Robbe profi home charger

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door wim bakker, 1 feb 2020.

  1. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Al vele jaren gebruik ik deze lader. Tegenwoordig om het accupakket in mijn zender te laden.
    Dat zijn 8 stuks 1,2 V, 2000 mAh Eneloop cellen. NiMh.
    Die laad ik via het automatisch laadprogramma.

    Nu merk ik dat de lader meestal al snel afslaat, dus vol dacht ik. (Zeg 400 mA bijgeladen, varieert)
    Dat is niet zo.
    Als ik nog 2 keer het laadprogramma start, krijg ik er nog aardig wat mAh’s in. Vaak nog eens 300 of 400.

    Ik kan goed leven met dit gedrag, maar toch vraag ik me af of de lader defect is of dat ik iets fout doe.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Nee je doet niets fout maar je kan misschien wel iets aanpassen. Het probleem zit hoogstwaarschijnlijk in de delta piek gevoeligheid. De delta piek gevoeligheid, wat is dat nou weer?
    De spanning van NiCd en NiMH accu's loopt tijdens het laden langzaam op en als de accu bijna vol is gaat die spanning behoorlijk sneller oplopen. Als de spanning op z'n hoogst is zal de accu vol zijn, ga je door met laden dan zakt de spanning weer een stukje. De lader detecteert die piek en stopt het laden.
    Het probleem is alleen dat niet alle cellen 100% aan elkaar gelijk zijn. De ene cel zal dus ietsje eerder vol zijn dan de andere en dus iets eerder die piek vertonen. Die piek is overigens maar heel klein, je moet denken aan iets tussen de 0,005V en 0,010V per cel voor NiMH cellen.
    De lader moet dus een dergelijke piek kunnen meten en daaruit conclusies trekken. Bij veel laders kan je ook instellen hoe groot die piek moet zijn voordat de lader stopt. "Normaal" zal je voor NiMH ergens rond de 0,007V (ook wel 7mV genoemd) kiezen wat meestal prima zal werken.
    Er is wel een probleempje en dat is dat de verschillen tussen de cellen in een accu in de loop van de tijd zullen veranderen. Die verschillen kunnen groter worden maar net zo goed ook kleiner. Het is dus mogelijk dat in jouw accu wat grotere verschillen zijn ontstaan waardoor de delta piek in de diverse cellen wat verder uit elkaar zijn komen te liggen. Als één van de cellen relatief vroeg zijn piek krijgt zou de lader die kunnen detecteren en het laden stoppen. Dat is dus net even te vroeg. Jouw oplossing, gewoon nog een keer het laden starten, is prima en zal verder geen problemen geven, het is alleen lastig.
    Wat je zou kunnen proberen is in het instellingen menu van je lader de delta piek gevoeligheid iets verhogen (eigenlijk verlagen). Stel hij staat nu op 7mV, probeer het dan eens op 8mV en laad de accu daar mee. Eventueel kan je zelfs tot 12mV gaan maar dat is al wel een beetje aan de hoge kant. Ik zou daar voorzichtig mee zijn.
    Blijf overigens wel in de buurt van de lader als je die instelling hebt aangepast. Het zou kunnen zijn dat de lader niet meer stopt en dan kan je je accu mollen, hij kan zelfs opblazen. Houd dan vooral de temperatuur van de accu in de gaten. Een NiMH accu wordt iets warm tijdens het laden, dat is normaal. Loopt de temperatuur vrij snel op dan is de accu vol en moet je het laden stoppen. Als de delta piek afslag goed werkt zal je daar geen problemen mee hebben.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020
  3. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dank voor je uitgebreide reactie Ernst, daar kan ik wat mee.!
     

Deel Deze Pagina