Robbe PT-15 schaalgetrouw maken

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Ketelbinkie, 16 jan 2015.

  1. Ketelbinkie

    Ketelbinkie

    Lid geworden:
    16 jan 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    CH
    Hallo forumleden. Ik heb me net aangemeld omdat ik m'n boot uit de mottenballen heb gehaald en met een aantal vragen zit.

    Zo'n 20(?) jaar geleden heb ik een Robbe PT-15 kado gekregen, half afgebouwd en toen overgestapt op vliegtuigen. Omdat ik wat kritischer geworden ben op details, moet het meer schaalgetrouw worden dan meneer Robbe dat vond. De Tamiya plastic-kit is de leidraad.

    Mijn vragen:
    1. Wat is eigenlijk een "aanvals-licht" of, zoals in de Robbe bouwmanual staat, "gefechtslampe"? Deze zit in de mast - zie de onderstaande foto, onderdeel 172. Ik wil ook hier leds inbouwen, maar heb geen idee wat. In het grote scheeps-verlichtings-topic kon ik er ook niets over vinden.
    2. Er moeten 3 schroeven onder komen, aangedreven door kleine BL-motoren. Open assen, zoals het voorbeeld, net voor de schroef en in de romp gelagerd. Is het mogelijk die zelf te maken, zonder sjieke tools als draaibanken? Hoe/waar kom ik aan passende lager-bussen + pijp?

    Overige tips zijn natuurlijk ook altijd welkom :yes:

    Alvast bedankt!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Kijk mooi schip.
    En die leidraad is wel goed 1/72 Tamiya P-15.
    En sorry ik weet het lampie niet.


    Groetjes,
    Frankwin
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Als je het draadje over de Schnellboote van Italeri doorleest, kom je heel veel tips tegen.
    Over assen bijvoorbeeld: De Schnellboote hebben bijzonder lange assen. De mijne heb ik zelf gemaakt uit messing. Een citaat van mezelf:
    Kortom: 2mm as en de schroefaskoker bestaat uit 3 stukken messing koker.
    2 stukjes van 3 cm lang met een binnendiameter van 2mm en buitendiamer 3mm vormen beide lagers: binnen en buitenlager.
    De schroefaskoker zelf bestaat uit een stuk buis met binnendiamer 3mm en buitendiameter 4mm.
    Die stukken buis soldeer ik aan elkaar. Voor je achterste lager (bij de schroeven dus) kun je ook een stukje buis binnendiamer 2mm gebruiken. Allemaal heel simpel, het enige gereedschap wat je nodig hebt, is een Dremel, schuurpapier een soldeerbrandertje en wat gewone soldeer.

    En als je nou zou gaan denken: dat houdt het nooit lang vol...
    Deze Schnellboot vaart nog steeds sinds eind 2008. Met dezelfde asjes. Alleen nu bij een Duitse eigenaar.
    Maar in m'n volgende Schnellboot heb ik de assen exact zo gebouwd. En ook die vaart nog steeds... bij mij.
    Bij m'n Yamato: (4 schroeven, 2mm assen) heb ik het iets anders gedaan:
    Graupner 2mm schroefaskokers gekocht, in het midden doorgeslepen, geschuurd tot het messing bovenkwam, een iets dikkere messing buis er op geschoven en het geheel gesoldeerd.
    Dan heb je iets betere (glij-) lagertjes dan pure messing buis, maar je kunt je schroefaskokers verlengen.
    En wat met simpele Graupner schroefaskokertjes kan, kun je ook doen met dure Raboesch schroefaskokers...
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Gesinterde lagers zijn ook makkelijk te koop, bijvoorbeeld bij Norbert bruggen. Ik heb in mijn O-1 ook een as en koker uitmesting gemaakt, met behulp van drie van de lagers en een keerkring (ook voor een paar euro van Norbert). In wezen dus water gesmeerd. Draait zeer licht.

    Freek
     
  5. Ketelbinkie

    Ketelbinkie

    Lid geworden:
    16 jan 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    CH
    Bedankt voor de info. Goed te lezen dat er mogelijkheden zijn dit zelf te maken. Ik zal het draadje eens doorlezen en zoeken naar de adressen.

    Begrijp ik het goed dat goedkope schroefassen van Graupner en Robbe geen bronzen lagers hebben, maar misschien ook gewoon messing bussen? Dat maakt het wel gemakkelijker inderdaad.

    De "aanvals" lamp blijft dus een mysterie... Hebben /hadden marineschepen eigenlijk lampen die op andere schepen niet te vinden zijn? Zwaai- / flits- lampen oid.?

    Groeten,

    Edwin
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik denk dat het een kleurcode-lamp is voor identificatie.
    Je gaat geen gevecht in met een lamp aan (das war einmal) maar als je een ander schip tegenkomt kun je door middel van een (vooraf afgesproken) kleursein te kennen geven dat je een vriendje bent. Krijg je geen antwoord, of een antwoord in de vorm van een hoeveelheid vliegend lood, dan weet je in ieder geval dat de ander géén vriendje is...
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  8. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Is de PT strikt genomen geen Amerikaanse boot? Robbe voert een Japanse vlag. Dit is de site voor PT's die man heeft er zijn levenswerk van gemaakt: PT-Boat
     
  9. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Nee, de PT-15 is wel degelijk een boot geweest in dienst van de Japanse marine. Al werd die na de Tweede Wereldoorlog anders genoemd, namelijk de Japanese Maritime Self Defence Force (JMSDF), omdat Japan geen krijgsmacht meer mocht hebben.

    En de term PT is weliswaar een aanduiding binnen de Amerikaanse marine voor een motortorpedoboot (dat systeem van aanduidingen is door de JMSDF overgenomen), maar dat zegt niets over de oorsprong van het ontwerp van de PT-15.
    Op basis van een vluchtige blik op romp en opbouw zou ik denken dat het een ontwerp van Vosper Thornycroft is.

    Rob
     
  10. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Een van de zeldzame foto's van de echte PT-15

    [​IMG]

    In Japan behoren ze tot de Gyoraitei-II-Klasse. Ze werden gebouwd bij Mitsubishi, Shimonoseki. Ze hadden twee Mitsubishi-Harima gasturbines IM-300 en twee Mitsubishi-Dieselmotoren 24 WZ-31Mz, samen 8088 KW op 3 schroeven.
    Topsnelheid 40 knopen. Vaarbereik 1000 SM bei 18 Kn of 300 SM bij 40 Kn.
    Bemanning 28 Officieren en Manschappen.

    Groetjes, Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Ketelbinkie

    Ketelbinkie

    Lid geworden:
    16 jan 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    CH
    Wow de eerste kleurenfoto :worship: Bedankt Jos! Inderdaad er is nauwelijks informatie, laat staan foto's te vinden over dit pittige bootje. Ieder plaatje is dus zeer welkom.

    Zo te zien klopt er niets van de Robbe tekening, ipv. de genoemde lamp zit er een dwars-stuk met 2 lampen :confused:
    En nog veel werk aan de winkel. In ieder geval een erg goede hulp.
     
  12. peter sliepen

    peter sliepen

    Lid geworden:
    15 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Deil
    Hallo forumleden, Even een vraagje ben bezig met een opknapper PT15
    Wie heeft er voor mij nog een lijstje liggen van de kleuren codes van dit bouw pakket (robbe)
    Kan wel gokken maar dan heb al gauw kleur verschil en dat is niet de bedoeling
    Alvast bedankt en eventuele tips zijn ook zeer welkom .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Robbe verwijst alleen maar naar de kleuren op de verpakking. Ik denk dat mijn boot heel dicht bij deze kleuren blijft.
    [​IMG]
    Groetjes, Jos
     
  14. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Hierbij nog een foto van de echte boot.
    [​IMG]
    Groetjes, Jos
     
  15. peter sliepen

    peter sliepen

    Lid geworden:
    15 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Deil
    Mooi in 1 woord Jos ik denk dat de boot van mij een stuk grijzer is maar dat maakt niet komt allemaal goed .
    Alleen nog 1 vraag wat voor lood accu gebruik jij ik heb twee motoren a 12v .
    Groetjes Peter
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Ik gebruik een accupak 9,6 volt van 3600 mAh NIMH. Motor Navy-Kompakt met reductie 3,3/1. Deze motor kan gebruikt worden met 6 tot 12 volt.
     
    peter sliepen vindt dit leuk.
  17. peter sliepen

    peter sliepen

    Lid geworden:
    15 okt 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Deil
    Ik ga op zoek bedankt ik hoop dat ik nog een keer en beroep op je kan als je dat niet erg vind

    gr peter
     
  18. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Steeds welkom. Daarvoor bestaat trouwens dit forum.
    Groetjes, Jos
     
  19. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Foto niet zichtbaar. Album nog op privé? Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina