Robbe nano jet motor problemen

Discussie in 'EDF forum' gestart door 120134, 7 mrt 2015.

  1. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Hallo,
    Ik heb al een tijdje een probleem met mijn robbe nano jet l-39 pipsueak. De motor doet raar. De hoogteroeren en rolroeren werken prima, maar als ik gas geef maakt de motor een raar rochelend geluid, ik kan de motor en de impeller zien draaien, maar ze draaien zo zacht dat ik ze beide kan zien draaien zelfs als ik vol gas geef. Zoals u hier kunt lezen:

    kortsluiting-robbe-nanojet

    Als u die post hierboven leest snapt u dat ik denk dat er een aantal dingen zijn die niet in orde zijn, de ontvanger, de motor, of de regelaar. Ik heb ook een filmpje van de motor maar kan ik die hier ergens uploaden of naar iemand sturen? Ik wil natuurlijk niet bijvoorbeeld een nieuwe motor kopen en dan blijkt dat de motor niet het probleem is, hetzelfde geld voor de ontvanger en de regelaar. Iemand zei al dat ik een andere ontvanger erin moet doen om te kijken of het probleem er dan nog is, maar ik heb maar 1 ontvanger, en ik ken zo geen mensen die dat soort spul hebben. Hoe kan ik erachterkomen wat het probleem is? Ik heb alle regelaarinstellingen geprobeerd en gereset maar het probleem is er nog steeds.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    De ontvanger lijkt nog wel te werken dus. De kans dat er iets met de motor aan de hand is n.a.v. het incident met de vonk is minimaal, zo niet uitgesloten. Motoren gaan bijna nooit stuk (afgezien van lagers). Dan houden we over de regelaar... ?
     
  3. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Maar wat zijn precies lagers? En die kunnen dus ook kapot zijn?
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  5. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    En hoe weet ik of er een lager van de motor stuk is? En valt dit te repareren? Of moet
    ik dan een nieuwe motor kopen?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je kan de ontvanger testen door de snoertjes van bij voorbeeld het hoogteroer en de ESC naar de ontvanger te verwisselen. Plaats de stekkers in exact dezelfde richting. Je moet nu met de gasstick het hoogteroer kunnen bedienen. Hou er rekening mee dat de motor onverwacht kan gaan draaien!

    Als je met de gasstick het hoogteroer kan bedienen is de ontvanger wat dit betreft goed. Zet de stekker nu terug op de originele posities.

    De kans dat de motor stuk is, is denk ik niet zo groot. Maar zeker weet je het nooit. Verwacht egenlijk dat de ESC het heeft opgegeven.

    Vergeet niet als je de oude ontvanger blijft gebruiken een reikwijdtetest uit te voeren.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2015
  7. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    maar waarom dubbelposten?
     
  8. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    En als ik de stekkertjes op de ontvanger verwissel en iets werkt niet naar behoren,
    dan is dus de ontvanger niet goed? En ik heb een filmpje van 10 seconden van de rochelende motor, kan ik die ergens showen?
     
  9. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    En ik woon in Assen, waar kun je het beste en goedkoopste dingen kopen als regelaars en motors? Ik zat te denken aan Krikke in Groningen maar ik weet niet of er nog andere goede zaken in de buurt zitten? Of een goede webshop?
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Niet op de zaken vooruit lopen. Probeer eerst te achterhalen wat er defect is. Dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  11. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Ik heb de stekkertjes van de ESC en het hoogteroer verwisseld, ik kon met de gasknuppel het hoogteroer bedienen, ik kon echter met de stick die normaal het hoogteroer bedient niet de motor starten, als ik de stick van het hoogteroer beweeg gebeurd er gewoon niks, ik heb dit ook gedaan voor de ESC en de rolroeren, zelfde verhaal, ik kan met de gasknuppel de rolroeren bewegen, maar met de stick die normaal de rolroeren bestuurd niet de motor starten, de ESC reageert daar totaal niet op, ook als ik de stekkertjes op de ontvanger verwissel en ik sluit de accu aan hoor ik drie korte piepjes, normaal als ik de accu verbind en alle stekkertjes staan goed hoor ik drie dezelfde piepjes gevold door een wat langere piep, dus in totaal vier piepjes. Als ik de stekkertjes verwissel hoor ik maar 3 piepjes, is dit goed of niet? En ik heb nu nog steeds geen idee wat er defect is?
     
  12. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Brushless motor ,ooptniet goed???

    Hoi

    Zoals ik het lees heb je dus een probleem met de motor.
    Een brushless motor en zeker bij impellor verbruiken nog al veel stroom.
    De kans is groot dat de aansluiting van je motor aan de ESC meestal via 3mm bullet connectors de oorzaak zijn, een slechte soldeer verbinding of slecht contact van de connectors heeft als gevolg dat de motor nog maar op 2 fases draait ipv 3.
    dit beschrijf je ook in het langzaam draaien van de motor.
    kijk hier eens na.
    mvg Hans
     
  13. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Ik heb eens gekeken. De motor is verbonden met de ESC via 3 kabeltjes, ik heb alle kabeltjes nagekeken maar kan met het blote oog zo geen mankementen vinden. Wat zou ik kunnen doen om erachter te komen wat er defect is? Als ik die 3 kabeltjes van de motor naar de ESC eens verwissel, kan dat helpen?
     
  14. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Dubbel post

    Hoi

    inderdaad niet slim van je om dubbele post ivm jou probleem hier op het forum te plaatsen.
    Als je kortsluiting in jou ontvanger veroorzaakt weet je niet wat daar de gevolgen van zijn zoals je zelf dus omschrijft.
    Heb je niet de nodige technische kennis in huis om dit probleem op te lossen wordt het zo via dit medium lastig.
    Klacht zoeken is gebaseerd op ervaring en eventueel andere onderdelen om zaken uit te sluiten,
    succes.

    grts HAns:cool:
     
  15. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    Dus ik moet een klacht zoeken?
     
  16. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    ESC draden naar motor wisselen

    Hoi
    Doe je dit dan gaat de motor waarschijnlijk de verkeerde kant op draaien.
    Op het oog is het niet altijd te zien of de verbinding goed is, dit moet je testen dmv een Ohm meter of de krimpkous verwijderen en opnieuw vast solderen etc.

    mvg Hans
     
  17. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Klacht zoeken?

    De klacht heb je al, alleen nu de oplossing zoeken dmv uitsluiting van componenten die het probleem kunnen veroorzaken.:cool:

    grts Hans
     
  18. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    ESC

    Hoi

    als je pech hebt is dus je ESC defect, de kortsluiting die je gemaakt hebt kan de ingang van jou ESC defect hebben gemaakt? hier kom je alleen maar achter door een andere ESC te testen of een andere motor een de ESC te hangen,
    Trail en error noemen we dat..:confused:
    grts Hans
     
  19. 120134

    120134

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Assen
    oke, weet iemamd hoe je de motor van zon robbe nanojet vervangt? Hoe zit die motor precies vast? Met een moer ofzo? Hoe haal je die motor eruit? Ik heb het kapje dat de motor bedekt
    los geschroefd, alleen ik durf niet zomaar aan de motor te trekken of wrikken. Ook in de handleiding staat niet hoe ik de motor los kan koppelen.
     
  20. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Je moet eerst de hele fanunit eruit halen. Deze zit met een paar stukjes tweezijdig klevend plakband vast. Wel voorzichtig doen want het huis van de fanunit is zeer kwetsbaar en snel kapot. Als je hem eruit hebt dan kun je de fan zelf los draaien en dan komen er twee schroefjes vrij die de motor vasthouden. Zelf heb ik de fanunit vervangen door een aluminium versie van HK. Mijn Mini F68 vliegt nu een stuk sneller maar de accu is natuurlijk wel sneller leeg.
     

Deel Deze Pagina