robbe saphir T

Wie zegt dat het opgegeven zwaartepunt goed is? Je ziet nogal eens kisten waarbij de opgegeven waarde voor het zwaartepunt zeer voorlijk is en waarbij het makkelijk nog een eind naar achteren kan. Hoe doet hij een duikproef? Ik zou langzaam het zwaartepunt toch naar achteren brengen tot hij te zenuwachtig wordt, het zou je nog wel eens kunnen verassen.
Daar zeg je me wat.
Ik heb idd het cg genomen van de tekening.
Ga je advies toepassen!

Om je een idee te geven:
  • Alpina:
    fabrikant-opgave 85 tot 95 mm
    Ik vlieg hem tegenwoordig op 110mm
  • Möwe:
    Zwaartepunt tegenwoordig zo'n 4 cm (40mm!!) meer naar achteren dan wat op de tekening staat.
Zoals je ziet, de verschillen kunnen enorm zijn.
Het vlieggedrag verschilt dan ook enorm.
Ze worden beter (efficienter) en makkelijker veiliger te besturen.

Dirk.

Edit: vergeet niet een beetje down te trimmen als je het zwaartepunt naar achteren hebt gelegd.

Zaterdag gevlogen met een stukje lood geplakt op de romp.
Steeds een stukje naar achteren geschoven (tip van fotor) en kist ging steeds gemoedelijker vliegen.
Maar op een gegeven ogenblik moest ik weer flink trimmen en vloog die weer een stuk sneller.
Wat bleek... stukje lood zat er niet meer op. :D
Dus helaas kon ik het zwaartepunt niet meer exact bepalen. Volgende keer weer een poging!
Toch weer genoten van deze kist! Hij heeft zo'n mooi vliegbeeld!

Afgelopen weekend op de wasserkuppe gevlogen.
De Saphir was ook mee. Het is een van mijn favorieten modellen. Heeft een mooi vliegbeeld en stuurt erg goed door de bochten en ook aan thermiek heeft ie geen hekel. :-)
Het waaide erg hard, maar dat was voor de Saphir geen enkel probleem. Wel voor mij! Hahahahaha! Bij de landing kwam ik eigenlijk te langzaam aanvliegen en 2 meter boven de grond werd mijn kist op zijn kop geduwd door een harde zijwindvlaag.
Ik kon nog down geven zodat deze nog enigzins "mooi" op zijn rug lande, maar helaas brak de romp op zijn zwakste punt af bij de staart. (Ik heb genoeg foto's gezien met dezelfde staartbreuken, ook in het Cirrus draadje staat er zo 1)
Het is gelukkig wel een hele mooie breuk.

Aangezien de romp is gemaakt van ABS, hoe kan ik dit het best/mooist repareren?
Ik heb eigelijk weinig ervaring met dit soort reparaties.
Wel heb ik nog speciale lijm voor abs liggen.

Ik zat te denken om de romp eerst met deze lijm te lijmen en deze daarna met glas (25 grams) en epoxy te omwikkelen.
Daarna schuren en spuiten.

EDIT: By the way.. Wat is dat mooi vliegen daar op die heuvel zeg!! :-) :-)

Kijk maar eens in dit draadje

dg-100-schade-herstelwerkzaamheden-begonnen

succes

Terence

Afgelopen weekend op de wasserkuppe gevlogen.
De Saphir was ook mee. Het is een van mijn favorieten modellen. Heeft een mooi vliegbeeld en stuurt erg goed door de bochten en ook aan thermiek heeft ie geen hekel. :-)
Het waaide erg hard, maar dat was voor de Saphir geen enkel probleem. Wel voor mij! Hahahahaha! Bij de landing kwam ik eigenlijk te langzaam aanvliegen en 2 meter boven de grond werd mijn kist op zijn kop geduwd door een harde zijwindvlaag.
Ik kon nog down geven zodat deze nog enigzins "mooi" op zijn rug lande, maar helaas brak de romp op zijn zwakste punt af bij de staart. (Ik heb genoeg foto's gezien met dezelfde staartbreuken, ook in het Cirrus draadje staat er zo 1)
Het is gelukkig wel een hele mooie breuk.

Aangezien de romp is gemaakt van ABS, hoe kan ik dit het best/mooist repareren?
Ik heb eigelijk weinig ervaring met dit soort reparaties.
Wel heb ik nog speciale lijm voor abs liggen.

Ik zat te denken om de romp eerst met deze lijm te lijmen en deze daarna met glas (25 grams) en epoxy te omwikkelen.
Daarna schuren en spuiten.

EDIT: By the way.. Wat is dat mooi vliegen daar op die heuvel zeg!! :-) :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke lijm heb je liggen? Stabilit Express is naar mijn mening nog altijd het beste product hiervoor. Niet goedkoop maar wel goed. Daarna verstevigen is een goed idee maar probeer ervor te zorgen niet elders een potentieel breukvlak te creeeren, zeker als de romp 'vergeeld' is wordt deze behoorlijk bros en breekt gemakkelijk.

Heb inderdaad stabilit liggen.
Ik kan de romp alleen niet van binnenuit verstevigen.
Volgens mij is de romp niet vergeeld.
Zal het voldoende zijn om te plakken met stabilit?
Misschien nog 2x 25 grams matjes eromheen met epoxy?

vuta9egy.jpg

En nog eentje..
ugahy6u8.jpg

Het lijkt of er een soort schuim aan de binnenkant zit?
Iemand een idee wat dit is/kan zijn?
uzanubyv.jpg

Lijkt erop dat de vorige eigenaar de staartsectie heeft verstevigd door er Purschuim in te spuiten, maar of dat echt helpt betwijfel ik.

Gr. Jan

Back