Robbe Ripper goede HLG ???

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Handsome, 19 jun 2004.

  1. Handsome

    Handsome Guest

    Hallo allemaal,

    Ik ben hier nieuw op dit forum, waar lekker veel info op staat, perfect.

    Mijn vraag, ik ben dol op HLG en elektrozweven.
    Vlieg zelf met de Handy (HLG) vliegt perfect, gooi je zo uit de hand in een thermiekbelletje.

    Maar ik wil nu een stap vooruit en ben aan het zoeken naar een goede HLG of DLG.
    Bij een moedelbouwzaak kwam ik de Robbe Ripper tegen, ziet er leuk uit maar ik kom totaal geen testrapport op internet tegen.
    Wie weet of dit een goede HLG is, of kan mij een goede tip geven betreffende een leuk model.
    Op internet kom je tientallen HLG's en DLG's tegen maar allemaal uit de US.
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zelf heb ik een hekel aan een antwoord als"Struin even rond op dit forum", maar ik zou het toch maar even doen. Er zijn enkele threads over dlg en daar staat een en ander in.
    Alleen uit de US? Absoluut niet. Er zijn denk ik al snel een twintigtal europese modellen. Zoals je op dit forum kunt lezen heb ik kort geleden de Megalight aangeschaft. Gewoon te koop bij de Firma Lindinger.

    De ripper van Robbe zou ik niet aanraden. Het is een al ouder model en heb er niet veel goede berichten over gelezen. Persoonlijk zou ik een keuze maken tussen de Highlight of de Megalight. Alletwee betaalbare modellen.
    Voor meer dlg's kijk op:
    http://members.aon.at/wstark/bobo/dlgs.html
     
  3. peytr

    peytr Guest

    De Ripper is een veel te duur Art hobby vliegtuigje. De Art hobby vliegtuigjes (komen uit Polen) zijn direct bij Art hobby aanzienlijk goedkoper. Robbe moet ook leven, maar zo breed is overdreven.

    De Ripper als HLG is niet slecht maar niet veel beter dan je Handy. De Art hobby's zijn overigens wel iets speciaals: met name op de grotere spanwijdtes erg licht voor tuigje met een schuimvleugel. Bespannen of volzuigen met lak is uit den boze, daar komt wellicht een deel van de slechte berichten vandaan. Lees de instructies op de site van art hobby.

    Voor DLGs zie de andere adviezen die je in deze draad al kreeg, er worden in Europa tientallen vliegtuigen gebouwd en te koop aangeboden.

    Mocht je toch een gewone (niet tip launch of DLG) HLG willen, kijk dan eens naar de Wurf mausle, da's min of meer top v.w.b. gewone HLGs. Als je de moeite wilt nemen zelf iets te bouwen moet je zeker de Apogee van Marc Drela even bekijken. Niet iets om in een verloren middag in elkaar te zetten, maar absoluut top of the bill, v.w.b. ouderwets speerwerpen. :wink: Erg verfijnde,net Mosquito class +, vliegtuigjes.

    http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/markdrela_apogeehlg.htm

    Overigens is er best iets te zeggen voor conventionele HLGs. Je gooit inderdaad tot de helft minder hoog, da's waar. Daar staat dan tegenover dat het wat eenvoudiger is om de boel heel te houden en toch heel licht te bouwen. Wil je met alle geweld op 40 meter of hoger starten dan is een mini bungee gauw uitgelegd.
     
  4. Handsome

    Handsome Guest

    Jullie hebben me goed op gang gebracht, ik zal alle links even nagaan.

    De Handy heb ik ook zelf gebouwd, en dat is best wel leuk om te doen.
    Voordeel hij vliegt niet zo razend snel en je kunt hem gemakkelijk in de hand vangen.

    Ik heb ook al gelezen dat er mensen een HLG-dag wel interessant vinden.
    Lijkt mij ook leuk, ik hou één en ander in de gaten.
     

Deel Deze Pagina