Robbe puma 2

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Jerryfpv, 23 aug 2019.

  1. Jerryfpv

    Jerryfpv

    Lid geworden:
    12 mrt 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Utrecht
    Goede avond.
    Zou iemand mij iets meer over dit model kunnen vertellen en eventuele bouwplannen.

    Er zit nu een saito FA 65 4 takt motor op.
    Ik heb deze vliegtuig overgenomen van een oudere man die heb ooit zelf heeft gebouwd.

    Verder heb ik het wel al werkend op me zender
    Throttle via schakelaar aan en uit zetten.
    Schakelaar aan=throttle van 1200 tot 2000 schakelaar uit is throttle op 1000.
    1200 is stationair en daaronder moet de motor uitvallen.
    Dan heb je een veiligheid is mij vertelt.

    Ik weet alleen dat het een puma 2 moet zijn met die motor.
    Verder heb ik er een extra vleugel bij gekregen

    Mvg jerry
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Jerry, wat heb je voor ervaring?
    Welke modellen heb je hiervoor gevlogen?
     
    Jerryfpv vindt dit leuk.
  3. Jerryfpv

    Jerryfpv

    Lid geworden:
    12 mrt 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb hier voor met elektro modellen gevlogen.
    Zwevers,edf, zoals en andere toestellen.
    Ik ben sinds dit jaar ook lid van een club en knvvl.
    Het landen en opstijgen gaat nu elke keer goed en vlieg nu bijna elke dag wel even.

    Dankje voor een snelle reactie
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als ik 'fpv' zie dan denk ik meteen 'vliegt een multicopter met autostabilisatie en heeft geen idee van echte modelvliegtuigen' :eek:
    Hoe fout in dit geval....:oops:;)
    Als je EDF succesvol hebt gevlogen, is deze PUMA een makkie, mits deze niet te zwaar is. 2500 gram zou mogen...
    Die Saito moet hem dan makkelijk trekken. In ieder geval niet te langzaam vliegen.
    Bij twijfel even een van je clubinstructeurs vragen.
    Goede brandstof gebruiken (ik ben geen 4takt expert, dus van mij geen advies) en een goede plug (OS-F).
    Moet helemaal goed komen.
    De PUMA 1 was bedoeld voor 6.5 cc tweetakt, maar die heb ik met 10cc motoren uit de hand verticaal zien starten om daarna bij de landing heel gecontroleerd, zachtjes in de heide te ploffen...
     
    Jerryfpv vindt dit leuk.
  5. Jerryfpv

    Jerryfpv

    Lid geworden:
    12 mrt 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb voorheen wel met quadcopter's gevlogen en wat Freestyle gedaan maar geen autostabilisatie.

    Maar vliegtuigen trok me.net meer dus daar mee door gegaan (werd zo duur 2 hobby's)

    Maar hoe verander ik me naam eigenlijk dan op het forum?
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2019
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Begrijp me goed, ik vind quadcopters enorm fascinerende dingen, maar mijn ervaring met piloten daarvan die wel 'even' een modelvliegtuig zouden besturen is niet zo goed.
    Vandaar mijn (in dit geval: misplaatste) scepsis.
    Maar als je bij een club vliegt moet het helemaal voor elkaar gaan komen.
    Succes!
     
    Jerryfpv vindt dit leuk.
  7. Jerryfpv

    Jerryfpv

    Lid geworden:
    12 mrt 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Utrecht
    Geen probleem.
    En vliegen met een vliegtuig is zeker totaal anders als een drone of quadcopter's.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon even een moderator vragen.
    In het "Algemene gedeelte" (op "forums" klikken en helemaal naar beneden scrollen) vind je de "Helpdesk" waar je dat kunt vragen.

    Maar je hoeft je naam niet te veranderen hoor. Niemand valt er over dat je FPV in je naam hebt staan, zodra je eenmaal een paar keer bij de vliegtuigsecties gepost hebt, onthoud men echt wel dat je ook gewoon vliegt.
     
    Jerryfpv vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet druk maken om de naam... idd. De passie is er, en het talent zit er ook wel in.

    Wel heb ik het gevoel dat de motor een beetje te zwaar is. Kan er mee vliegen, maar of het een pretje is?
    Motor heeft behoorlijk koppel, en al snel een grote prop... dat zou veel koppelwerking op de kist kunnen geven.
    En de 4-Takt schud wat meer dan een 2-takt? Ik denk dat het bij de start opletten is, in de lucht niets meer aan de hand.

    Een recente zelfbouw Puma 2 hoogdekker vliegt moeiteloos op 5 of 6S bij ons op de club. Dus ie zal ook wat gewichtiger zijn.
    Ding gaat als een speer. Even tekening er bij... staat zwaartepunt op. SP... Schweerpunkt...
    Bouwinstructie lukt niet 18MB is te zwaar voor hier...

    En dan nog effe de link naar Saito info's... kom je er niet uit? Dan via Google vertalen wel...
    http://saito-engines.info/index.html

    Saito 65 is leuk. Heb ik uiteen liggen voor nieuwe lagers. Heeft nog een ingekrompen bronzen bus met chroom coating. Latere hebben alu-verchroomde...

    Niet overtoeren met een te kleine prop! De motor staat laag op het schot, dus mogelijk voor de prop aan de lage kant?
    http://saito-engines.info/prop_sizes.html
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 aug 2019
    Jerryfpv vindt dit leuk.
  10. Jerryfpv

    Jerryfpv

    Lid geworden:
    12 mrt 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Utrecht
    Top dankje wel ik ga morgen is kijken.
    Ik heb vandaag me Brandstof pomp binnen gekregen en de silicone slangen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Check nog effe je propmaat op de motor... moet echt een 13 inch op.
    Kleiner kan, maar dan moet de spoed hoger zijn... zeker richting 12 x 10 denk ik.
    Ook dan oppassen met optoeren in een duik. 11k is echt de bovengrens. Zo 10k is prima.
    http://saito-engines.info/prop_sizes.html

    Brandstof moet synthetisch zijn. Geen wonderolie. Dat verstopt de motor, en koekt aan waar het niet aan mag koeken.
    Paar vluchtjes kan geen kwaad. Daarna overstappen op Klotz of iets anders.
     
    Jerryfpv vindt dit leuk.
  12. Jerryfpv

    Jerryfpv

    Lid geworden:
    12 mrt 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Utrecht
    Er zit een 11x4 prop op waar kan ik eventueel een andere kopen heeft u tips kwa winkels ? Liefst in nederland
    En heb idd nu klotz 5% van hobbyinn

    Ik heb ook after run olie is dat nodig
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    props --> hobby-in
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb begrepen dat hij het model toch een beetje overschat heeft aan werk. De infrastructuur van de bouwtafel nog beperkt is.

    Staat weer in de verkoop, en hij baalt flink. Hij hoopte op een perfect lesmodel.
    Voor een gevorderde klusser een koud kunstje.


    De motor is wel een hele mooie.

    Jerry, post ook je model in de MBF verkoop hoek? Gewoon doen!
    Gaat zeker goed komen. Can only be one winner! :yes:
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2019
    Jerryfpv vindt dit leuk.
  15. Jerryfpv

    Jerryfpv

    Lid geworden:
    12 mrt 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Utrecht
    Vandaag toch de keuze gemaakt om een ander toestel aan te schaffen wat meer naar wens is.
    Met veel hulp van hb busking super bedankt ook voor alle snelle reacties.

    Ben vandaag gegaan voor een kyosho calmato 40 sport met een os max fx 46 met een 11x6 prop
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is ook een hele leuke combo... Heb ik zelf ook, vliegt uitstekend.
     
    Jerryfpv vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beste leskist die je maar kan vinden. Stuurgevoel heeft hij al.
    Denk dat hij een snelle leerling zal zijn.
     
    Jerryfpv vindt dit leuk.
  18. Jerryfpv

    Jerryfpv

    Lid geworden:
    12 mrt 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Utrecht
    Super dankje wel
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    De Puma is een heel erg fijne kIst. Ca 25 jaar geleden heb ik er heel veel mee gevlogen, de hoog- en de laagdekker. Het "geheim" van de Puma zit in de vleugel, in het midden van de vleugel zit een semisymetrisch profiel en aan de tip een vol-symetrisch profiel. Hierdoor heeft de Puma een ingebouwde stabiliteit. Een Saito 65 (13x8 apc prop) is een prima motor voor de Puma. Mijn vader vliegt nog steeds met een Puma met een Saito 62, uitstekende combinatie.
    Uitslagen klein houden in het begin, dan kan iedereen ermee vliegen. 10 tot 15 graden uitslag is prima.

    De Calmato wordt vaak gezien als de ideale leskist. Hij is zeker niet slecht maar op het gebied van de vleugel verliest hij het van de Puma, de Puma vleugel is taps en heeft profiel verdraaiing.
    De Puma vliegt zeker niet moeilijker dan een Calmato laagdekker. Ik zeg het omdat ik met beide kisten gevlogen heb.
    Onderschat de Puma niet, er is ooit een WK RC1 (kunstvlucht) mee gevlogen.

    Ik begrijp dat je de kist weg doet omdat er nogal wat werk aan is. Ik kon het echter niet laten om iets te zeggen over de Puma. Het is echt een fijne kIst om mee te vliegen.

    Succes en grt,

    Arnoud
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat was z'n grote broer, de FB-37. Maar qua lay out inderdaad ongeveer hetzelfde ontwerp.... (de schouderdekker Puma-1, that is....)
     
    MicropropSport en Arnoud Snel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina