Robbe reflex lader kapot?

RB8363.jpg

Hoi allemaal,

Ik heb nu zo'n 2 jaar een prima reflexlader van robbe. bevalt prima. nooit batterij problemen mee gehad!

Helaas heeft de lader mij gister na jaren goede dienst in de steek gelaten.

er zijn nog tekenen van leven dus misschien valt er wat te redden?

uitlegje:

normaal werkte de lader zo:
stekker er in, per lader (2st) een groen lampje
batcap instellen, aantal cellen, charge of discharge..
batterij aansluiten. en hij begint.
- bij laden gaat het rode lampje aan (laden) tot ie vol is, dan gaat oranje branden (bufferen)
- ontladen = oranje gaat knipperen tot ie leeg is en dan verder als opladen.

nu doet ie dit:
stekker er in, per lader (2st) een groen lampje (ziet er goed uit..)
batcap instellen, aantal cellen, charge of discharge.. (ook prima)
batterij aansluiten. en.. er gebeurt niets!!

maar nu: :cry:

stekker er uit.. batterij aansluiten, stekker er in..
rood knippert.. (laden is rood continu, maar proberen maar)
einde van de avond was de batterij zo goed als LEEG!! (was half toen ik begon)
ontkoppel ik de accu, en sluit em dan weer aan gebeurt er weer niets. (alleen de groene lampjes die blijven branden)

zelfde bij een andere accu. en de batterij werkt verder prima. inmiddels hangt die aan een andere lader...

wie weet wat het probleem kan zijn?

mvg
Rico :cry: :cry:

De Robbe technische dienst in Maasland kan hem wel maken denk ik, het is beter eerst de lader in te stellen en daarna de stekker erin.
Ik heb ook een reflexlader en mag niet aan de knop draaien als er spanning op staat volgens de handleiding.

Ik heb van mr mouwerik in maasland gesproken, ik kan de lader opsturen.

prijsopgaaf van de reparatie doet ie niet aan 8O

nieuwprijs is 113€.. zo het de moeite waard zijn?

De tarieven van de reparatiedienst kennende en de methode van werken van de reparateur, kan je er op rekenen dat als het niet de moeite waard is kontakt wordt opgenoemen met de vraag wat te doen. Ik vind de gebruikte tarieven opvallend bescheiden.....
Als ik het lees wat er gebeurt denk ik dat er een probleem is met de powerkring van de lader. Dat zal wsch niet erg kostbaar zijn om te repareren en loont dan in ieder geval.

Hans Delemarre

Rico van Dijk zei:
prijsopgaaf van de reparatie doet ie niet aan 8O

Er worden hier dagelijks wonderen verricht en (op aanvraag) wordt er ook wel eens getoverd. Een kristallen bol behoort echter nog steeds niet tot de standaard-uitrusting :wink: .
Je zult dus eerst de lader moeten opsturen voordat er kan worden vastgesteld wat er aan de hand is en wat de reparatiekosten zullen worden. De vaste regels zijn hierbij: rep. kosten mogen maximaal de helft van de nieuwwaarde bedragen en bij kosten boven 45 euro komt er automatisch een prijsopgave. Uiteraard is e.e.a. wel exclusief de eventuele portokosten.

@Delcam,
Dank je, Hans.

Ps. (forum-)hobby en werk gescheiden houden is moeilijker, dan ik dacht :oops: .
Jan v. Mouwerik.

Hier moet ik Jan even bijspringen. Helaas wordt er steeds meer en meer door de consumenten "geëist" dat er vooraf een prijsopgave wordt gedaan. Beste mensen dat kan gewoon niet!!! Jan schrijft zelf al dat wonderen dagelijks verricht worden en dat er af en toe ook wel eens getoverd wordt. Ondanks dit is een reparateur geen Harry Potter die in zijn kristallen bol kan zien wat de reparatie zal gaan kosten. Hij heeft zelfs geen werkende kristallen bol! Bouwtekeningen daarvoor zijn niet te krijgen en die welke er wel zijn kloppen niet of zijn niet volledig want geen van die bollen werkt.
Pas als hij het apparaat in zijn handen heeft kan hij het open maken. Dan moet hij het één en ander na meten en testen waarna hij pas in staat is je te vertellen wat er kapot is. Pas als hij dat weet kan hij je vertellen hoeveel de reparatie zal gaan kosten.
Dit geldt voor alle vormen van reparaties dus ook voor auto's, wasmachines, TV's, en ga zo nog maar even door. Zelfs voor de huisarts geldt dit. Als je een vreemde pijn ergens hebt kan hij je via de telefoon niet vertellen wat er aan de hand is. Hij zal je toch echt eerst moeten onderzoeken en de nodige vragen stellen voor hij je met enige zekerheid kan vertellen wat er aan de hand is.
Dus vraag bij de servicedienst of de lader nagekeken kan worden. Als dat kan stuur hem dan op en wacht netjes af of de lader gerepareerd en met de rekening terug komt. Je weet ondertussen dat de reparatie gewoon doorgaat als de kosten minder zijn dan de helft van de nieuwwaarde. Volgens mij kan je ook afspreken dat je een berichtje krijgt als het duurder wordt dan bijvoorbeeld €50.
Als het echt te duur dreigt te worden krijg je altijd een berichtje van de servicedienst. In overleg kan dan beslist worden wat te doen, toch repreren of terug sturen. In het eerste geval moet je de (hoge) rekening betalen. In het tweede geval de onderzoekskosten.

Even iets rechtzetten!!! 8O

Zo heb ik het nooit bedoeld!! :(

ik heb totaal geen twijfel over dat dit met of zonder wonder gerepareerd kan worden :D

het is alleen dat de lader bij nader onderzoek nieuw niet zo heel duur is :!: (nauwja.. toch 113€...)

voorbeeldje:
voor mijn camera (Canon) heb ik dus maar en nieuwe gekocht omdat de reparatiekosten hoger waren dan de nieuwwaarde (400€)

Hoop dat ik niemand beledigd heb ofzo?
iig mijn excuses als dat wel het geval is!!

Groet!
Rico

Ik denk dat wat vaak geëist wordt door de klant "duidelijkheid" is.
Indien vooraf wordt aangegeven hoe men omgaat met reparaties (zie voorbeeld corrien: max 50% nieuw-waarde, bij €45,- prijsopgave) zal men veel makkelijker keuzes kunnen maken.
Vragen die ook interessant zijn (of liever gezegd de antwoorden):
1. Wat zijn de onderzoekskosten?
2. Hoe lang neemt een gemiddeld onderzoek in beslag?
3. Hoe duurt een gemiddelde reparatie?

Consumenten willen vaak snel over hun producten beschikken en dus snel keuzes maken.

grt,
Alex

Ik denk niet dat alle consumenten geloven in Harry Potter. Sinterklaas is wat anders, die zag ik laatst nog in de supermarkt (pepernoten jatten bovendien. FOEI)

accw zei:
1. Wat zijn de onderzoekskosten?
2. Hoe lang neemt een gemiddeld onderzoek in beslag?
3. Hoe duurt een gemiddelde reparatie?
1. Daar kan een vast bedrag voor vastgesteld worden maar dat kan ook afhangen van de tijd die voor het onderzoek nodig is.
In het eerste geval wordt dus door sommige mensen te veel en anderen te weinig betaald. Voordeel is wel dat je dan direct weet hoeveel je minstens kwijt bent.
In het tweede geval betaald iedereen wat hij hoort te betalen. Nadeel is wel dat je niet direct weet wat de minimale kosten zijn.

2. Dat is niet te zeggen. Echt, ik heb jaren in de reparatie van elektronica gewerkt en ga binnenkort weer daarin aan het werk, dit kan je zo goed als nooit van te voren bepalen. Als je zegt het duurt zeker een uur dan kan je moeilijk tegen de klant zeggen dat het toch twee uur is geworden, hoe legitiem dat ook kan zijn. Ook het omgekeerde is niet leuk. Je geeft op dat het een uur kost maar daarna moet je vertellen dat het maar een half uur is geworden. Een volgende keer zal men je niet geloven als je zegt dat het een uur duurt en het duurt ook een uur.

3. Hier geldt precies hetzelfde antwoordt als bij 2.

Rico, ik nam ook niet aan dat je het verkeerd bedoelde hoor. Het probleem is alleen dat er mensen zijn die wel zo denken en om die voor te zijn heb ik geschreven wat ik heb geschreven. :wink:

Rico van Dijk zei:
Hoop dat ik niemand beledigd heb ofzo?
Nee hoor! Iemand, die beledigend of vervelend doet, krijgt hier op het forum van mij gewoon geen antwoord. Ik voelde me echter wel geroepen om een nadere toelichting te geven.

Om de vragen van accw te beantwoorden:
1. Onderzoekkosten worden hier eigenlijk nooit in rekening gebracht. Wel brengen we (tegenwoordig) de retour-portokosten in rekening als een apparaat ongerepareerd teruggestuurd wordt.
2. N.v.t. Zie antwoord op vraag 1.
3a. Reparaties, die via winkeliers worden ingestuurd, zijn als regel binnen 1 week retour. Dit geldt voor zowel Nederland en België. Uitzonderingen zijn reparaties, waarvoor de onderdelen eerst besteld moeten worden en reparaties, die doorgestuurd moeten worden naar de fabrikant of importeur. Bij de grote merken (Robbe, Graupner, Multiplex) moet men dan op 3 à 4 weken rekenen.
3b. Reparaties, die door particulieren zijn toegezonden, worden teruggestuurd nadat de betaling is ontvangen. Uiteraard is terugsturen onder rembours ook mogelijk en dan is de termijn ook als regel < 1 week.
3c. Reparaties, die zijn langsgebracht, kunnen meestal binnen enkele dagen weer worden opgehaald.
3d. Klaar-terwijl-u-wacht is alleen in uitzonderlijke gevallen mogelijk.

@Corrien,

Geen onderzoekskosten?! Dat is nog eens service.
Als ik deze antwoorden lees, zou ik graag mijn apparatuur aan zo een bedrijf/persoon ter reparatie aanbieden.
Was het altijd maar zo.

thanx

Wat mij betreft slaat accw de spijker op zijn kop! hier kunnen organisaties als Canon nog een puntje aan zuigen..

zaterdag middag ga ik met het ladertje naar het postkantoor.
:wink:

Groeten!
Rico

:oops: Zoveel veren zijn nu ook weer niet nodig :oops: . Meestal valt het wel mee met de tijd, die men kwijt is aan niet-reparabele apparatuur. Het voordeel van modelbouwapparatuur is natuurlijk, dat alles klein is en tamelijk snel open te schroeven/klikken.

Nog wel 1 ding: de garantietermijn bedraagt 24 maanden. Het aankoopbonnetje dient als garantiebewijs.

Back