Robbe Roxxy 5065/07 435kv outrunner_magneten minder ?

Vraagje, kan een elektromotor slechter worden na verloop van tijd ?
Ik vlieg al jaren met deze motor in m,n P51 op 6S en 16x10 prop.
de motor doet het prima maar het valt me op dat na 4 min. in de lucht de fut eruit gaat ! (met 2 verschillende lipo,s)
Meestal land ik dan meteen en telkens zit er dan nog tussen de 40 en 50% capaciteit in de Lipo,s en zijn dus echt niet leeg....
Zouden de magneten vd motor dan toch hun kracht verliezen ??
Ik ga voor de zekerheid ook nog een 3e lipo testen.
Tnx
Jean

Bij brushless kan dit gebeuren wanneer ze te warm worden.
Iedere keer verliezen ze iets magnetisme.

Of dit bij jou het geval is, is natuurlijk de vraag ;-)

Het kan ook aan de lipo's liggen. Ze kunnen misschien nog wel 'vol' zijn maar als ze hun energie niet snel genoeg kwijt geraken ( c waarde achteruit gegaan) mis je ook power

De magneten van een motor verliezen hun magnetisme als ze (erg) warm worden. Maar dat magnetisme keert niet terug als de motor afkoelt.

Als de motor na zo'n 4 minuten minder gaat presteren, dan zou ik het probleem in de Li-Po zoeken. Die heeft dan moeite met het leveren van stroom en dan gaat de spanning dalen.

Dat een Li-Po tester aangeeft dat er nog voldoende capaciteit aanwezig is zegt niet zo veel. Zo'n tester meet onbelast de spanning en "vertaalt" dan naar een capaciteit.

Om te kijken of het probleem in echt de Li-Po zit, kan je een testrun op de grond uitvoeren met een voltmeter aangesloten op de Li-Po. Zo kan je zien of de spanning minder wordt.

Laatst bewerkt:
Back