Robbe rainbow II aanpassing

Ik heb laatst een Robbe Rainbow II gekocht omdat ik een leuk beginners bootje zocht.
Ja ja, waarom heb je geem micro magic gekocht krijg ik nu meteen aan mijn kop natuurlijk..........
Het is een leuk bootje maar niet echt een model, op welk 1:1 schip loopt de stuurstang over het dek ???

Maar heeft iemand hier al eens gezeild met de Rainbow II ?

Nu die namelijk in elkaar zit ben ik eigenlijk gelijk begonnen met het aanpassen van de schootbediening.
Origineel zit er namelijk lange kunststof servohevel op de schootservo, als een T links en rechts worden dan de giek en de fokkeboom vastgeknoopt, je moet de stick+trim compleet naar achteren zetten en dan de schoten aan de giek+fokkeboom knopen, dat is de midde3nstand van de zeilen.
Als je dan de stck naar het midden plaatst worden de schoten gevierd echter loopt de hevel dan tegen de mast en de schoot doorvoer aan, conclusie: de giek+fok kunnen maar circa 3cm uitzwaaien.

Ik heb nu dus de servo er maar weer uitgehaald en zelf een lange hevel gemaakt waar de schoten aan komen (samen aan 1 kant) en de servo komt nu helemaal links in de romp te staan zodat deze hevel volledig vrij kan bewegen.
Het resultaat is nu dat beide schoten nu dusdanig veel ruimte krijgen dat de zeilen bijna haaks op de lengte as kunnen staan (zeg maar, voor de wind zeilen).
Naar mijn bescheiden mening zal dit de zeilresultaten alleen maar ten goede koem.

Jullie mening aub..........

Roel van Essen zei:
Laat maar eens foto's zien van de aanpassingen!
Altijd interessant!

Da`s goed, ik zal eerst dan wel ff foro`s moeten maken :D

Ik zal eerst binnenkort eens een bezoekje aan de winkel moeten brengen want ik ben nu van plan met katrollen te gaan werken, dit i.v.m. de schoot van de fok en het staat iets natuurgetrouwer als er een paar lijnen over het dek lopen via katrollen.
Maar ik zal proberen wat foto`s te posten.

Hey

Maar 3 cm, en de arm komt ergens tegen aan.
Ik denk dat ge iets verkeerd gedaan hebt. Want als ROBBE zo ietsx beschreft moet het werken.
Het eindresultaat kan zijn dat ge de zeilen niet ten volle kunt openen.

Greetings.

Carlo aka Rambo zei:
Hey

Maar 3 cm, en de arm komt ergens tegen aan.
Ik denk dat ge iets verkeerd gedaan hebt. Want als ROBBE zo ietsx beschreft moet het werken.
Het eindresultaat kan zijn dat ge de zeilen niet ten volle kunt openen.

Greetings.

Nope, niets verkeerd hoor:
Servo in de sparing van de montageplaat geplaatst, schootbedieningshevel op de juiste manier geplaatst.
Robbe geeft ook aan dat de stick vanuit de achterste stand tot aan het midden bewogen mag worden, niet verder.
Dit kan ook niet want dan slaat de schoothevel tegen de mast aan welke keurig op zijn plaats zit in de montageplaat, sterker nog, als de hevel verder door zou kunnen draaien worden de schoten weer aangehaald in plaats van nog losser te komen.
Tis echt zoals het in de beschrijving staat, stick van achter tot het midden, niet verder, resultaat: de lijn kan hooguit 3 tot 4cm vieren en dat lijkt me erg weinig.
Vandaar mijn aanpassingen (update: gisteren mini katrollen + dekoogjes gehaald en de schoten via de katrollen over het dek laten lopen, oogt stukken beter als de oplossing van robbe met 2 messing pijpjes van 1,5cm hoog door het dek heen om de schoten onder het dek te krijgen).
Ik hoef nu nog 1 dekdoorvoer te maken (`k heb zelf een draaibank, geen probleem om een mooi dekdoorvoertje te maken) waar 1 schoor doorheen gaat naar de schootservo, de grootzeilschoot en de fokschoot heb ik aan elkaar geknoopt, ik houd dus nog 1 lijn over die naar beneden hoeft.
De 2 3mm gaatjes welke overblijven waar Robbe de messing pijpjes had zitten vul ik wel met iets moois op, bolder of zo.

Ik heb de Rainbow nu 4 maandjes en heb geen last van de hevel. Wat me wel irriteerde was de enorme loefgierigheid van het modelletje. Ik heb daarom de standaard tuigage vervangen door koolstof staafjes van 6 mm behalve de mast. Die is namelijk perfect. Aluminium buigt namelijk wel in tegenstelling tot koolstof. Verder heb ik er echte zalingen op gemaakt ipv het kunststof exemplaar dat er standaard bij zit. Als ik vanavond tijd heb zet ik wel een paar fotootjes neer. Het modelletje zeil na aanpassingen nu wel veel beter en is beter te trimmen.

Hee top dat er nog een rainbow gebruiker is.
Ik heb afgelopen weekend proef gevaren met de aanpassingen en ben zeeeeer tevreden.
Ik ben een leek in het zeil jargon dus noem ik de dingen maar bij naam.

Hoe ver vieren jouw schoten vanaf de middenstand van de zeilen t/m de uiterste stand ?
Bij mij nu ruim 5cm dat betekend dat de giek bijna haaks op de romp komt te staan, bij het originele systeem red je dit volgens mij al lang niet.

Wat is loefgierig ??????
De boot reageerd goed op het roer en door de schoten in te halen of aan te trekken blijft ze goed op koers bij mij.

Ik zie graag ervaringen van andere rainbow gebruikers hier.
Ik moet nog foto`s maken, ik hoop dat ik ze binnenkort kan posten.

john,
als je zo'n schaalbouwer bent dan moet het voor jou toch wel mogelijk zijn om de roerbediening van de MM onderdeks te maken.... het enige nadeel is dat je er slecht bij kan ..... maar het is absoluut mogelijk.!

jeroen

jeroenkok zei:
john,
als je zo'n schaalbouwer bent dan moet het voor jou toch wel mogelijk zijn om de roerbediening van de MM onderdeks te maken.... het enige nadeel is dat je er slecht bij kan ..... maar het is absoluut mogelijk.!

jeroen

Schaalbouwer....... dat moet je met een flinke korrel zout nemen hoor.
Trouwens het modelzeilen is voor mij een stukje afwisseling, waar ik echt voor ga en mee bezig ben dat is stoommodelbouw in schaal 1:6.
Maar deze tak van modelbouw kom je hier niet tegen, daar zijn andere site voor www.stoomgroepholland.nl bijvoorbeeld.

Maar ik ben hagel nieuw op dit forum en bevalt me goed.
Maar aangezien de MM zo`n rage is op dit moment voel ik me niet geroepen om meteen een MM aan te schaffen.
Ik probeer nu eigenlijk om een schets van de Volvo 70 ocean racer te vinden, dat lijkt me wel een leuk project......

Wat is loefgierig ??????

Loefgierig betekend dat het model de neiging heeft om met de neus steeds verder tegen de wind in te gaan oftewel hoger aan de wind te gaan zeilen. Lijgierig betekend het tegenovergestelde, nl. steeds verder met de neus haaks op de wind te gaan. Beide afwijkingen moet je door middel van het roer of zeilstand corrigeren en dat kost snelheid.
Loef- of lijgierigheid ontstaat doordat het zwaartepunt van de romp niet samenvalt met het zwaartepunt van de zeilen. Is het model loefgierig dat ligt het zwaartepunt van de zeilen achter dat van de romp en bij lijgierigheid ligt het zwaartepunt van de zeilen voor dat van de romp. Wanneer je het draaipunt van de fok instelbaar maakt, kun je het zwaartepunt van de zeilen beinvloeden en hierdoor ook de loef- of lijgierigheid.

@john:MM een rage????? volwaardige klasse bedoel je!!!! weleen leuk instappertje...

LaurenZ/MM117

LaurenZ zei:
@john:MM een rage????? volwaardige klasse bedoel je!!!! weleen leuk instappertje...

LaurenZ/MM117

oeps, ja met al meer dan 1000 geregistreerde MM`s mag je het inderdaad wel een volwaardige klasse noemen. :oops:

Maar aangezien ik geen wedstrijden ga varen en een leuke instapper zocht leek de Rainbow II me wel iets, kein/handzaam makkelijk te bouwen.

Wie weet komt er nog een MM, ik heb al vast de cad tekening van de MM gedownload dus wie weet bouw ik er ooit nog een.

nabouwen?....das dus geen MM! je moet niet mee zeilen in competitie, het kan natuurlijk altijd en een zeilnr. staat wel OK....

LaurenZ/ MM117

Back