Robbe Ranger met vertraging

Ik heb al een tijdje niet meer gevlogen en wil het weer gaan oppakken. Ik heb leren vliegen met een Ranger van Robbe een aantal jaar geleden. Ik ben het model weer aan het oppoetsen.

Ik heb veel gevlogen met een vertraging in dit model, daar de directe aandrijving van een speed 600 motor met 24 wikkelingen op 7 NC cellen en een prop 9 x 5 veel te veel is. Dit geld ook voor de Robbe Cardinal die dezelfde aandrijving heeft.

Ik heb een tijdje gevlogen met een Robbe Planeta (3.7 :1) i.c.m. carbon vouwprop 12 x 8. Deze had ik geleend.

Om het goedkoper te doen (en het gewicht te verlagen, RP is erg zwaar) heb ik een concentrische Graupner vertraging gekocht (3:1)

Meer kun je hierover terugvinden op mijn http://home.wanadoo.nl/stuipsmulders/.

Hebben meer mensen lopen experimenteren met dit model? Ik ben benieuwd wat je nog meer kan doen met dit model.

Het enige probleem bij de Robbe (Cessna 177) Cardinal is de grondspeling, met de grotere prop heb je niets aan je landingsgestel :-(.

Gelukkig bestaat er bij Cessna ook een 177-RG versie, met intrekbaar landingsgestel, dus wieltjes weglaten en een klapprop gebruiken ;-).

Zie hier wat foto's Cardinal flyers Online gallery ....

Wil jet toch wilt ROG'en zal je je landingsgestel moeten verlengen ... dikker draad gebruiken, anders worden de pootjes te wiebelig, krachten op de bevestiging wordt ook groter ... dus ook hier naar kijken ...

Ja dat kan (zeker i.p.v. dat apparte standaard "wiebel" propje) ... klapprop moet aan een aantal eisen voldoen ...

1e: goed rond de romp vouwen (minste kans op breuk bij onzachte landing).
2e: goed loskomen van de romp bij (her)starten van de moter, romp moet b.v. geen rare uitsteksels hebben ter hoogte van de prop (neuswiel-poot !!, luchthappers) en de vorm van de neus moet vrij afgerond zijn.

Neem een klapprop systeem met losse tussenstukken (b.v. AeroNaut) dan kan je kiezen voor een breed tussenstuk, dan kan alleen de neuspoot nog roet in het eten gooien.....

ik ga eerst vliegen en leren vliegen met het standard systeem, dan zoek ik een klapprop en eventueel haal ik het landingsgestel er ook af :)

Alleen klapprop nodig als je de standaard prop breekt of als je met vertraging gaat werken.

De standaard prop is redelijk crashproof. Hij vouwt net zover weg als een klapprop kan, tenminste zolang de grond niet te gelijk aan 2 kanten zit (vertikaal naar beneden).

Ik zou het landingsgestel eraf laten (bespaard ook wat gewicht en weerstand) en er een klapprop opzetten. Zorg ervoor dat aan de onderkant (voor de buiklanding) de prop mooi tegen de romp ligt, anders kan je as en prop beschadigen.

Ik heb een excentrische aandrijving. Die kun je boven of onder monteren zodat je dit enigsinds in de hand hebt.

Back