Robbe RSC-225 en Schulze Slim26BE regelaars met Lipo's ??

Hallo,
Ik wil met Lipo's gaan vliegen en heb de volgende regelaars:

Robbe RSC-225 Specifications:
Operating voltage: 7.2-14.4V (6-12 NC)
Load current: 25 A
Dimensions: 43 x 27 x 10 mm
Weight: 32 g (1.12 oz.)
Features: BFC, PCO, POR, TP

En een Schulze slim BE
Schulze Slim 26be - 26 amp (35 amp Max), 6-10 cells, 9g weight including brake feature. Ideal for electrics with Speed 280-700 motors.

Mijn vraag is, kunnen ze allebei een 7,4 Volt Lipo pack aan?

Alvast bedankt voor een antwoord.

Groetjes,

Cliff

De spanning zal het probleem niet zijn maar er is wel een ander probleem.
Deze regelaars zijn gemaakt voor NiCad of NiMH accu's. De regelaar detecteerd zelf aan de hand van de spanning hoeveel cellen de accu is en bepaald aan de hand daarvan bij welke spanning hij de motor moet afschakelen om de accu niet te ver te ontladen.
Twee LiPo cellen in serie geeft nominaal 7,4V maar als ze helemaal vol zijn is dat 8,5V. De regelaar zou dat als een NiCad accu van 5 cellen of misschien net als een accu van 6 cellen detecteren. Ziet de regelaar de accu als een NiCad accu van 5 cellen dan heb je een enorm probleem. De regelaar zal dan de motor afschakelen bij een accuspanning tussen de 4V en 5V. Dat is VEEL te laag voor de LiPo die daardoor vrij snel kapot zal gaan. Heeft de regelaar een BEC dan zal hij net boven de 5V al afschakelen maar ook dat is al heel erg laag en dus is de kans op schade aan je LiPo's behoorlijk groot.
Ook als de regelaar de accu als een NiCad accu met 6 cellen ziet bestaat de kans op te ver ontladen van de LiPo's. In tegenstelling tot NiCad en NiMH kunnen LiPo's heel erg slecht tegen te ver ontladen. Als je één keer de accu tot 0V hebt leeggetrokken kan de accu al definitief kapot zijn. Dat is geen sprookje maar de volle 100% waarheid.
De moraal van dit verhaal is dus dat je het beter niet kan doen. Je kunt veel veiliger een regelaar kopen die (ook) geschikt is voor LiPo accu's zodat hij op het juiste moment stopt en de accu nooit te ver leegtrekt. Een alternatief is het toepassen van een LiPo safe schakeling. Daar zijn diverse mogelijkheden voor zoals een lampje dat gaat flitsen als de accuspanning beneden een bepaalde waarde komt. Of een schakeling die de accu afschakeld van de regelaar als de accuspanning te laag wordt. Beide hebben zo hun voor en nadelen maar die kan je zelf wel bedenken denk ik.

De slim26be kun je bij shulze software matig laten up waarderen (v10 en hoger) voor lipo afslag.

Ernst en Niek,
Bedankt voor jullie verhelderende antwoorden.
Ik weet inmiddels dat je beter niet met Lipo's kunt gaan experimenteren vandaar de vraag.

Ik ga eens bij Schulze kijken hoe ik de regelaar kan laten opwaarderen.

Zo even deze post editten want ik weet nu meer;

Alle nachfolgend aufgeführten Drehzahlsteller und -regler mit einer
Softwareversion V10 oder HÖHER sind auf diese 2,5 V / Zelle Li-Po
Abschaltspannung eingestellt

Ik heb versie 03.05 V10 dus die is Lipo voorbereid volgens Schulze.

Hij schakelt dus op tijd de motor uit.

Back