Robbe power ultimate 2

Hallo

Ik heb een Robbe power ultimate 2 lader die ook lipo's laad. Alleen zit er geen balancer op, maar is een bid chip genoeg om de cellen van een Lipo apart te kunnen laden? Hij kan de cellen van een Ni-cd Ni-mh apart opladen als ik het goed begrijp en ik weet niet of die ook Lipo kan balanceren.

Groetjes Pascal

Een bid-chip is alleen bedoeld om de gegevens van een accu op te slaan, zodat je geen vergissingen kunt maken. Het is dan een kwestie van de accu aansluiten en de lader weet dan meteen wat de bedoeling is.
Cellen apart opladen en/of LiPo cellen balanceren doet de lader niet. Daarvoor zul je dus een losse balancer moeten aanschaffen.

Ik zal het hier maar even snel vragen, aangezien het wat aan de korte kant is om er een heel topic over te maken(denk ik). Ik heb dan de robbe power ultimate 2, dit is een snellader. Minimale laadstroom is 0,5c, ik weet als ik minder dan 0,5 c laad de deltapiek niet goed werkt. Maar kan ik toch op 1 of andere manier wel met bv: 0,1c laden? Ik heb namelijk geen druppellader liggen.

Als je de lader instelt op 0,1 x C heb je veel kans, dat-ie voortijdig afslaat. De accu is dan uiteraard slechts gedeeltelijk geladen. Je hebt ook kans, dat-ie niet afslaat. In dat geval gaat het goed en werkt-ie als een universeellader.

Bij laders met een zgn. onderhoudslading kun je de accu ook gewoon aansluiten en verder niets doen. De lader moet dan natuurlijk wel op een Ni-programma staan. Normaal gesproken zal de lader, nadat-ie is afgeslagen, overschakelen op de onderhoudslading om er voor te zorgen, dat de accu vol blijft. Bij de Ultimate 2 bedraagt deze onderhoudslading 80 mA. Deze stroom loopt er echter ook als je de accu aansluit en verder niets doet.

Dus bedoel je dan, als ik een accu heb geladen(en hij geeft aan dat hij klaar is), ik de stekker van de accu moet losmaken, en de andere accu eraan doen? Ik probeer eens uit of hij voortijdig afslaat als ik een accu met o,1 c laad.

De bedoeling is inderdaad om de accu na het snelladen er na niet al te lange tijd af te halen. De lader blijft namelijk met 80 mA doorladen.

Oke, een goed idee. Maar ik heb zelf geen andere accu van 9,6v liggen, maar kan ik ook instellen dat de accu 9,6v 100mah (de accu is in werkelijkheid 1900mah)is en de laadstroom instel op 100mah, en dan hem eraan laat hangen?

Back