In bezit van een robbe Ogar uit 1978 gekomen en staat al wat op draadje wanneer houdt het op..... Maar om die niet voor de Ogar te gebruiken dan een nieuw draadje. Gaat om dit vliegtuig. Nogal een wat brede cockpit door de 2 naast elkaar zittende piloten. Al enige discussie over de te plaatsen motor, was van plan om er een planet hobby Joker 5050-8 575 KV met een drieblads prop 11 x 7 erop. Groter wordt een probleem daar de prop de staartbuis gaat raken. Plaatsing van de E-motor moet al beetje goed uitgekiend worden. Met deze set up op een 6s lipo kom ik op een static thrust van ca 4000 gr. gelezen dat de Ogar lastig loskomt en de neus graag naar beneden drukt met aanrollen. Motor trekt dan zo'n kleine 50 amp op Ecalc. Groeten Peter.
Leuke semischaalkist! Wat ik begreep is dat deze een behoorlijke aanloop nodig had om los te komen. Zal waarschijnlijk met een goede e-motor zeker beter worden. Heb je deze trouwens bij Jos vandaan??
Dat Had ik ook begrepen/gelezen en op enkele filmpjes gezien. Inderdaad, deze bij Jos H vandaan. Niet in de buurt van Heerenveen trouwens ;-) Groeten Peter
Plaatje van de Ogar in vergelijk met de romp van een Graupner Discus, 4 meter span. Blijft een beste romp! Gezien van bovenaf. Groeten Peter
Haha nee inderdaad maar ik ken Jos wel, ik kom regelmatig in Sittard bij het bedrijf waar Jos werkt en heb zodoende wel wat uurtjes met hem samengewerkt en afgekletst, vandaar ;-) Gave kist, ben zeer benieuwd naar de remaiden!
Op rc-network is er ergens een link dacht ik naar een filmpje van een geel-blauwe Ogar met electro-motor. Is nog steeds een erg geliefd model, laats op E-bay voor ruim 300 euro nog een onaangeraakte doos verkocht zien worden.
[media=youtube]7lc5i1ibKLg[/media] Eigenaar geeft voor deze Ogar in filmpje als vlieggewicht zelfs 5800 gram op Hier is het filmpje wat je bedoeld? Heeft dan 3100 gram thrust met de 3 bladige klapprop, kom met de Joker motor dan wat hoger uit volgens ecalc met ca 4000 gram. Zou een wat kleinere setup kunnen hebben dus zoals Arjan al voorstelde. Groeten Peter
Peter, Zie eers maar de Ogar vliegklaar te hebben en dan wegen.Ik denk dat ie wel wat zwaarder uitkomt, en dan heb je het vermogen wel nodig op 5S.
gaan ons best doen straks Douglas. Voorlopig nog niet thuis dus de Ogar moet nog wachten. En ook maar kort thuis waarschijnlijk :-( Groeten Peter
14x LiFepo4 2400...weet je wel wat dat pakket weegt! Meer dan 1150 gram, zonder kabels en stekker. Alleen met de accu kun je dus al meer dan 800 gram besparen. Die Roxxy weegt 310 gram, dat is ook tamelijk veel. Het zou niet mijn keuze zijn om het zo te doen. Vooral de keuze van 14 LiFePo4 cellen snap ik niet. Je kunt een grotere zwever meer dan prima starten met 150W/kg. Stel nou eens dat je 4s neemt, en daar 50A uit trekt. Dan heb je 740W en kun je tot 5 kilo vlieggewicht prima uit de voeten. Mijn ASW20 vliegt met 116W/kg. Ik heb nog nooit het idee gehad dat die onder-gemotoriseerd is, en een grondstart gaat ook prima. Maar goed, ik val in herhaling.
Ik snap jouw reactie niet, want er komt hier geen Roxxy of LiFepo4 accu voorbij... EDIT: Ik heb net het filmpje gezien... Das idd aan de zware kant...
@Arjan: Ook het eerste dat ik dacht. Wat een huge big bad accupakket.. Maar misschien heeft ie het gewicht nodig voor het CG?
Dan moet je het het filmpje van die Ogar even kijken (post #12), en dan weet je waar die 5800 gram vandaan komt. En de Roxxy.
Ik was net te laat... En dat is idd aan de zware kant... Zoals ik al voorstelde, eerst de Ogar afbouwen tot bijna vliegklaar. Dan kan je beter berekenen wat je aan gewicht (in dit geval de motor en accu) gebruiken kan.