Robbe Najade

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 13 jul 2014.

  1. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik dacht al een paar weken dat zo'n robbe najade best een geinig ding is voor erbij. Nou kwam ik er een tegen voor weinig op MP en dus vandaag opgehaald.


    [​IMG]

    De boot is heel slecht gebouwd, is niet gespoten en het lijkt alsof dek en romp slechts met kit aan elkaar zitten, wat het wel weer makkelijk maakt om de boel uit elkaar te halen. De motorsteun zit er los in (!) de boel staat niet in lijn met elkaar en ik geloof dat de schroefas krom is.

    Maar: accu erin en varen maar, vaart uitstekend, de boeg zit een kier tussen dek en romp, maar boot blijft droog, maakt niet teveel herrie. Hoe bestaat het :D

    De boot is behoorlijk imposant (voor wie hem niet kent) want bijna een meter en een grote schaal (1:15) En vaart waanzinnig makkelijk. Mijn zoontje van 6 kon er al snel mee op eenden jagen :evilbat:

    [​IMG]

    en een slecht filmpje ter beoordeling van het vaargedrag

    [URL="[/URL]


    Echt een mooi ding, en gaat bij mij dus op de opknaphelling !


    Ik heb er een simpele robbe zender bijgekregen en er zit een robbe rokraft 120 navy regelaar in. Ik weet alleen niet wat voor motor erin zit (was standaard geloof ik. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

    [​IMG]

    Hij vaart uitstekend met de rokraft met waterkoeling, deze motor en een 11,1 v lipo. Ik denk echter wel dat de prop wat aan de kleine kant is, 34 mm

    [​IMG]

    Ik weet ook niet of dit een graupner of robbe prop is (sorry, niet zoveel ervaring). De 90 jarige eigenaar vertelde me dat hij hem gekocht had bij en bouwadvies had gekregen van een bekende zaak in den bosch (ik ben nu een robbe san diego aan het bouwen waar ook zo ongeveer geen geadviseerd onderdeel van deze zaak meer in zit) De boot ging eerst niet hard, want ze hadden hem een driebladschroef verkocht (!) toen deze vervangen was ging het beter! IK heb echter geen idee wat de geadviseerde maat is. Iemand?

    IK vind het een mooi schip en wil het graag opnieuw bouwen/restaureren. IK ben al druk opzoek naar een bouwbeschrijving en de tekening, maar nog niet gevonden. Als iemand me daar aan kan helpen? graag!

    De link naar de duitse site met bouwverslag van Pompebled in een oud topic heb ik al gevonden (dankje jan ;-) )

    Overigens heeft de ex eigenaar op zolder ook nog een professioneel gebouwde moonraker staan die hij wellicht wel eens aan me wil verkopen …. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    inmiddels gevonden dat de motor een robbe 710/12 moet zijn als standaard, dus die vraag kan weg ;-)

    Ook gevonden dat de boot op een sunseeker manhattan 48 ft gebaseerd is, en die lijkt aardig. Mooi met die blauwe band, zo moet hij gaan worden.


    Blijft de vraag van de schroef, en uiteraard de bouwtekeningen.

    Zouden jullie denken dat hij op een 4s lipo moet gaan lopen of niet hoger gaan dan 3s met deze motor?
     
  3. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik zou eerst spec van de motor opzoeken
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    zoals ze nu loopt in het filmpje niks meer aan veranderen en de opzet zo houden
    het is een jacht geen speedboot

    de diameter van de prop nooit groter nemen dan de diameter van de motor

    je kan geen 4S lipo gebruiken met deze motor en regelaar
    zie de spec van de regelaar
    ik zou hem gewoon op een 3 s houden en eventueel een paketje bij kopen

    je moet denken dat deze boot gebouwd is geworden voor of lood of nicad accu's
    door het geringere gewicht van de lipo komt hij mooi in planee en geeft een zeer mooi vaarbeeld
    en je gaat lekker lang op een accu kunnen varen

    maar zoals alles doe zelf wat je het beste vind en als je iets wil veranderen leef je uit zou ik zeggen

    gr raf
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Gewoon op 3S houden. Ga je hoger, dan heb je kans op een minder mooi vaarbeeld, en rokende motor. Vaarbeeld is zo mooi schaal, en wendbaarheid prima.
     
  6. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok bedankt heren

    Inmiddels uitgevonden dat de prop origineel zou zijn in deze maat. En idd: hij loopt mooi zo.

    De kids vinden hem allemaal fantastisch. Groot en vaart snel en makkelijk!
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Aan de herrie te oordelen is de uitlijning van de aandrijving niet optimaal, de boot kan veel stiller varen; als je de as recht krijgt zal dat al aanzienlijk schelen, niet alleen in de herrie, maar ook in de slijtage van de lagering.

    De snelheid is mooi, als je de filmpjes van de Najade opzoekt, dan zie je dat ze bijna allemaal ongeveer zo hard varen.
    De tunnel over de schroef zorgt voor het typische vaarbeeld en laat niet veel hogere snelheden toe, zonder dat de boot onvaarbaar wordt.

    Een Ø34mm prop is een eitje voor de 700 motor, als je ietsje vlugger wilt én het past er onder, zou je nog eens een 36K kunnen proberen.

    Gezien de knullige uitvoering van de waterkoeling zal dat ook het maximum moeten zijn...

    Groeten, Jan.
     
  8. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    hoi jan, bedankt. Zie jij zo of het een robbe of een graupner prop is?

    Waarom vind je de waterkoeling knullig? Kan ik dat verbeteren? De koeling lijkt goed te functioneren, er komt een flinke straal water uit de zijkant.

    De as is idd krom, maar veel herrie maakt hij niet in vergelijking met mijn San Diego, die giert het uit. Wellicht moeten we toch eens ergens afspreken ;-)
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Als ik afga op de vorm, is het een Graupner prop, het is dan een 2318 34,5K, met de rafelige tips van de bladen is het geen wonder dat je maar Ø34 mm meet.

    Met knullig bedoel ik, dat er blijkbaar geen moeite is gedaan om de wikkelingen van de spiraal een beetje strak naast elkaar te krijgen, iets wat met enige oefening niet zo moeilijk is en dat de koelsleuven van de motor deels worden afgedekt door de koelspiraal:
    [​IMG]

    Als de koelsleuven aan de motorsteun zijde niet zijn overgenomen, dan is je eerste indruk van een niet bijster goed opgebouwde boot dus correct...
    Ook het niet inkorten van de pootjes van de ontstoringscondensatoren (die daardoor als antenne het stoorspectrum van de motor afstralen in je ontvanger) is een indicatie.
    Als je op 2,4GHz vaart is de storing van de motor overigens niet van invloed op de ontvangst.

    Je zei dat de motorsteun 'los' in de boot zat; dat compenseert (op een verkeerde manier) natuurlijk voor de slingering van de kromme as, zodra de motor gefixeerd is gaat het je lagers kosten en zal de boel een stuk lawaaiiger worden.

    (Ik was gisteren overigens 'in de buurt', maar dat was op de bruiloft van m'n zoon, dan kun je er bezwaarlijk tussenuit knijpen om te gaan bootjevaren...)

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort

    Ik denk dat de as krom is doordat de motorsteun er los in staat ;-) Overigens mooi detail dat het is vastgezet met gamma verfroerstokjes :)

    We gaan hem gewoon een keer opnieuw opbouwen.
     
  11. modelbison

    modelbison

    Lid geworden:
    29 sep 2010
    Berichten:
    17
    hallo heb je daar soms een plan van ben er naar op zoek voor de afmetingen van de opbouw en de afwerking ben hem op schaal 1/10 aan het bouwen maar de boven tekening heb ik niet alvast bedankt
     
  12. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort

    Hallo,

    Nee heb ik helaas niet. De boot was al gebouwd toen ik hem kreeg.

    Roland
     
  13. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    ennnnnn dan hebben we de vakantiefoto's nog :)

    bootje meegenomen naar slovenie en kroatie

    's avonds op het meer van bled

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    in de haven bij rovinj in Kroatie (die jet ski's maken toch wel erg hoge golven ;-)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok, zoals gezegd boot gestript. Helaas had de vorige eigenaar de delen niet goed uitgesneden, waardoor het voor mij vrijwel onmogelijk werd de delen op de traditinele manier aan elkaar te lijmen. Hierdoor besloten de romp en het dek met hi tack kit te verlijmen (goede ervaringen met de motorsteunen).

    Dit is goed gelukt, en de verbinding is zeer stevig en waterdicht. Door het tekort gesneden dek, ontstond een rand bij het achterschip. Dit heb ik opgelost met een " decoratie plaat" zoals je ze in de jaren 70 vaak op de verschillende speedboten zag. Ik stel me zo voor dat het op een sunseeker manhattan ook had kunnen zitten ;-)

    [​IMG]

    [​IMG]

    verder de dichte deur uit het hek gehaald en de zijkanten gedicht en verspachteld

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het ziet er allemaal nog er vies en lelijk uit natuurlijk, maar het is ook nog oud en ruwbouw :)

    nu heb ik een probleem. Over het raam zit een gietstuk met lamellen. Dit is ook karakteristiek voor de echte sunseeker

    zie volgende foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb deze delen er echter niet bij, en bij Robbe vertelde men dat ze helaas ook niet meer te leveren zijn.

    De laatste foto geeft weer hoe het eruit ziet zonder deze delen. De ramen zijn tegen een rubber gelijmd, vanwege het golvende oppervlak, maar dit is niet best meer. Ik denk dat dat wel op te lossen is door het raam op de romp te kitten (aan de binnenzijde uiteraard)

    HGoe nu dat deel nat te maken? Ik heb al geprobeerd een polystyrol plaat op maat te snijden, maar ik krijg de openingen niet netjes uitgesneden (kan ook mijn gebrek aan ervaring zijn uiteraard) Ik heb er ook aan gedacht vier stroken te snijden, deze dan van in model te snijden en op een stuk dunnere folie te plakken, waardoor ook meteen de verdieping tussen de stroken verwezenlijkt wordt.

    Iemand ideeën? Ervaren bouwers? ik wil de boot graag zou netjes mogelijk maken want mijn kinderen vinden hem erg leuk varen, maar hier ontbreekt het mij aan ervaring.

    Houten latten voor het dek (fineer) zijn inmiddels gevonden, dus dat komt goed.


    Het kleurschema moet worden zoals deze:

    [​IMG]


    Ik heb gelezen dat die mooie patrijspoorten voor in de romp ergens in duitsland te bestellen moeten zijn, maar tot op heden kan ik ze niet vinden op internet. Als iemand een idee heeft?

    Thx

    Roland
     
  16. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
  17. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi rony,

    Dat zijn ze idd. Wel prijzig....
     
  18. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    ok, ik weet niet of iemand zich hier nog voor interesseert?

    we zijn weer iets verder.

    Inmiddels is het me redelijk gelukt om van dunnere kunststof het ontbrekende lamellen deel na te maken. De boot is wit gespoten en voorzien van merknaam en registratienummers. De blauwe kleur zit erop en de patrijspoortjes zijn klaar (toch maar geschilderd vanwege de hoge kosten van de metalen patrijspoorten (40 euro ex verzendkosten). Ik ben niet ontevreden over het resultaat.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ziet er netjes uit hoor.
    En ja, er zijn mensen geinteresseerd. Blijf aub lekker updaten!
     
  20. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok, zal ik doen. Bedankt voor de reactie.
     

Deel Deze Pagina