Robbe Saturn

In ons tekeningenarchief heb ik een tekening van de romp van een laagdekker.
Modelnaam is Saturn, komt van een Robbe bouwdoos, bestelnummer 3179

Heeft iemand de tekening van de bijbehorende vleugel misschien?
Zou er graag een scan van maken, gewoon, om het archief compleet te krijgen.

Hoor het graag.

RC-1? misschien een tip

RC-1 Modelle - Seite 13

Saturn von Robbe

attachment.php

Wohl eher selten

Der Robbe Saturn war wohl der Nachfolger
der legendären Mäxi von Heinz Elsässer.

Der Saturn war auch nicht lange im Programm
von Robbe. Großer Nachteil war der hängende
Einbau des Motors.​

Großer Nachteil war der hängende Einbau des Motors.
Kletskoek(bij wijze vanspreken, dan ;) ).
Ik (en duizenden collega's over de hele wereld) heb 35 jaar met hangend ingebouwde motoren gevlogen.
Lang was het (met de hand) starten van de motor en opstijgen binnen 1 minuut na het startsignaal onderdeel van het programma.
Denk dat ik in al die tijd maar 3 of 4 starts heb verprutst. En dat was helemaal mijn eigen schuld.
Heel vroeger dachten we nog dat we het model voor de start moesten omdraaien, maar dat is ook al weer zo'n 25 jaar achterhaald.
Net als trouwens de hele verbrandingsmotor, maar dat is weer een ander verhaal.
full

full

full

Het valt me trouwens op hoe de gemiddelde Duitse ontwerper in die tijd geen gelukkige hand van het tekenen van elegante F3A modellen had.
Zowel de [FONT=Arial, sans-serif]M[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]äxi als het kleine broertje, de Wega waren nog al lompe, vierkante bakken. Ook de Saturn lijkt in die traditie te passen.
Alleen de modellen van Harald Neckar vielen me wat dat betreft in gunstige zin op, maar ik geloof niet dat daar ooit kits van zijn gemaakt.

[/FONT]

Laatst bewerkt door een moderator:
Kletskoek(bij wijze vanspreken, dan ;) ).
Ik (en duizenden collega's over de hele wereld) heb 35 jaar met hangend ingebouwde motoren gevlogen.

Don't shoot the messanger...

Leuke kiekjes.

Ook ik heb al discussies gevoerd over de hoe de motor geplaatst wordt. Ik heb nog geen steekhoudende argumenten gehoord die voor of tegen het een of het ander spreken.
De beste argumenten die ik gehoord heb zijn:
"Dit ziet er het mooiste uit"
en
"Dit was het makkelijks te maken en te onderhouden"
De slechtste die ik ooit gehoord heb is te leuk om niet te vertellen.
"Nooit de uitlaat naar beneden want als je motor dwars gemonteerd is, slijt je zuiger ovaal af"
Succes met de Saturn (lijkt me een WIK "Comander II B" variant)

Groeten Ben Brok

Back