Robbe Phönix

Ik heb zojuist van een collega een zwever gekregen, een oude Robbe Phönix.
Heeft er iemand meer informatie over deze kist (praktijkervaring, tekeningen)?
Als ik vanavond thuis ben zal ik er even een fotootje bij plaatsen.

Tja... beetje geluk. Ik was enige tijd geleden een paar tekeningen aan het scannen van o.a. een ASK-13 :) toen hij binnen kwam lopen. Toen hij zag waar ik mee bezig was raakten we aan de praat over modelvliegen en mijn 'passie' voor vooral de oudere zwevers (nostalgie uit mijn jeugd oftwel onbereikbare dromen). Met deze zwever werd niets gedaan, hij lag al 20 jaar op zolder en heeft nog nooit gevlogen. Wel wat 'opbergschades' maar er zit ook nog een mooie transportkist bij.

Het is overigens een rolroerzwever met een span van zo'n 2,5 meter schat ik.

Hoe doe je dat toch :).

Als ik contact opneem met iemand ivm een ouder toestel, dan is het meestal reeds weg, of willen ze er een prijs voor die niet evenredig is met de staat. (de kwik fly als uitzondering dan ;)

Veel succes met je nieuwe aanwinst!!!

Dennis

Hierbij de foto's.

robbephnix001qj1.jpg

robbephnix002hn1.jpg

Een hypermoderne rolroerservo:
robbephnix003qh3.jpg

robbephnix004lb2.jpg

Mijn collega was voornemens om miniservo's in te bouwen (helaas):
robbephnix005ub5.jpg

robbephnix006fz9.jpg

Door de eerste eigenaar is een mooie transportkist gemaakt:

robbephnix009ld1.jpg

En voila:
robbephnix010ms0.jpg

De opslag op zolder heeft het model geen goed gedaan. Het is behoorlijk stoffig, het richtingsroer is gebroken en er zitten toch wel wat beschadigingen her en der. Nietemin een leuk kistje om te krijgen en ik denk leuk voor oa de helling! Er is alleen iets met de V-stelling; die is een beetje fors voor een rolroerkist...

als ik goed zie, denk ik dat het een pendelroer is, ook gezien de hoek waarin hij staat.

of heb ik nu last van gezichtsbedrog? :)

als je kijkt naar de foto van de servo's zie je dat er 1 niet is aangesloten, wss dan het hoogteroer, dus vandaar dat het wat 'down' staat

maarja, ik gok maar

ik wacht allevast op het juiste antwoord :)

Het is inderdaad een pendelhoogteroer. Het grappige is dat ik het er juist met een vriend van me over had dat er zo'n joekel van een stabilo op zit :) Ik vergelijk dat dan even met andere kisten van ongeveer dezelfde span die ik in bezit heb, de Carrera Favorit of de Multiplex Alpha H :worship:

Zo, eindelijk gereed:

63264aa967c0dd514.jpg

1 stuks Robbe Phoenix klaar voor z'n maiden en het 2e VGG treffen aanstaande zondag!
Wel een zware bevalling, 1740 gram inclusief 120 gram lood en een 'loodzware' accu. Ca. 31 gram/dm2, dat gaat wel zweven maar ik had gehoopt dat het ietsje lichter zou blijven :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb vanmorgen gemaidened. Ging redelijk maar ben gelijk tegen een 'bug' aangelopen, een probleempje met een servo kabeltje. Ga ik nu proberen te fixen voordat het buurtfeest begint...

Back