B
baggio
Guest
Hallo allemaal,
Ik heb me afgelopen middag aangemeld op dit forum. Waarschijnlijk is dit niet de goede plek om mezelf voor te stellen, maar dat zal ik later dan nog eens even duidelijk doen. Ik ben Bart van de Groes, 25 jaar en ik woon in Haps (omgeving Cuijk, Nijmegen). Tot ongeveer 4 jaar geleden heb ik mezelf bezig gehouden met modelbouw. Ik heb een brandstofauto in schaal 1:8 en een helikopter, de Robbe Moskito Basic. Omdat ik nu wat meer tijd heb, wil ik weer helikopter gaan vliegen. Of ja, vliegen.. Veel gevlogen heb ik nog niet, dus heel goed kan ik het nog niet.. Het lukte me destijds wel om de helikopter mooi stil te laten hangen en er korte afstanden mee te vliegen zonder te crashen. Nu ben ik niet echt een professional op modelbouwgebied en ken ik alle termen en benamingen ook helemaal niet zo heel goed. Toch hoop ik dat jullie me kunnen helpen mijn vragen op te lossen.
Omdat ik de helikopter dus al een jaartje of 5 niet meer gebruikt heb, is de motor vast gaan zitten. De accu´s zijn waarschijnlijk zowiezo kapot. Ik wil niet veel geld uitgeven aan nieuwe onderdelen, want ik wil gewoon eens goed leren vliegen met deze helikopter en dan een mooie, snellere en betere kopen.
* De motor ga ik reviseren zodat deze weer in een goede staat is. Het betreft hier trouwens een 7.5 cc O.S. Max Sf 46 motor. Nu ben ik er dus vanmiddag via google achtergekomen dat dit waarschijnlijk een vliegtuigmotor is. Klopt dat? En is dat een probleem of zijn er grote verschillen tussen een helikopter en vliegtuigmotor?
* De zender die ik heb, een Graupner JR MC 14 heeft een accu van Robbe Sanyo van 9,6V en 1450mAh en doet na het opladen ook niet veel goeds meer. Deze wil ik vervangen voor een nieuwe maar voor welke? Ik heb eens rongekeken maar ik kom alleen maar uit bij accu´s van 9,6V en bijv 2800 of 3000 mAh. De lader die ik heb is een Graupner Minilader 2. Deze heeft 2 aansluitkabels, 1 laad de accu van de ontvanger op en 1 laad de zenderaccu op. De ontvangeraccu op 4,8V en 150mA en de zenderaccu op 9,6V 150mA. Ik wil deze wel blijven gebruiken als het kan.
* Om te starten heb ik zowiezo een starthulp van 12 V die ik op de motor kan drukken. De accu daarvoor heb ik nog. en deze is nog goed. Wel heb ik waarschijnlijk ook een nieuwe accu nodig om de gloeiplug (R4 van Rossi) te laten gloeien. Degene die ik altijd gebruikt heb is 2V en 2.5Ah. Is dat wel een goede? Omdat ik deze niet kan vinden, heb ik hier ook een nieuwe voor nodig. Iemand goede tips wat betreft gloeiaccu´s?
* Ik heb ook nog ongeveer 4 liter Tornado brandstof staan. Deze staat inmiddels dus alweer een jaartje of 5 in de kast. Is het een probleem als ik die nu nog ga gebruiken. Misschien zijn de eigenschappen namelijk niet goed meer na al die jaren.
Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen met het uitzoeken.
Groeten Bart van de Groes
Ik heb me afgelopen middag aangemeld op dit forum. Waarschijnlijk is dit niet de goede plek om mezelf voor te stellen, maar dat zal ik later dan nog eens even duidelijk doen. Ik ben Bart van de Groes, 25 jaar en ik woon in Haps (omgeving Cuijk, Nijmegen). Tot ongeveer 4 jaar geleden heb ik mezelf bezig gehouden met modelbouw. Ik heb een brandstofauto in schaal 1:8 en een helikopter, de Robbe Moskito Basic. Omdat ik nu wat meer tijd heb, wil ik weer helikopter gaan vliegen. Of ja, vliegen.. Veel gevlogen heb ik nog niet, dus heel goed kan ik het nog niet.. Het lukte me destijds wel om de helikopter mooi stil te laten hangen en er korte afstanden mee te vliegen zonder te crashen. Nu ben ik niet echt een professional op modelbouwgebied en ken ik alle termen en benamingen ook helemaal niet zo heel goed. Toch hoop ik dat jullie me kunnen helpen mijn vragen op te lossen.
Omdat ik de helikopter dus al een jaartje of 5 niet meer gebruikt heb, is de motor vast gaan zitten. De accu´s zijn waarschijnlijk zowiezo kapot. Ik wil niet veel geld uitgeven aan nieuwe onderdelen, want ik wil gewoon eens goed leren vliegen met deze helikopter en dan een mooie, snellere en betere kopen.
* De motor ga ik reviseren zodat deze weer in een goede staat is. Het betreft hier trouwens een 7.5 cc O.S. Max Sf 46 motor. Nu ben ik er dus vanmiddag via google achtergekomen dat dit waarschijnlijk een vliegtuigmotor is. Klopt dat? En is dat een probleem of zijn er grote verschillen tussen een helikopter en vliegtuigmotor?
* De zender die ik heb, een Graupner JR MC 14 heeft een accu van Robbe Sanyo van 9,6V en 1450mAh en doet na het opladen ook niet veel goeds meer. Deze wil ik vervangen voor een nieuwe maar voor welke? Ik heb eens rongekeken maar ik kom alleen maar uit bij accu´s van 9,6V en bijv 2800 of 3000 mAh. De lader die ik heb is een Graupner Minilader 2. Deze heeft 2 aansluitkabels, 1 laad de accu van de ontvanger op en 1 laad de zenderaccu op. De ontvangeraccu op 4,8V en 150mA en de zenderaccu op 9,6V 150mA. Ik wil deze wel blijven gebruiken als het kan.
* Om te starten heb ik zowiezo een starthulp van 12 V die ik op de motor kan drukken. De accu daarvoor heb ik nog. en deze is nog goed. Wel heb ik waarschijnlijk ook een nieuwe accu nodig om de gloeiplug (R4 van Rossi) te laten gloeien. Degene die ik altijd gebruikt heb is 2V en 2.5Ah. Is dat wel een goede? Omdat ik deze niet kan vinden, heb ik hier ook een nieuwe voor nodig. Iemand goede tips wat betreft gloeiaccu´s?
* Ik heb ook nog ongeveer 4 liter Tornado brandstof staan. Deze staat inmiddels dus alweer een jaartje of 5 in de kast. Is het een probleem als ik die nu nog ga gebruiken. Misschien zijn de eigenschappen namelijk niet goed meer na al die jaren.
Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen met het uitzoeken.
Groeten Bart van de Groes