Robbe ontvanger

Discussie in 'Model elektronica' gestart door fredje, 10 aug 2020.

  1. fredje

    fredje

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Oostzaan
    ik heb nog een oud type Robbe FMSS 30 MHz sender waar voor ik een ontvanger zoek, wie kan me helpen.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat zal niet meevallen. Er is destijds maar heel weinig 30MHz apparatuur op de markt geweest. Omdat deze frequentie in Europa alleen in Nederland gebruikt mocht worden worden vonden de meeste fabrikanten het niet de moeite waard om speciaal voor Nederland apparatuur te ontwikkelen.
    De frequentie mag nog steeds gebruikt worden maar is is vrijwel geen apparatuur voor te koop. Met veel mazzel vindt je misschien iemand die nog wat heeft liggen en er van af wil.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Lang geleden kon de servicedienst van Robbe, Jan, Forumgebruiker "Corrien" ontvangers ombouwen naar 30 MHz. Als dat nog mogelijk is, dan is het wat makkelijker om een ontvanger te vinden. Misschien even navragen???
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Robbe 30 MHz apparatuur is alleen in 1985 en 1986 op de markt geweest, daarna is men er door gebrek aan belangstelling weer mee gestopt. Nu is het mogelijk om 35 of 40 MHz ontvangers van Futaba om te bouwen naar 30 MHz. Dit geldt dus zowel voor de FMSS- als de nieuwere Futaba-ontvangers.
    Kristallen zijn echter een ander hoofdstuk, deze zijn niet meer verkrijgbaar en kun je alleen nog laten maken bij de firma Klove: https://www.klove.nl/ Je hebt kans, dat je eerst een voorbeeld-kristal moet insturen voordat zij aan de slag kunnen. De prijs zul je moeten opvragen, die viel mij altijd erg mee, maar welke deze de laatste jaren is geworden weet ik niet.

    Eerlijk gezegd heb ik hier meerdere 35 MHz FMSS-ontvangers liggen, die ik heb gekregen van een klant. Deze vond het zonde om ze weg te gooien en vroeg mij of ik er nog anderen blij mee kon maken. Deze ontvangers zijn dus gratis, ik moet alleen controleren of de stekkerblokken nog bruikbaar zijn. Voor het ombouwen en controleren van deze ontvangers betaal je € 20 per stuk + porto.
    Voor meelezende model-onderzeeër-kapiteins: zowel ombouw naar 30 als 40 MHz is mogelijk.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  5. fredje

    fredje

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Oostzaan
    Corrien dat is een goed bericht, als ik het goed begrijp bouw jij hem om naar 30 MHz en controleer je of het werkt, ja dan zou ik er graag eentje bij jouw willen bestellen.
    Laat maar weten hoe we dat dan verder afhandelen.
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Maak maar een conversatie aan met mij en geef daarin op:

    - je huisadres
    - je e-mail adres
    - je wensen

    Als ontvangers heb ik beschikbaar 2 x FMSS R4, 1 x FMSS R5 en meerdere FMSS R8.

    Ik ga pas voor je aan het werk als ik je wensen ken en als er in Nederland weer werktemperaturen gaan heersen. Daarna stuur ik een factuur naar je mail-adres en na ontvangst van de betaling stuur ik dan het gewenste op.
     

Deel Deze Pagina