Robbe Reflex LCD

• Topicstarter Topicstarter Joris21
  • Startdatum Startdatum
J

Joris21

Guest
Wie kan mij verder helpen?
Ik heb een Robbe Reflex lader gekocht (gebruikt) met LCD scherm en nu probeer ik een accu te laden en die krijg ik niet vol.
Ik heb de lader op c/dc gezet omdat het al een tijdje geleden is geweest dat de accu geladen is. Eerst gaat het rode lampje branden om dan na enige tijd over te gaan op oranje. Dit is op zich goed. Alleen, hij wordt nooit groen en op de LCD kom ik niet verder dan 0336 (is dit volt of Ah?). De accu is dan ook nog lang niet vol terwijl hij er toch de hele dag in heeft gezeten.
Ook springt het LCD scherm steeds van c naar d met daarachter getallen, althans bij de c. Bij de d staan altijd nullen.
Ik heb alles aangesloten volgens de handleiding dus daar gaat niks fout.
Ik heb het forum ook al afgestruint maar heb mijn oplossing niet gelezen.

Is mijn lader niet goed of is mijn accu soms "overleden".
Hoewel ik de accu ook met een Robbe 5 lader heb geladen en dan zit ie beduidend voller.

Lampje wordt nooit groen (behalve bij geen contact), als de accu vol is wordt ie oranje, dan gaat ie druppelladen. Alles is aangegeven in Mah. Wel gekeken of je cellenaantal goed is ingesteld?

Misschien een domme vraag, maar heb je de handleiding al geraadpleegt of heb je gewoon de accupack gepakt en eraan gehangen?

Door even in de handleiding te kijken (of als je die niet hebt even te downloaden van het internet) weet je wat al die getalletjes op het display betekenen...

Zou me niets verbazen dat je wat instellingen moet doen om tot een goede laad/ontlaad cyclus van de betreffende accupack te komen...

Misschien een domme vraag, maar heb je de handleiding al geraadpleegt of heb je gewoon de accupack gepakt en eraan gehangen?

Door even in de handleiding te kijken (of als je die niet hebt even te downloaden van het internet) weet je wat al die getalletjes op het display betekenen...

Zou me niets verbazen dat je wat instellingen moet doen om tot een goede laad/ontlaad cyclus van de betreffende accupack te komen...
Als je me verhaal goed gelezen had kon je zien dat ik alles volgens de handleiding heb aangesloten. Overigens, de handleiding is niet bijster uitgebreid en legt ook niet uit wat al die getalletjes betekenen. Aansluiten is precies gedaan zoals Robbe wil dat ik het doe.
Dus dat is het niet.

Voor wat betreft het instellen van de mAh, die is ook juist net als het aantal cellen. Ik vraag me dus af hoe het kan dat de accu niet verder dan 0336 mAh geladen wordt na een dag eraanhangen.
Moet het display ook een waarde aangeven bij de d (iets wat ik ook niet kan terugvinden in de handleiding) of klopt het dat die gewoon op 0 blijft staan?

Als daar een 0 blijft staan, dan heeft ie dus 0 mah ontladen, kennelijk was de accu dus al leeg. Tenzij je met de schuifjes de cellen niet goed hebt ingesteld....

Handleiding;

http://www.gasolineracing.se/shop/files/Robbe-reflexladdare.pdf

Dan lukt het ontladen dus niet want de accu is nu niet meer leeg maar als ik hem dan opnieuw aansluit blijft ie 0 aangeven bij decharging.
Heb het net nogmaals gecheckt voor de zekerheid maar het aantal cellen staat toch echt goed ingesteld.
Kan ik hieruit concluderen dat de lader niet meer goed zou zijn? Of is dat wat kort door de bocht?

Kan ik hieruit concluderen dat de lader niet meer goed zou zijn? Of is dat wat kort door de bocht?

Ik denk eerder dat je accu niet fris meer is dan......

De techniek in deze lader is nog vrij simpel, ik verwacht niet dat ie defect is, ik zou eerst de accu eens onderzoeken.

Grt.

Ik denk eerder dat je accu niet fris meer is dan......

De techniek in deze lader is nog vrij simpel, ik verwacht niet dat ie defect is, ik zou eerst de accu eens onderzoeken.

Grt.
Hoe kan ik dat het beste doen dan? Ik hem hem namelijk ook met mijn Robbe lader 5 geladen en dan geeft me metertje van mijn zender een veel grotere uitslag dan nadat ik de accu met de Reflexlader heb geladen. Dus de Reflex lader laadt de accu minder ver op dan de "simpele" Lader 5???

O, wacht even. Je laadt de accu terwijl hij nog in de zender zit? Het Reflex principe gaat -kort gezegd- als; laden, stukje ontladen, laden, stukje ontladen. De meeste zenders hebben op de laadplug een diode zitten die ervoor zorgt dat je niet/slecht kunt ontladen. Haal de accu eens uit de zender en sluit hem eens direct aan op de lader?

Grt.

O, wacht even. Je laadt de accu terwijl hij nog in de zender zit? Het Reflex principe gaat -kort gezegd- als; laden, stukje ontladen, laden, stukje ontladen. De meeste zenders hebben op de laadplug een diode zitten die ervoor zorgt dat je niet/slecht kunt ontladen. Haal de accu eens uit de zender en sluit hem eens direct aan op de lader?

Grt.

De accu (met een tamiya stekker) is rechtstreeks aangesloten op de lader.
Dus daar zit het hem ook niet in.

Dan is toch je accu niet helemaal fris, kennelijk geeft hij steeds een "valse" delta-peak. De robbe 5r kijkt nergens naar, eraan hangen=laden totdat je hem loshaalt. Daarmee kun je dus ook accu's overladen wat uiteraard slecht is.

Als je accu wel normaal lang meegaat tot ie leeg is, dan is het enige wat je nog kunt doen, laden met de 5r.

Grt.

Dan is toch je accu niet helemaal fris, kennelijk geeft hij steeds een "valse" delta-peak. De robbe 5r kijkt nergens naar, eraan hangen=laden totdat je hem loshaalt. Daarmee kun je dus ook accu's overladen wat uiteraard slecht is.

Als je accu wel normaal lang meegaat tot ie leeg is, dan is het enige wat je nog kunt doen, laden met de 5r.

Grt.

OK, bedankt voor alle info. Het zal dan wel de accu zijn die niet meer goed is. Zal eens voor een nieuwe gaan kijken dan.

Grtz

Hallo Joris,

Ik heb deze lader al meerdere jaren in gebruik, voldoet perfect.

Het is een lader waarmee je twee accus gelijktijdeig onafhankelijk kunt laden, bijvoorbeeld van je zender en de ontvangerakku gelijktijdig.
Het linker gedeelte heet A, het rechter gedeelte heet B.
Met het schakelen tussen C/DC kun je kiezen tussen direct starten met laden of eerst ontladen en daarna volladen.
Met de schuiven links onder en rechtsonder kun je het aantal cellen instellen van de accus welke je links en rechts gaat aansluiten. Beide aansluitingen kunnen 4 en 8 cellen packs laden, de linker kan ook nog 5-cellenpacks laden, de rechterkant ook nog 6-cellenpacks (handig voor Multiplex zenders). Verder kun je aangeven hoeveel capaciteit maximaal mag worden ingeladen, dit is een soort beveiliging. Hier kies je dus een mAh-waarde iets boven de nominale capaciteit van je te laden cellen.

Boven heb je nog een horizontale schakelaar waar je kunt kiezen tussen A (linker zijde) en B(rechter zijde). Hiermee kun je kiezen of je de informatie van de A-kant of de B-kant op het display ziet. Tijdens het laden en ontladen wordt continu voor de geselcteerde zijde aangegeven hieveel mAh wordt ontladen of ingeladen.
Wanneer je de accu hebt afgekoppeld wordt op het display wisselend aangegeven hoeveel is ontladen (D van Decharge) of geladen (C van Charge) tot dat je een nieuwe accu aansluit.

Ik hoop dat hiermee alles duidelijk is.

Hallo Joris,

Ik heb deze lader al meerdere jaren in gebruik, voldoet perfect.

Het is een lader waarmee je twee accus gelijktijdeig onafhankelijk kunt laden, bijvoorbeeld van je zender en de ontvangerakku gelijktijdig.
Het linker gedeelte heet A, het rechter gedeelte heet B.
Met het schakelen tussen C/DC kun je kiezen tussen direct starten met laden of eerst ontladen en daarna volladen.
Met de schuiven links onder en rechtsonder kun je het aantal cellen instellen van de accus welke je links en rechts gaat aansluiten. Beide aansluitingen kunnen 4 en 8 cellen packs laden, de linker kan ook nog 5-cellenpacks laden, de rechterkant ook nog 6-cellenpacks (handig voor Multiplex zenders). Verder kun je aangeven hoeveel capaciteit maximaal mag worden ingeladen, dit is een soort beveiliging. Hier kies je dus een mAh-waarde iets boven de nominale capaciteit van je te laden cellen.

Boven heb je nog een horizontale schakelaar waar je kunt kiezen tussen A (linker zijde) en B(rechter zijde). Hiermee kun je kiezen of je de informatie van de A-kant of de B-kant op het display ziet. Tijdens het laden en ontladen wordt continu voor de geselcteerde zijde aangegeven hieveel mAh wordt ontladen of ingeladen.
Wanneer je de accu hebt afgekoppeld wordt op het display wisselend aangegeven hoeveel is ontladen (D van Decharge) of geladen (C van Charge) tot dat je een nieuwe accu aansluit.

Ik hoop dat hiermee alles duidelijk is.

Hallo HarmS,

Bedankt voor de info. Is helemaal duidelijk zo. Dus het klopt dat tijdens het laden de display steeds verspringt van d naar c?

Groet Joris

Toch is er iets raars aan de hand met de lader. De "d" blijft maar op 0 staan. Wat ik ook probeer en in welke volgorde ik mijn accu's ook aansluit of het apparaat instel, ontladen doet ie niet :confused:
Snap er echt helemaal niks van.

Toch is er iets raars aan de hand met de lader. De "d" blijft maar op 0 staan. Wat ik ook probeer en in welke volgorde ik mijn accu's ook aansluit of het apparaat instel, ontladen doet ie niet :confused:
Snap er echt helemaal niks van.

Dan is de spanning echt te laag als hij niet ontlaadt. Het schuifje staat wel op de discharge-charge stand en niet enkel charge? (in dat laatste geval gaat hij niet ontladen, dus is het logisch dat D op 0 blijft staan)

En als je accu ECHT vol was, dan kan het ook nog zo zijn dat je cellenaantal te hoog staat ingesteld.

Grt.

Als je het cellenaantal op de laagste stand zet, vervolgens de zenderaccu aansluit en dan kiest voor ontladen-laden?

Uiteraard doe je dit kortstondig en alleen om even te testen. Als 't ie dan wel even wil ontladen is het zeker, dat je de accu bij het chemisch afval kunt deponeren.

Laatst bewerkt:
Als je het cellenaantal op de laagste stand zet, vervolgens de zenderaccu aansluit en dan kiest voor ontladen-laden?

Uiteraard doe je dit kortstondig en alleen om even te testen. Als 't ie dan wel even wil ontladen is het zeker, dat je de accu bij het chemisch afval kunt deponeren.
Als ik dit doe dan knipperen de rode led en de oranje led om en om. Zowel de "d" als de "c" blijven dan op 0 staan. Staat niet in de handleiding wat dit betekent.

Dan is de spanning echt te laag als hij niet ontlaadt. Het schuifje staat wel op de discharge-charge stand en niet enkel charge? (in dat laatste geval gaat hij niet ontladen, dus is het logisch dat D op 0 blijft staan)

En als je accu ECHT vol was, dan kan het ook nog zo zijn dat je cellenaantal te hoog staat ingesteld.

Grt.
Kan onmogelijk. Heb diverse accu's geprobeerd waarvan ik van een aantal weet dat ze vol of zo goed als vol zitten.
Ik weet ook 100% zeker dat het cellen aantal goed staat.
:confused::confused::confused:

Back