Robbe schutze bouwen

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door fakerboom, 18 apr 2009.

  1. fakerboom

    fakerboom Guest

    Hallo,

    Ik ga van de week beginnen aan een bestuurbare boot.
    De Robbe Schutze.
    Ik heb alleen nog nooit een bestuurbare boot gebouwd. ik heb wel al twee houten boten gebouwd.

    Zijn er nu al dingen waar ik van te voren rekening mee moet houden.

    Groeten Femke
     
  2. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Dat je de juiste electronica aanschafte voordat je begint, de motor en roerservo moet meestal al in een vroeg stadium worden ingebouwd.

    succes!

    p.s. zorg dat je genoeg ruimte hebt voor al electronica
     
  3. fakerboom

    fakerboom Guest

    Ik heb gewoon de aandrijfset er bij gekocht. die in het boekje stond.
    Ik neem aan dat deze voldoet.
     
  4. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Uiteraard:D!
     
  5. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Femke, Ik vaar ook met een Schutze. Maar dit is nog het oude model met houten versterkingen en een dek in hout. Ik veronderstel dat je de nieuwe uitgave met kunststof dek en versterkingen hebt. In dit geval zou ik de kunststof motorspant overtekenen op triplex van dezelfde dikte, omdat de kunststof anders waarschijnlijk zal inscheuren of breken. In het geval dat je als motorset de Navy-kompakt gebruikt, draai bij de inbouw dan je motoren 1/4 slag ( om hun as ), want anders kan je voor onderhoud ( zuiver maken van je assen en terug invetten ) praktisch niet meer aan de onderste bevestigingsschroefjes van de motoren. Dit als eerste tips. Mocht je nog vragen hebben, laat maar horen.
    Groetjes, Jos
     
  6. fakerboom

    fakerboom Guest

    Hallo Jos,

    Bedankt voor de voor de tips. Deze ga ik zeker meenemen.
    En zodra ik op meer problemen stuit dan zal je wel van me horen.

    Groeten Femke:D
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Volgende tip: ik weet niet of de aandrijving momenteel ook de Navy Compacts zijn;
    (Elektromotoren met oranje tandwielkast er aan)
    Je zou er eens over kunnen denken om deze motoren te vervangen door de 755/40 motoren van Robbe.
    Dit zijn "langzaamlopers", leveren evenveel power als de Navy compacts, maar missen die (uiterst lawaaierige!!!) tandwielkast.
    In de Happy Hunter zaten vroeger ook de Navy Compacts, maar bij de nieuwste versie van dit schip zitten de 755/40 's er in. Bevalt prima; minder lawaai en (zeker bij de Schutze) makkelijker in te bouwen.
     
  8. fakerboom

    fakerboom Guest

    Hallo Roel,

    Ik heb de motoren even bekeken maar volgens mij heb ik van die 755/40 motoren. Hoe is dat te zien. Er staat op RS-755VC-4540.

    Groeten Femke
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zó zien ze eruit:
    [​IMG]
     
  10. fakerboom

    fakerboom Guest

    Hallo roel,

    Zo zien ze er niet uit. Maar ik ga het eerst met deze proberen. Ik neem aan dat ik ze later wel kan vervangen als ik dat wil.

    Groeten Femke
     
  11. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Femke, jouw motoren zijn in elk geval veel krachtiger dan de Navy-kompakts. In mijn boot zitten RS 550 PH, deze worden omschreven als 600/24 door Robbe. Ondanks de tandwielkasten die zeker een deel van het vermogen opnemen is de Schutze een snelle boot. Met jouw krachtige motoren wordt het zeker een speedboot.
    Groetjes, Jos
     
  12. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Femke, om je in stemming te brengen voor je bouwproject, een foto van mijn boot.
    [​IMG]
    Groetjes, Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. fakerboom

    fakerboom Guest

    Hallo Jos,

    Als hij er zo uit komt te zien dan ben ik zeer tevreden.:D

    Groetjes Femke
     
  14. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Femke, onder deze link vindt je een foto van het echte schip. http://www.soeftje.de/Fische/FischeBilder/Schuetze2.jpg
    Van dit scheepstype zijn er op internet nog meer foto's te vinden. Het helpt om je boot met maar kleine aanpassingen meer op het echte schip te laten lijken. Waar Robbe bijvoorbeeld maar een paar bolletjes op een ra aanbrengt, gaat het in werkelijkheid om de groene mijnveeg-lichten. Robbe laat de koord van de dienstvlag vertrekken vanaf het radarpodest, in werkelijkheid werd de vlag gehesen aan een aparte ra achter de mast ( op de foto is dit goed te zien ). Zo zijn er tientallen kleine aanpassingen mogelijk die je boot opwaarderen en tot een uniek schip maken. Ik denk dat in de bouwkit zelfs decals zitten voor een zusterschip en meer bepaald de Pluto. Het zou wel mooi zijn om in verband te varen met verschillende zusterschepen.
    Groetjes, Jos
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2009
  15. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Femke, nog even een zijaanzicht.

    [​IMG]

    Mocht je deze of andere foto's van deze boot in een grotere resolutie willen, stuur me dan maar een PB met je contact gegevens.

    Groetjes, Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. fakerboom

    fakerboom Guest

    Hallo Jos,

    Heel erg bedankt voor de mooie foto's

    Groetjes Femke:D
     
  17. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Femke, en veel succes met de bouw.

    Groetjes, Jos
     
  18. fakerboom

    fakerboom Guest

    Hallo Jos,

    na enige vertraging ben ik toch begonnen.
    Nou zat ik te kijken moet ik alleen de motorspant van triplex maken of ook de steun en lengte spanten van de motor.

    Groeten Femke:D
     
  19. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Femke, in principe zou ik alle delen waar de motoren rechtstreeks krachten of trillingen op overbrengen vervangen door triplex. De kunststof delen zullen, als je ze niet vervangt gegarandeerd gaan inscheuren of afbreken. Vergeet niet alle delen die je in triplex maakt met poriënvuller te behandelen. Het triplex heeft veel voordelen, maar wel het nadeel dat het water opzuigt en dan opzwelt. Ook de steunen voor de roerkokers zou ik in triplex maken, want ook hier worden serieuze krachten op uitgeoefend.
    Groetjes, jos
     
  20. fakerboom

    fakerboom Guest

    Hallo Jos,

    Ik ben nu op het punt beland dat ik de achterkant van de boot weer terug moet lijmen. Hier voor heb ik UHU plus acrylit alleen weet niet niet helemaal zeker of dit de goede lijm hiervoor is.

    Groetjes Femke:confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2009

Deel Deze Pagina