Robbe reflex lader 8363 geschikt voor LiPo ?

• Topicstarter Topicstarter eye_speye
  • Startdatum Startdatum
E

eye_speye

Guest
Hallo allemaal,

ik ben na een aantal jaren mijn bootjes maar weer eens gaan afstoffen en aan het bijlezen geslagen. Zo sla ik steil achterover van twee ontwikkelingen: brushless motoren en lipo accu's.

Van de lipo's begrijp ik inmiddels dat je ze niet te diep mag op- en ontladen en hierbij ook de stroom goed in de gaten moet houden.

Waar ik na het lezen van alle threads nog steeds niet achter ben is of mijn reflex lader geschikt is voor het opladen van lipo's. Wie kan mij hierover uitsluitsel geven?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Jur

Lipo's zijn alleen veilig te laden met een lipolader of het lipolaadprogramma van een computerlader!

Graupner Ultramat 14 is een betaalbare (65 euro) computerlader die werkt op 12V en 220V.

Goedkoop (20 euro) en goed 12V lipoladertje is de Robbe Lipoly300, hiermee kan je 1 tot 4s lipoladen tot max 3A.

De Poll is totaal onnodig..

Met een beetje meer zoeken/doorlezen en handleiding lader lezen had je zelf t antwoord al kunnen verzinnen.

Niek zei:
De Poll is totaal onnodig..

Met een beetje meer zoeken/doorlezen en handleiding lader lezen had je zelf t antwoord al kunnen verzinnen.

Ik heb toch echt behoorlijk wat threads doorgelopen en het was me nog steeds niet duidelijk. Anders zou ik dit onderwerp toch niet zijn begonnen ? Het is inderdaad waar dat er vaak wordt gesproken over specifieke laders voor LiPO's, maar minstens evenveel kom ik reacties tegen dat het ook met gewone laders kan, maar dan moet er weer speciale electronica bij komen kijken. Omdat de reflex-lader weer net geen gewone lader is, heb ik maar besloten om op deze manier de experts om raad te vragen. Daar is toch niets mis mee, mag ik hopen ?

En bijdeweg, Niek: als je toch tijd hebt om polls te verwijderen en te reageren, dan kun je toch ook wel even antwoord op mijn vraag geven ?

Hoi,

Ik heb hem even nagezocht op de website van de fabrikant, (www.robbe.de) volgens deze website is de lader geschikt vor NiCd en NiMh accu's. LiPo's staan er niet specifiek bij vermeld. Daarbij staan de specifieke spanningen om LiPo's te laden niet bij de specificaties. Hierdoor kan je er voor 99% zeker van uit gaan dat het NIET kan.

Fabrikanten vermelden het vrijwel altijd als het mogelijk is LiPo's te laden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Voor degenen die de lader niet kennen:

P1001_1-8363.jpg

Groeten,

Mark

Mark bedankt.

Ik had Robbe al een mailtje gestuurd, maar ze reageren (nog) niet (na drie weken).

Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een fatsoenlijk schema voor zo'n lader. Dat zal vast wel in de hobby-electronica-literatuur te vinden zijn. En zelf bouwen is nog altijd leuker dan gewoon kopen, toch ?

Moderator, gooi de boel maar op slot

In Elektuur heeft inderdaad een Lipo lader gestaan, ergens vorig jaar dacht ik. Op hun site is dat te achterhalen.
Er is zeer zeker geen financieel voordeel te halen met het zelf bouwen van en lipo lader, maar je leert er wel van en het is leuk.

Met de Reflex lader kunnen lipo's absoluut NIET geladen worden. Maak van die 99% van Mark maar gewoon 100%. De Reflex lader is ontworpen om een aantal lastige eigenschappen van NICd/NiMH te kunnen bestrijden in de wortel.
Het hele laadprincipe is fundamenteel anders en zal een lipo kapot maken of erger, in de fik zetten.

voor nog geen 2 tientjes heb je een lipo lader... zelf bouwen kan maar waar? Je kan beter een leuk model maken :)

Back