Robbe Power Peak Ultimate

Hallo allemaal ik he bal weer even een robbe power peak lader.
Alleen veel verder dan het automatische laden kom ik niet omdat ik niets van de gebruiksaanwijing snap.
En als ik een accu laad dan kapt de lader er geregeld mee omdat hij niet goed aangesloten zou zijn????
Dus wie het weet mag het zeggen.
Groetjes Norwin

Jeez wel heel erg dump& run topic dit

Wat snap je niet aan de handleiding
Wat wil je nog meer doen dan automatisch laden
Hoezo kapt de lader ermee ?
-geeft ie aan dat de verbinding verbroken is
-zijn de kabels misschien gewoon brak
-is er een regelmaat in het "kappen" ?

Jeez wel heel erg dump& run topic dit

Watte :?:

De kabels zijn goed en de lader stopt als de accu pas half vol zou zijn.
Dat snap ik dus niet.

Ik neem aan dat je NiCad of NiMh accu's laadt. Tijdens het laadproces bewaakt de lader het verloop van de spanning van de accu. Bij het laden loopt de spanning op, tot de accu vol is. Dan loopt de spanning terug. Dit is het delta-peak moment. Er zijn meerdere oorzaken waardoor de lader zich kan "vergissen". Dat begint met de laadkabel. Hierop moeten goede kwaliteit connectoren zitten. Liefst goudstekers en gesoldeerd. Geen bananenstekers met een schroefbevestiging voor de kabel gebruiken. Deze verbindingen hebben een hoge overgangsweerstand en veroorzaken ruis waardoor het meetsysteem van de lader van de wijs wordt gebracht.

Hetzelfde geldt voor de accu. Goede stekers en gesoldeerde verbindingen. Je zegt dat de lader te vroeg afslaat. Hoezo te vroeg. Was de accu voordat je ging laden wel helemaal leeg? Een accu die wordt geladen met 2 tot 3 C is na afloop van het laadproces een beetje opgewarmd.

Ook laden via een netvoeding kan tot probemen leiden. Gebruik nooit een autoacculader. Deze zijn ongeschikt omdat ze een ongestabiliseerde, dubbelfasig gelijkgerichte gelijkspanning leveren. Laden via een gestabiliseerde netvoeding van voldoende capaciteit is meestal wel mogelijk.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Back