Robbe power peak 400 NiCd accu niet volledig geladen????

Hoi,

Ik heb de power peak 400 van Robbe snellader.

Als ik er een accu NiCd wil mee laden dan worden die niet volledig opgeladen. Ze worden zelfs vrij weinig opgeladen en de lader geeft toch het sein dat het laden voltooid is.

Weet soms iemand wat er aan de hand is? Is de lader defect? Hoe kan ik dat eventueel testen?

De accu welke ik wilde laden is van Tyco 9.6V Turbo NiCd. Misschien heeft dit er iets mee te maken?

Alvast bedankt voor de eventuele reaties?

Roozeken

:D :D :D

Hoe weet je dat de accu bijna niet wordt opgeladen? Heb je ook een ander pack gebruikt zodat je in ieder geval de lader kan uitsluiten?
En met welke laadstroom heb je de accu geladen?

Wordt de accu wel warm tegen het einde van het laden? Hoe groot is de capaciteit van de accu en hoe snel laad je hem en hoe lang duurt het laden ongeveer?

Veel vragen, ik weet het maar dan is het makkelijker helpen ;)

Mark

Een Power Peak 400 is een microprocessor gestuurd ladertje met een delta peak afslag. De meeste laders werken tegenwoordig zo.

Bij dit type laders ligt het voortijdig afslaan praktisch nooit aan de lader, maar vrijwel altijd aan de accu('s). In de handleiding zal ongetwijfeld staan, dat uitsluitend snellaadbare, goedgeformeerde accu's aangesloten mogen worden. Aan dit laatste schort het nog wel eens.
Controleer eerst de stekkers van het laadsnoer en de accu (bij slechte kontakten slaat de lader af). Controleer ook of de laadstroom goed is ingesteld. Als dit allemaal goed is, de accu ontladen en een formeringslading geven (zoekfunctie van dit forum). Nog beter is het, als de accu op zo'n dure computerlader van een collega-modelbouwer 3 keer gecycled wordt (ontladen-laden). Je ziet dan meteen of de accu nog op capaciteit komt of bij het chemisch afval gedeponeerd moet worden.

De accu verliest bijna onmiddelijk zijn stroom volume. Als ik de versgeladen accu in mijn zender steek krijg ik een anduiding van zeer weinig stroom.
Ik heb de accu met verschillende laadstroemn proberen laden , 50, mA tot 1.5 A. De lader blijft bij elke laadstroom snel afslaan.

:-)

jonathan zei:
Hoe weet je dat de accu bijna niet wordt opgeladen? Heb je ook een ander pack gebruikt zodat je in ieder geval de lader kan uitsluiten?
En met welke laadstroom heb je de accu geladen?

De accu wordt bijna niet warm bij het laden. De cappacitteit is 700 mA. De lader geeft een singiaal na ongeveer 5 min. dat het laden afgelopen is. De laadtijd bij verschillende laadstromen 50mA tot 1.5 A blijft nagenoeg de zelfde.

markw zei:
Wordt de accu wel warm tegen het einde van het laden? Hoe groot is de capaciteit van de accu en hoe snel laad je hem en hoe lang duurt het laden ongeveer?

Veel vragen, ik weet het maar dan is het makkelijker helpen ;)

Mark

Bedankt voor de verheldernede uitleg. Het zou kunnen dat de accu niet geschikt is om te snelladen.

Corrien zei:
Een Power Peak 400 is een microprocessor gestuurd ladertje met een delta peak afslag. De meeste laders werken tegenwoordig zo.

Bij dit type laders ligt het voortijdig afslaan praktisch nooit aan de lader, maar vrijwel altijd aan de accu('s). In de handleiding zal ongetwijfeld staan, dat uitsluitend snellaadbare, goedgeformeerde accu's aangesloten mogen worden. Aan dit laatste schort het nog wel eens.
Controleer eerst de stekkers van het laadsnoer en de accu (bij slechte kontakten slaat de lader af). Controleer ook of de laadstroom goed is ingesteld. Als dit allemaal goed is, de accu ontladen en een formeringslading geven (zoekfunctie van dit forum). Nog beter is het, als de accu op zo'n dure computerlader van een collega-modelbouwer 3 keer gecycled wordt (ontladen-laden). Je ziet dan meteen of de accu nog op capaciteit komt of bij het chemisch afval gedeponeerd moet worden.

Nog even nadenkend over dit probleem bedacht ik, dat de accu waarschijnlijk in de zender wordt geladen (FM314 uit een ander draadje). Elke keer na 5 min. stoppen is te toevallig.

In dit geval levert de beveiligingsdiode van het zender-laadcircuit problemen. Bij de meeste Graupner-zender zit er een jumper-brug in de buurt van de laadplug. Ik weet niet zeker of de FM314 deze al heeft, waarschijnlijk wel. Raadpleeg daarvoor de handleiding. Als je op dit brugje een jumpertje plaatst is de diode overbrugd en kan de lader dus gewoon naar de accu kijken. Bij twijfel of als je met meer dan 1 Ampere wil laden de accu buiten de zender opladen.

Alvast bedankt om verder mee te denken.

Accu's heb ik altijd buiten de zender geladen.

Corrien zei:
Nog even nadenkend over dit probleem bedacht ik, dat de accu waarschijnlijk in de zender wordt geladen (FM314 uit een ander draadje). Elke keer na 5 min. stoppen is te toevallig.

In dit geval levert de beveiligingsdiode van het zender-laadcircuit problemen. Bij de meeste Graupner-zender zit er een jumper-brug in de buurt van de laadplug. Ik weet niet zeker of de FM314 deze al heeft, waarschijnlijk wel. Raadpleeg daarvoor de handleiding. Als je op dit brugje een jumpertje plaatst is de diode overbrugd en kan de lader dus gewoon naar de accu kijken. Bij twijfel of als je met meer dan 1 Ampere wil laden de accu buiten de zender opladen.

Hoi,

In samenspraak met de winkelier zijn we tot de conclusie gekomen dat er een instelling in de lader verkeerd is.

Heeft er soms iemand ervaring met het zelf veranderen en juist instellen van de lader ?

roozeken
:D :D :D

Eerst iets anders proberen.
Steeds de lader herstarten, tot de accu handwarm wordt (goed opleltten dus!)
Accu ontladen en dit een keer of 3 herhalen.

Accu's die nooit snelgeladen zijn, kunnen regelmatig de delta peak triggeren vanwege een onregelmatige laadspanning. Na de accu een paar keer als boven geladen te hebben, zou het beter moeten zijn.

Groeten,
Gerben

Hoi Gerben,

Ik heb je voorstel reeds uitgeprobeert. Ik lade de accu's op en ontlade die dmv de motor van mijn vlieger en daarna een fietslampje om nog verder te ontladen.

Dit heb ik een aantal keren gedaan, maar het mocht niet baten.
Vandaar mijn vraag mbt het aanpassen van de Robbe lader.

Ps thanks voor de reactie.

:) :)

hay

ik heb ook zo'n probleem ik heb een tamiya racing pack van 1700 mah
en een lader MULTIcharger 5008 DC
en hij slaat heel snel af , dan is hij nog kouder dan handwarm
als ik hem dan in mijn auto leg gaat hij op ongeveer de helft van het gewone vermogen .en als ik hem dan nog een keer aan de lader leg (3
ampere) slaat hij weer te vroeg uit en als ik dan nog een keer op het
start/stop knopje druk wordt hij pas een beetje warm terwijl hij vroeger meteen al warm werdt (deze accu kan wel snel laden)
maar als ik mijn zender accu's oplaad gaat hij wel goed uit .

ik ga binnenkort nog een keer een accu kopen maar ik wil niet dat hij net als deze te vroeg afslaat dus wat heb ik fout gedaan ??

ik heb hem altijd goed ontladen/geladen
ik heb hem wel een keer volgeladen anderhalve dag op mijn kamer laten staan (het regende )

wat deed ik fout wat kan ik er aan doen

Hoi,

Na alles wat ik gelezen heb over dit onderwerp en met alles wat ik zelf uitprobeerde vermoed ik dat de accu voor je auto toch wel defect is.

Bij mij geeft de lader bij alle accu's het zelfde fenomeen.

Vandaar mijn idee.

roozeken

Roozeken zei:
In samenspraak met de winkelier zijn we tot de conclusie gekomen dat er een instelling in de lader verkeerd is.

Heeft er soms iemand ervaring met het zelf veranderen en juist instellen van de lader ?

Roozeken,

Heb ook zo'n ding , maar nog niet voldoende gebruikt als snellader om er een oordeel over te vellen ...

Welke instellingen veranderen ? D'r kan toch bijna niets worden ingesteld dan mA ? Waar heeft die winkelier het juist over ?

hallo forum collega's

ik heb een Robbe Infinity 2 snel lader.
En een accu pakket van 600 mah nimh.
en hij stopt steeds met laden bij 110 mah.
En dat is bij een paket van 250 mah ook dan laad hij maar 56 mah.
Wat kan dit dan zijn ??

m.v.g. Nick

Nick,
Mijn gedachte is dat je de accu's te snel wilt laden. De accuspanning doet rare dingen als je de accu erg snel oplaad. De lader kan dat als en "valse" delta piek zien en de lader doen stoppen. Probeer het nog eens maar laad dan de 600mAh accu met maximaal 300mA en de 250mAh met maximaal 125mA. Volgens mij zal het dan beter gaan.

ik laad ze altijd met 1,2 A.
nu heb ik hem een keer automatisch laten laden en ontladen.
Maar nu stopt hij er bij een paket van 600 mah maar 500 mah in.
Miscchien dat de contacten van de laadkabel een beetje los zitten of zo??
of laadkabel te dun ?? maar die kan niet dikker volgens mij want de kabel van het accupaket is ook zo dun.

Hoe oud zijn de accu's?
Mogelijk zijn ze gewoon versleten. Accu's die erg snel geladen en ontladen worden gaan duidelijk korter mee dan accu's waarbij dit veel minder snel gebeurt. Vooral erg snel laden bekort de levensduur. Een accu kan bij "normaal" gebruik minstens 500 keer geladen worden. Bij erg snel laden (laadstromen hoger dan dan 1C) kan dit terug lopen tot maar 100 keer. Als de accu dan ook nog eens erg ver ontladen wordt gaat de levensduur nog verder naar beneden en kan tot slechts 50 keer laden en ontladen terug lopen.

ze zijn afgelopen weekeind bij flycam in lexmond gekocht.
dus dat kan het niet zijn.
ik heb ze eerst een nacht geladen op 60 mah en toen ontladen in de heli en toen weer een nacht geladen en weer ontladen in de heli en toen snel geladen met 1,2 A en nu automatisch laden. dus kapot kan volgens mij niet of wel ??

Back