Robbe Modelbat 6v 5AH

• Topicstarter Topicstarter BOBPG
  • Startdatum Startdatum
B

BOBPG

Guest
Hallo,

Ik heb momenteel een Robbe Modelbat 6v 5AH' accu in gebruik voor mijn voerboot (radiografisch bestuurbaare boot, voor het vervoeren van vis voer naar mijn stek 8) ) Nu is een van deze accu's echter stuk (heb de boot 2e hands gekocht).

Bij de gamma zag ik dat ze 12v accus in de 'aanbieding' hebben voor motorfietsen, nu heb ik het idee dat als ik deze zou aansluiten ik het sooitje sloop. Is er misschien een mogenlijkhed om toch deze lood accus te gebruiken of raden jullie me aan gewoon de zelfde weer te kopen?
Zelf zou ik het liefst accus hebben die iets langer mee gaan, en waar ik langer mee kan varen, iemand tips waar ik op moet letten?

Alvast bedankt,
BOb

Die motorfiets accu's zijn niet aan te raden, dit zijn natte accu,s. Dit betekend dat er accuzuur inzit wat er uit kan lopen en dan al je electronica sloopt :( . Veel beter is het om er weer onderhoudsvrije accu's in te zetten, deze gebruiken gel ipv. zuur en zijn geheel gesloten. Je kunt wel wanneer je er het draagvermogen en ruimte ervoor hebt een grotere accu plaatsen. Maar eerst moet je weten op welk voltage je boot werkt. Is dit 6 volt (huidige accu's parallel geschakelt) of 12 volt (in serie dus). Voor je electronica maakt het verder niet uit hoe groot (ampere/uur) je accu is, alleen het juiste voltage telt hier. Heel kort samengevat geld dus, koop bij een modelbouw zaak een zo groot mogelijke accu die het juiste voltage heeft en nog goed in je boot past.

Bij de Action verkopen ze voor 9,95 een 6v lamp, hier zit een 6v 4Ah onderhoudsvrije loodaccu in, mogelijk een goedkope oplossing :wink:

Kijk eens op marktplaats onder loodaccu, daar vind je alle soorten met de maten erbij

tip: die acccu uit de lamp is nog duur :P 7Ah6v voor 7.50 is een meer gangbare prijs. (en dan heb je een echte onderhoudsvrije, niet gewoon een dichtgestopte natte accu (want die lampen hebben we al eens kapot zien gaan dat er de volgende ochtend een plasje zuur onder lag... geen dry cell accu dus.))

(en pb me ff want ik heb nog accu's 6v 7Ah ;))

Back