Robbe Power Peak C8 EQ-Bid, wie voorkomt brand/explosies?

Wie kan mij vertellen hoe ik de Robbe Power Peak C8 EQ-Bid juist instel? Battery Capacity verspringt elke keer met 100 mah.
Dus nu wordt het 100mAh of 200mAh. Hoe zet ik hem op 180? Als dat niet kan, wat gebruik ik dan?

Mijn accus zijn S2 7,4V 180mAh 20c Lipo.

Ja, ik heb de handleiding gelezen maar daar staat niet hoe ik hem instel op 180mAh :rolleyes:

Mijn instellingen op de lader zover:
Battery type LIPO
Battery Cells
2S
Battery Capacity
100mAh (Moet dus 180mAh zijn, hoe stel ik dat in?)
Charge Current
0,50A
Discharge Current
0,50A

In de handleiding van de Carbon Cub SS staat 'The included battery can be charged at a rate of up to 3C (540 mA)'.
Klopt de Charege Current die ik ingesteld heb? Eigenlijk tot 0,54A. Ook hier kan ik de de 2de decimaal niet instellen.

Dus samengevat:
Hoe stel ik de juiste waarde in op de Robbe lader bij battery Capacity?
Klopt de Charge Current en hoe stel ik de 2de decimaal in?
En:
Welke waarde gebruik ik als ik niet de battery capacity goed in kan stellen? Ik neem aan 100mAh?

Misschien stel ik voor jullie simpele vragen, de lader is helemaal nieuw voor me en ik weet niet veel van Lipo's.

MVG,
Cees

Laatst bewerkt:
Geladen met bovenstaande settings:
Accu 1: Totaal: 8,39V | Cel 1: 4,19V | Cel 2: 4,19V | cap.: 186mAh |Oplaadtijd: 26:20 min
Accu 2: Totaal: 8,38V | Cel 1: 4,20V | Cel 2: 4,20V | cap.: 190mAh | Oplaadtijd: 26:00 min
Accu 3(Nieuw): Totaal: 8,39V | Cel 1: 4,20V | Cel 2: 4,19V | cap.: 074mAh | Oplaadtijd: 13:05 min

Lijkt mij allemaal te kloppen. Behalve capacity van de 3de accu?

Zou het mogelijk zijn om 3 accu's te gelijk te laden?

Je derde accu was toch nieuw? Die was dan niet leeg, maar op storage voltage, wat zo rond de 3.85 volt ligt. De lader geeft aan hoeveel mAh er terug in de accu is gestopt, en dat zal bij een half volle accu minder zijn dan bij een lege.

Klopt inderdaad, voor het laden had de derde accu 3,8nogwat volt. Ik dacht dat de lader aangaf hoeveel mAh de accu had.
Na gebruikt te hebben en weer opgeladen stond hij op 192 mAh.

Een lader kan niet aangeven wat de resterende lading van een accu is. De lader kan wel aangeven hoeveel energie, aangegeven in mAh, er in de accu is (wordt) geladen.

Stroomsterkte wordt aangegeven in ampère (A) of milliampère (mA) en capactiteit aangegeven in ampèreuur (Ah) of milliampèreuur (mAh) worden vaak door elkaar gehaald.

Een 20 mA hogere laadstroom, 200 mA in plaats van 180 mA is geen enkel probleem.

Let op. In jou bericht geef je aan 180 mAh. Neem even aan dat je 180 mA bedoelt.

Laatst bewerkt:
(Ont)laden gebeurt met een bepaalde stroom, stroom wordt gemeten in mA of A.
mAh en Ah zijn (meet)eenheden van lading en capaciteit.

(Ont)laadtijd (in hour) = capaciteit (in mAh) / (ont)laadstroom (mA)
Minus wat laadverliezen dus het zou wat langer duren, maar dat is geen ramp want als het goed is, is een accu nooit leeg als je gaat laden.

En omdat het verschil tussen mA en mAh belangrijk is voor veiligheid van accu, model, auto, schuur/garage, huis ...
wikipedia...Ampère·hour : Ah, lading, capaciteit, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen', stroom gedurende een uur (niet per uur)
versus
wikipedia...Ampère :A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde'

Deze vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz. Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
electricity <> water analogy

Laatst bewerkt door een moderator:
Back