robbe schlüter junior II

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door tommatador, 9 jun 2013.

  1. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    hallo,

    ik wil de oude schluter van een vriend terug wat leven inblazen en er een bouwverslagje van maken, de motor is besteld maar eerste nog wat basisvragen (voor diegene die er wat meer van weten dan mij)

    - behoort deze tot de categorie '500'size?, ik zou er nl een leuke canopy voor en weet niet of ik een fuselage van een kleinere (450) of grotere categorie kan gebruiken...(hughes, agusta, bell...)

    - heeft er iemand een handleiding van deze oude heli?

    hou jullie zeker op de hoogte, ben zeer benieuwd hoe die vliegt!

    tom
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat hij groter is dan 500 size.... denk ergens tussen de 550 en 600 size in (tenminste, het ding is als ik mij niet vergis ongeveer 1.30 rotordiameter, toch?

    Verder weet ik er niet veel van, ik denk dat Marco "Bruteforce" er wel wat meer van weet. Die is dol op oude Schlüters.

    Groet, Bert
     
  3. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    de rotordiameter is 118 en hij is net 1m lang (zonder de canopy dan)

    ik moet eerlijk bekennen dat mijn ervaring met helis niet veel verder reikt dan realflight sim en wat kleinere electro-toestelletjes maar ik ben echt van plan het te leren met deze oude rakker :)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In dat geval: Niet doen! Het is een klassieke heli, en er zijn moeilijk onderdelen voor te krijgen.

    Als je per sé met een brandstofheli wilt leren vliegen, koop dan in elk geval een recenter model waar nog alles bij te krijgen is.

    118 cm is overigens zo ongeveer 550 size, mischien net een tikkeltje kleiner.

    Groet, Bert
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Deze is te modern voor mij...:D

    Ik moet Brutus gelijk geven, het zal bij het leren vliegen best een keertje mis gaan en dan heb je meteen niks meer. Koop een 500je om te leren en vlieg met deze als je het kan. Heel eerlijk: oldies vliegen verrekte moeilijk!

    Groet, Marco.
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Een junior 50 vliegt simpelweg heerlijk en stabiel maar wat ervaring is geen overbodige luxe. De meeste vlieguren met heli's heb ik met mijn junior 50 in een Hughes 500 romp. Gewoon omdat ie zo lekker vloog. Helaas vorig jaar verkocht.. Dom dom dom... :eek:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  7. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ondertussen heel wat uurtjes gepoetst en de nieuwe motor erin gestoken...nu moet ik nog enkel het startsysteem veranderen want die konische starter werkt niet goed meer (rubber is versleten)

    ik heb al wat ervaring met vliegtuigen, zal heel rustig deze schluter leren vliegen!! foto's volgen nog (ben nog leuke canopy/fuselage aan het zoeken)

    één vraagje nog, op kanaal 6 zit een servo die alle andere de ene of de andere kant doen uitgaan...geen idee wat dit betekent voor het vliegen...
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stuk uitlaat-siliconeslang i.p.v. het kapotte rubber gebruiken. Gaat lang mee.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dit moet je toch wat beter uitleggen.
     
  10. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    hoe bedoel je precies, Ron?
     
  11. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    wel, op mijn mx12 zender heb ik 6 kanalen en de heli heeft er 7 nodig (blijkbaar) dus heb ik één servo op mijn "retract kanaal 6" gezet (= schakelaartje rechtsboven op zender)

    dus die ene servo (die verbonden is met de andere) kan maar 2 kanten op en doet de de rest meebewegen...nu ik het zo schrijf vrees ik dat mijn zender één kanaal tekort heeft, klopt dit?
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat is de pitchservo, de junior 50 heeft een mechanische mixer waarbij de roll en nick servo meekantelen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Die servo hoort dus achter een stick kanaal en niet achter een schakelaar. Volgens mij de H1 mix in de zender maar dat weet ik zo niet zeker uit mn hoofd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt....

    Die ene servo kantelt de twee tuimelschijf servo's (nick en roll) en dat resulteert in een pitch beweging (tuimelschijf schuift rechtsstandig op en neer).

    Je zender heeft niet te weinig kanalen: deze heli kun je als het moet met een ouderwetse mixerloze 4 kanaals zender vliegen, als je die bewuste servo tegelijk ook aan het gas koppelt. Is tegenwoordig niet meer aan te bevelen, maar vroeger vlogen er legio op die manier.

    Selecteer in je zender tuimelschijf type H1, (afzonderlijke ailleron, elevator en pitch servo).
    Verbind de servo die alles laat kantelen met het pitch kanaal, de overige twee met de roll en nick. Zodanig, dat als je de rotor met de hoofdbladen recht naar voren en naar achteren stil zet, dan mag de elevatorstick uitsluitend de paddelbladen laten bewegen. Zie je de hoofdbladen bewegen of de paddelstang zich "als een wipwap" gedragen, dan moet je nick en roll verwisselen.

    Gas en hekrotor wijzen zich verder vanzelf, hoop ik.

    Groet, Bert
     
  15. lifeliner4

    lifeliner4

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Oosterwolde (Fr.)
    Gewoon bij een heli shop een y-kabel kopen en de moter en pitch op 1 kanaal zetten,
    Dan ben je voor een paar euro klaar, of zelf een y-kabel maken.
     
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat dus helemaal NIET doen!!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee joh! Die MX12 moet zat mix mogelijkheden hebben om een simpele pitch/throttle mixer in te stellen! Ben je zelfs "gratis" klaar en het is nog veel beter instelbaar ook....

    Zou ik niet doen, zo'n Y-kabel.

    Groet, Bert
     
  18. lifeliner4

    lifeliner4

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Oosterwolde (Fr.)
    Wat mag je niet doen
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een Y-kabel tussen gas en pitch....

    Het mag wel (het is niet verboden, en het is absoluut vliegbaar) maar die zender heeft daar gewoon reeds een ingebouwde mixer voor, en dan is het gekkenwerk, om een lastig in te stellen electro-mechanische gas/pitch koppeling te maken die nooit optimaal zal worden, terwijl je een makkelijk en nagenoeg perfect instelbare electronische mixer tot je beschikking hebt.

    Groet, Bert
     
  20. lifeliner4

    lifeliner4

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Oosterwolde (Fr.)
    De vraag was volgens mij als ik het goed lees hij heeft 7 kanalen nodig.
    Maar de mx 12 heeft er maar 6.
    Dan kun je doormidden van een y-kabel toch een 7de kanaal creëren.
    Of heb ik dan mis.
     

Deel Deze Pagina