing heb ik wel gelaten voor eventueele gassen en warmte. Nu komt de kabel tenminste netjes tussen de 2 chassis balken naar beneden en zie je hem alleen aan de onderkant.
     
  15. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Mitch,
    daar hoef je je totaal geen zorgen om te maken.
    Als je gesloten cellen, oplaadbare Ni-MH accu's e.d., gebruikt zullen er tijdens normaal gebruik en normaal laden geen gassen vrij komen.

    Ook tijdens snelladen zal dat niet gebeuren.
    Tijdens snelladen zullen de accu's alleen wel wat warmer worden dan normaal, maar ook dat zal niet zo'n probleem zijn zolang je de laadspannig niet tot een extreem hoge spanning op gaat voeren.
    Ze zullen ook tijdens snelladen niet zo warm worden dat het materiaal van de tanks er door zal gaan vervormen.

    Ik denk dat de gassen waar jij over gehoord hebt, het "knalgas" is dat vrijkomen tijdens het laden van lood accu's.
    Dat zijn de accu's waar zwavelzuur en loodplaten in zitten.
    Die zullen nagenoeg niet in de modelbouw wereld voor komen. Op een enkele uitzondering na mss.

    Dus ga zo door met de bouw van de truck en laat ons maar lekker genieten van je prachtige bouwkunsten. :)
     
  16. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Heyzz

    Thnx voor je reactie.... ik bedoelde idd knalgas, had er wel us van gehoord maar wist nu niet 123 bij welke accu`s dat voorkomt.

    Hopelijk kan ik toch een tijdje rijden met de 2 ingbouwde 6V packs met 4 cellen van elk 1,5V 2700mAh.... Aangezien 2 assen aangedreven worden en 2 sturen zal de rijtijd niet bizonder lang zijn ben ik bang....!

    Iemand een idee hoelang ???
     
  17. pakoo

    pakoo

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    106
    gezien de standaard motor zal dat denk ik wel meevallen hoor. bij onroad 1:10 rijdt je met een 3300nimh met std motor al snel een ruim half uur tot soms driekwartier, en dan ben je het wel beu.

    denk ook niet dat die extra assen zoveel uit zal maken in je energie verbruik.

    ik gok met volledig opgeladen accu's op een 25 a 30min, maar hang je er nog een zak vol met lampen bij dan zakt je rijtijd uiteraard. het is gewoon afhankelijk van een aantal factoren. maar de tijd zal dat leren.

    andere accu pakketjes kan je altijd nog maken aangezien er nu 5000nimh cellen zijn. dan kan je echt gek gaan doen hoor :)

    groeten
     
  18. neonic

    neonic

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    138
    Het 'knalgas' komt voor bij accu's in de auto. Daarom zitten ze ook onder je motorkap. Mensen met een flinke audio installatie hebben daarom vaak een gel accu achterin staan, of anders de accu in een afgesloten bak met vent. naar buiten.
    Anders misschien een ideetje om een fan in dat ding boven op te plaatsen :) (is een soort van filter toch ?)
     
  19. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    een 1 mm gaatje ergens op een verstopt plekkie boven en onder in je tank om eventuele gassen/warmte uitzetting af te voeren moet voldoende zijn,
    succes met de verdere bouw,
    mvg markioo
     
  20. StingRay

    StingRay

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Mitch,

    Ik gebruik de 12V 3500mah van powerpacks.at.
    Past makkelijk in de grote tank.
    Misschien heb je er wat aan.
     

Deel Deze Pagina