robbe schlüter junior II

hallo, ik heb hier nog een robbe schlüter junior II staan met een kapotte .50 motor, ik vraag mij nu af of ik die kan ombouwen naar electro (misschien een vreemde vraag maar ik heb nog geen ervaring met helivliegen, enkel met vliegtuigen)

het is een zware (oude) heli en ik zou niet echt weten welke setup of raden jullie mij een nieuwe motor aan?

bedankt!
tom

Hallo,
Ik ben zelf ook ooit met een Junior begonnen.
En pas later met een nieuwe nitro .50 gaan vliegen. Pas dan merk je het verschil....
Mijn advies aan je is de junior niet te serieus te nemen kwa vliegen.
De junior is gewoon te klassiek en verouderd.
Let wel ik ben een Robbe liefhebber hoor!
Mijn advies zou zijn verder te gaan met een maat .50 nitro of electro heli, dit vliegt /hoverd veel beter.

Grt,
Eric.

Alles kan.

Als je ervoor zou kunnen zorgen dat de Schluter een beetje gewicht verliest, dan zou je deze gemakkelijk met een standaard Trex600 setup kunnen vliegen. Bij onze vrienden van HK een motortje, regelaar en accupack bestellen en je bent er grotendeels. Wat natuurlijk wel een uitdaging wordt is het motortandwiel, daar moet je de juiste voor vinden of laten maken. Ook kun je redelijk eenvoudig een riem aandrijving maken met bestaand verkrijgbare componentjes. Ik heb nu meerdere oude heli's omgebouwd naar elektro (Heim StarRanger en Kavan JetRanger) en dat gaat eigenlijk best gemakkelijk zolang je een beetje toegang hebt tot goed gereedschap -of vrienden hebt die wat voor je kunnen doen natuurlijk.

Technisch kan alles met de juiste spullen. Daarom is het ook belangrijk een aantal kengetallen goed te hebben staan v.w.b. de aandrijving. Je gaat uit van een gewenst rotortoerental en daaruit volgt de rest.

Je hebt schat ik zo'n 1500-2000 rpm headspeed nodig voor een beetje vlot vliegwerk. Laten we zeggen 1750 rpm op 75% (gas)governor instelling.

headspeed = aantal cellen x celspanning(belast) x motorKv x gas% / overbrenging