Robbe Najade

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 13 jul 2014.

  1. Luuc Alarm

    Luuc Alarm

    Lid geworden:
    26 feb 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Waddinxveen
    Hallo als het goed is, heb deze besteld, krijg ik hem einde van de week geleverd. Heb hem helemaal compleet besteld. Met motor zender en alles wat er maar bijhoort om hem vaarklaar te maken.
    Nu ben ik enkel nog op zoek naar een elektrisch schema, of zit dat bij de beschrijving van de boot? Dit gaat mijn eerste boot worden die niet van hout is, dus dat gaat een uitdaging worden. Ik las al dat je het goed moet uitsnijden, dus ik heb al een paar malletjes gemaakt om dat op de mm af te tekenen.
    Ik zie er naar uit, kan haast niet wachten. Zodra hij binnen is zal ik een fotootje maken.
    En misschien leuk als ik ook de bouw bijhoud hier.
    Gr. Luuc
     
  2. RFV

    RFV

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    westcoast
    Sorry voor de late reactie...
    Een elektrisch schema is niet echt nodig, als je tenm minsteeen beetje van elektronica af weet. :)
    Bij de Najade is het namelijk gewoon een kwestie van accu > ESC > motor (...en dan ook natuurlijk: receiver > ESC en stuurservo)
    Als je gewoon goed de werkbeschrijving volgt, dan zal de waterkoeling als vanzelf (door de waterdruk rond de schroef) gewoon werken en zie je tzt een mooi straaltje water uit de zijkant komen.
    Het is idd wel een kwestie van netjes uitsnijden/dremelen van de diverse onderdelen en, oh ja: voor mij was het een grote verassing dat je heel de reling zelf in elkaar moet solderen..., maar ook dàt is mij gelukt; dus het gaat jou ook lukken ;-)

    Mooier is als je de raampjes in de boeg (de ovale patrijspoorten) èn die bij de opbouw tussen de lamellen, ook gaat uitdremelen; de stickers die de ramen eigenlijk gaan nabootsen, geven een erg amateuristisch resultaat. Dit geldt trouwens ook zéker voor de stickers die het teakdek moeten voorstellen....; deze niet gebruiken maar aan de slag met bijv. balsa hout. :)
    Als je die dingen aanpakt, maakt dat zeker het verschil tussen een speelgoed-boot en een echt model!

    Als je een beschrijving gaat maken van JOUW bouw, wil je hier dan aub een linkje plaatsen? succes!

    PS: in de volgende post één foto van mijn Najade, die nu de 'VIGGEN IV' heet...
    bovenstaande aanpassingen gedaan èn ook nog o.a. kussentjes gemaakt op de bankjes, 2 tafeltjes erbij (bovendek en achterdek), een matras om te zonnen op het voordek , een zonnescherm boven het bovendek, een zwemplateau achteraan gemaakt... :)
    Kortom: met (eigen) details wordt het mooier!
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2021
  3. RFV

    RFV

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    westcoast
    100 Najade is nu Viggen IV.jpg
     
    Mark300 en Tamaniac vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina