Robbe Najade jacht

Frederik jou methode is goed maar je hebt ook assen met de motor er aan vast.

Bij mij moet de schoefas eerst vastgezet worden zoals hij er op tekening in hoort.
Bij de door mij gebouwde modellen licht de schroefas evenwijdig met de kiel, maar je ziet ook wel modelbouwers die dan met de motor in de problemen komen en de schroefas onder een hoek zetten, hier ben ik zelf geen voorstander van moet je, je voorstellen dat ze dat op de orginele schepen ook zouden doen.

Daarom heeft een Hectoperm of Decaperm het voordeel dat de as lager zit dan bij bijvoorbeeld een Robbe 1000.
Ik heb zelfs met een hele polyesterromp wel problemen gehad met dat de motor er niet recht voor paste hier kwamen dan 2 van die cardankoppelingen met een tussenas tussen.

Hallo,

voor de as heb ik nog een andere oplossing gevonden. Iemand van de club heeft een San Diego gemaakt, en daar heeft Robbe 4 buisjes bijgeleverd. De buisjes passen 2 per 2 over elkaar (San Diego heeft 2 motoren) en je kan ze gebruiken om perfect de as en motor op een lijn te zetten.

194-9499_IMG.JPG

en het past perfect op de Najade ook. Dit zou robbe toch bij de kit mogen leveren.

de motorsteun staat vast, motor uitgelijnd en nu ben ik met Stabilit alles royaal aan het vastzetten.

Patrick

ik sta ondertussen wat verder, het inbouwen van de boegschroef bleek een kleine ramp te zijn. Ik kreeg het gat niet goed en dit werd veel te groot. Gelukkig is er stabilit en schuurpapier.

De boegschroef (diameter van de buis) is te groot naar mijn mening en zit te laag, maar ik heb niet veel keus met deze romp.

195-9515_IMG.JPG

195-9539_IMG.JPG

daarna de 2 conrad regelaars erin gezet, voor alle geval op een houten plaatje ipv direct op de romp.

195-9533_IMG.JPG

met enkele oude batterijen even getest, alles werkt prima. De badkuip is wel te klein om goed te testen dus dit moet op de vijver getest worden... als het niet meer giet dit weekend.

Patrick

'k ben benieuwd, Patrick.
Als 't een beetje deftig weer is, dan kom ik kijken.

Is het nu in orde gekomen met je boegschroef ?
Als je de boel goed wil dichtgieten vooraan : ik heb nog
PU giethars staan... :-)

Y

ik hoop dat die boegschroef dicht is... we zien wel.

Momenteel ben ik nog aan het twijfelen of ik onderwater verlichting zou zetten. Het zijn weeral een serie zwakke punten in de romp en het vervangen van lampjes of leds is bijna niet mogelijk - vooral niet achteraan het schip, de roeren zitten in de weg.

- en we varen trouwens toch nooit 's avonds :-(

Wat ik wel aan dacht is een extra zwemplatform achteraan te plaatsen en hieronder een serie LED's te zetten. Daar kan ik altijd nog aan en in vind de boot toch ietsje te kort.

Patrick

de boegschroef was dus niet dicht, toch ongeloofelijk hoe klein die gaatjes zijn waar water naar binnen kan.
niets echter wat ruime hoeveelheden Stabilit niet kan oplossen.

i
Er is ook de traditionele badkuip test geweest

de waterkoeling werkt ook goed, de regelaar (conrad wp-60) zit mee in het circuit... gewoon kwestie van alles mooi koud te houden.

de boegschroef werkt op een oud 5 cellen packje en een conrad wp-40 regelaar. (ok ok - overkill maar ie is toch zo goedkoop en robuust), later ga ik een deftig 6V pack maken voor ook de verlichting mee te nemen.

'k denk toch geen zwemplatform te zetten of onderwater verlichting... maar ik ben nog niet zeker.

Patrick

ik heb het gevoel een prototype van deze kit te bouwen ipv een bouwkit waar over nagedacht is.

Ok - de romp en het dek sloten niet goed aan, dat komt wel vaker voor :
195-9545_IMG.JPG

de zijkanten van de opbouw heb ik ook met de dremel moeten laten passen, dat zie je echter achteraf niet meer.

Nu ben ik bezig aan de flybridge en ik kan gewoon niet stoppen met zuchten en vloeken. Dit zijn 4 delen die in elkaar moeten passen, hier enkele foto's van de 3 belangrijkste.

detail :
209-0938_IMG.JPG

overzicht langs onder :
209-0940_IMG.JPG

uitvergroot
detail%202.JPG

zoals je kan zien kloppen de hoeken en lengtes van de stukken van geen kanten. Het kan nu toch niet zo moeilijk zijn om enkele stukken plastiek de juiste vorm te geven. Dan heb ik het nog niet over het 4de stuk, wat in mijn ogen gewoon tijdverspillen en schuurwerk voor niets is.

Ik heb echt het gevoel dat men opzettelijk dit moeilijker maakt dan echt nodig is... 'k heb goesting om de hele zaak weg te mikken.

Patrick

Back