Robbe Sea Wolf v2

Discussie in 'Duikboten' gestart door Klamath, 11 dec 2011.

  1. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hallo allemaal. mijn naam is Tim, ben 24 jaar oud en woon in het oosten van het land. Qua modelbouw ben ik hoofdzakelijk me auto's bezig (en dan vrijwel alleen electro auto's. heb hier een aantal van, en 1 benzine auto. )
    Verder heb ik een paar bootjes (niks bijzonders.) en een paar vliegtuigjes.
    Dus qua modelbouw ben ik al redelijk breed bezig. en dit word nu nog iets uitgebreid. (hoewel dit toch eerst niet de bedoelling was! :) )

    Ik ben onlangs weer eens voor m'n werk weg geweest, en ben op donderdag avond eens de stad in gegaan. (moest de volgende ochten erg vroeg beginnen bij de klant, dus was een beetje op tijd gestopt. ) Hier kwam ik een hobby zaakje tegen, en ben ik daar maar eens naar binnen gegaan.
    Op de bovenverdiepping had dit zaakje veel Revel modellen staan, welke ik wel erg leuk vind, maar ik eigenlijk niets aan heb. (plus dat ik me de tijd er nooit voor neem om ze zo mooi t maken als ze het verdiennen. :( )
    Toen ik weer weg wou gaan, viel m'n oog op een onopvallend doosje wat in de hoek van de winkel lag. Een Robbe Sea Wolf v2 nieuw in doos. :)

    Het was helemaal niet de bedoelling om iets te kopen bij die winkel. maar dit model had ik 'vroeger' toch wel zo vaak in de catalogus bekeken, die moest gewoon mee. (of dit een verstandige keus was zal nog moeten blijken. Dit is namelijk wel een totaal andere tak van sport als de autotjes. dat is immers gewoon passende onderdeeltjes in elkaar schroeven, en rijden maar. hier komt toch wel iets meer bij kijken. )

    In ieder geval is het mijn bedoelling om de Sea Wolf gewoon netjes op te bouwen. Uiteraard zouden alle tips hier van harte welkom zijn, gezien ik met echt de bouw van een boot nog maar weinig ervaring heb.
    (heb een model zeilboot van ABS in elkaar gezet, maar dat was het ook zo'n beetje. :) )

    In eerste instantie was het mijn bedoelling om de Sea Wolf gewoon helemaal origineel in elkaar te zetten.
    maar toen zag ik hoe dat 'dynamische' duik systeem werkte als die onder water zat. de mast/periscoop kantelt iets achterover als de radar schotel in het water komt, en dit trekt de roeren iets aan wat ik begrepen heb.
    Dit systeem vind ik niet echt mooi, en daarom wil ik de voorste roeren toch ook liever met een servo laten werken.
    Verder zou ik ook graag de originele schroef willen vervangen voor z'n mooie duikboot schroef van Raboesch. Die schroeven vind ik zo verschrikkelijk mooi uit zien. :) Mischien een stomme reden om er een op te zetten,.. maarja, daar is het dan weer hobby voor denk ik dan.

    In ieder geval hier een paar plaatjes bij het praatje.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals gezegt, ik ben zelf nog een aardige leek als het op het bouwen van een duikboot aan komt.
    Ga zelf dan ook eerst maar een aantal bouwverslagen doornemen etc voordat ik ook maar iets met deze kit ga doen.
    Ik heb deze toch echt te vaak bekeken als dat ik deze kit wil verprutsen. dus ga me er in ieder geval de tijd voor nemen! Ik denk dat de sluiting van de druk tank misschien anders gaat worden als origineel. en ook zal de plaat waar alle RC op zit wel iets anders opgebouwd moeten worden gok ik. (gezien ik de voorste roeren ook bestuurbaar wil hebben, indie mogelijk. )
    Het enige wat ik wel zeker weet, is dat ik hem dynamisch wil houden. puur omdat die dan weer boven komt dobberen als de accu leeg is, of er iets anders aan de hand is. Is misschien niet het mooiste voor een duikboot, maar het lijkt me voor mezelf wel het veiligste.

    verder zou ik hem ook graag mooi willen laten uit zien als die klaar is. (denk dat die gewoon zwart gaat worden.. mag wel uit zien als een kern onderzeër. :) )

    Qua elektronica heb ik het volgende nog liggen.
    Een brushed regelaar van een auto. (is een wedstrijd regelaar voor snelle motoren. lage interne weerstand. dus zal mooi moeten zijn voor het standaard motortje van deze boot. zal de regelaar in ieder geval niet warm worden. :) )
    Standaard servos (gewoon de standaard maat servo's heb ik wel een aantal van liggen. (Futaba s3003's bijvoorbeeld. ) deze zouden toch wel genoeg moeten zijn voor zo'n boot gok ik?
    heb qua zender 2 mogelijkheden. de Spektrum DX7 van m'n vliegtuigen gebruiken. of een oudere 40MHz FM zender. Ik heb begrepen dan 2.4GHz niet zo prettig werkt door de dichtheid van het water, klopt dat?
    en qua accu zal er ongetwijfeld een LiPo in komen. lekker grote capaciteit voor de afmetingen. :)
    Hoewel in dit geval het lage gewicht nog wel eens een nadeel zou kunnen zijn?

    In ieder geval zijn er nog genoeg dinen die ik maar eerst moet uit/opzoeken voordat ik aan deze bouw kan beginnen. :)
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  2. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    2.4ghz werkt niet onder water. 40 MHz werkt wel goed.

    Je kan inderdaad gewoon een Servo aan de voorste duikroeren koppelen.

    Ik ga dit volgen, ik wil er ook nog eens een bouwen!
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo
    welkom in het in het water vaar hoekje

    40 Mhz werkt prima onder water
    de regelaar moet ook achteruit kunnen anders kan je niet stoppen met je boot
    als sluiting zou ik meteen een bajonet sluiting bestellen bij norbert bruggen
    meteen ook maar een balans regelaartje er bij anders blijft hij niet mooi onder
    kom eens naar een treffen daar zie je verschillende seawolf's naast elkaar met verschillende systemen

    Vaardagen en locaties

    gr raf
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Van mij ook welkom!

    De elektronica die je noemt zal prima voldoen in de Seawolf. Alleen wat Ruben al zegt, 2,4 Gig doet het niet onderwater, ze zit vast aan 40 mHz.

    Lipo: werkt uitstekend, ik heb mijn hele vloot erop overgezet. Denk alleen aan de lipo afslag. Als de regelaar die al geeft prima. Heeft hij die niet zul je er een losse saver in moeten zetten die 'iets' doet waardoor jij weet dat de accu bijna leeg is. Onderwater merk je niet echt dat hij leeg wordt door het zakken van het vermogen, en een geluidssignaal is vrij zinloos vanuit de afgesloten romp.

    Veel succes en plezier met de bouw!
     
  5. ikke79

    ikke79 Guest

    hey

    welkom in de onderwaterwereld.

    Als je begint te bouwen zou ik het advies van raf opnemen en een bajonet van norbert aanschaffen en de doorvoeren dat scheelt een hoop werk als je dit later toch nog wil gaan doen, als je ervoor kiest om de seawolf statische te laten duiken dan kun je het beste de servo's aan de onderkant van het techrek plaatsen dat scheelt weer ruimte maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je de gaten van de deksel waar de verbindingstangen doorkomen voor de servo's aan de onderzijden komt.

    groet mick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2011
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hallo,
    Bedankt voor de tips alvast. Die Bajonet aansluiting ziet er inderdaad goed uit. Vind alleen 75 euro wel een haftig bedrag. Maar ik begrijp dat men hier dus goede ervaringen mee heeft? (vond de standaard aansluiting in ieder geval al niet echt overtuigend om eerlijk te zijn, zat er zelf al aan te denken hoe ik dat anders kon oplossen. :)
    Ik zal het in ieder geval overwegen. Een andere oplossing voor mij zou zijn om er gewoon zelf een te maken. Maarja, dan ben je ook weer bezig het wiel 2x uit te vinden. Maar zoals gezegt, de insteek is in eerste instantie om het ook goed te doen. dus de kans is dan inderdaad wel groot dat die bajonet sluiten er gewoon van komt. :D


    Wat ik er verder van snap is dat ik het best zo compact mogelijk kan gaan? (oftewel ik zou allemaal mini servo's kunnen nemen ipv de normale afmetingen. als ik dan de indeling van de servo's etc een beetje slim aan pak, zou ik in de romp toch plenty ruimte over moeten houden?

    qua regelaar zit ik nu toch te denken aan een Traxxas XL5 regelaar. de nieuwe varianten hiervan hebben een low voltage cut-off, waarbij als de spanning onder een bepaalde waarde zakt, de output op 50% word begrenst. (denk dat je dat toch al zou moeten merken, gezien duiken dan moeilijker zou moeten worden? )
    en als de spanning dan nog verder zakt, slaat de motor gewoon af, tot de spanning weer iets gestegen is. (is wel genoeg om weer naar de kant de kruipen lijkt me. )
    Het nadeel is alleen dat die regelaar redelijk groot is. (maar de behuizing is verder wel waterdicht volgens traxxas.) de koelvinnen iets inkorten, dan zou het wel mooi moeten passen denk ik.

    Verder is het enige ding wat me nu zo 1,2,3 niet duiderlijk is, hoe lossen julle de verbinding met de roeren aan de voorkant op? Ik bedoel, die techtray word naar achteren uit de boot gehaald lijkt me, gezien daar de aandrijfas etc allemaal zit, correct? echter steekt de stuurstang van die roeren aan de voorkant dan naar voren toe door de bulkhead.
    moet je de neus dan uit elkaar halen, elke keer dat die tray er uit moet?
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    nee de servo komt tegen het voorste schot aan te zitten en met een verlengkabel naar achteren gevoerd
    schuif je het tech rek in de romp de servo kabel aan sluiten en klaar
    maar de vraag is wat doe je met de voorste duikroeren ???? en heb je ze wel nodig
    anders is het zinloos om ze beweegbaar te maken
    eenmaal in de juiste stand worden ze haast niet meer gebruikt
    maar daar kunnen de seawolf vaarders het beste over uit weiden
    de seawolf zonder de voorste duikroeren trekt een beetje op de george washington
    [​IMG]


    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2011
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Bedankt voor je reactie Raf, Ik was zelf onder de veronderstelling dat je de voorste roeren nodig had om wat vlotter op het oppervlak te kunnen varen, en als je dan wilt duiken, ze op een soort van vaste duik positie zetten. (wou hiervoor de gear up/down of flaps functie van de 40MHz vliegtuig zender gebruiken.
    Is dat een setup die wel meer gebruikt word?

    Ik bedoel, als ik deze op een servo zet (waarvan ik je idee echt geweldig vind! zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. :) ) dan houdt ik me de opties nog open lijkt me. Ik was dus van plan om deze eerst gewoon 2 posities te geven, maar weet dus nog neit of dit een goede setup zou zijn.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zoals reeds gezegd kan je zonder
    doordat ze weinig worden aan gestroomd door het omringende water doen ze niet veel af
    alleen als je in een heel ondiep basin wilt gaan varen kun je ze gebruiken om de boot tot op 3 mm van de bodem te krijgen
    maar door de stabilisator van norbert die op de achterste duikroeren reageerd staan die voorste er voor jan l*l
    want de achterste worden door de schroef aangestroomt en hebben dus veel meer effect
    als je ze aanstuurt dan proportioneel drie standen gaat niet of hebben geen nut
    boven is boven en dan heb je deze duik roeren niet nodig
    de echte duikboten trekken op volle onder water snelheid zelfs deze roeren naar binnen
    om minder geluid te produceren

    gr raf
    ps wij sluiten (als je het nog niet gezien had)altijd met onze naam af
    het is een klein hoekje duiboot mensen en we gaan elkaar toch eens op een treffen tegen komen dan praat dat wat makkelijker
     
  10. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Aha, sorry, dat was me zo niet opgevallen. (zoals gezegt, ben zelf hoofdzakelijk actief in het auto gedeelte.
    De voorste roeren dragen dus niet erg veel bij. dan misschien een stomme vraag, maar waarom zitten deze er dan op?
    Ik wil ze best proportioneel aansturen, maar het moet wel enigsinds een reden hebben, en niet 'omdat ze er zijn' zeg maar. (wat jezelf dus ook al aan gaf. )

    Ik was op zich dus van plan om de duikboot gewoon dynamisch te laten duiken. maar hoe meer ik hier over lees, hoe meer ik het idee krijg dat het vaarbeeld daardoor best slecht is. Aan wat voor bedrag extra zou ik moeten denken (ongeveer) om hem meteen als statische duikboot op te bouwen?
    (wat ik heb gelezen zou ik een ~200cc duiktank nodig hebben? +een pomp, en regeling.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    een pomp koop je bij robbe
    [​IMG]
    met deze pomp zal hij nog redelijk snel duiken en ze is niet te grootbde uitstekende delen zaag je der gewoon vanaf
    dan een bts van bij norbert daar zit de volledige sturing op die je moet hebben om deze pomp te sturen
    dan een baxterzakje van 200 cc en je bent klaar
    op een paar darmpjes en een messing buisje voor de doorvoer naar buiten
    de pomp is 36 euro
    de bts is 45 euro
    en een baxterzakje ???? geen idee
    komt nog de balans regelaar er bij 75 euro maar deze kan later nog

    dus voor een goeie 80 euro heb je een statische duikende sea wolf
    komt er nog de bajonet sluiting bij
    deze moet je hebben voor je de boot inelkaar gaat zetten want hij wordt er iets langer door

    en geloof ons allemaal anders zou je niet willen hebben
    de bts die stuurt je boot als de accu leeg geraakt naar boven
    ook als je de water melder gebruikt pompt hij meteen leeg
    een soort van fail safe heb je dan meteen mee gekocht
    de accu plat op de bodem en de baxterzak er boven op en de servo's onderste boven voor aan dan blijft er ruimte voor de pomp en de bts
    maar zoek op het forum er zijn er reeds genoeg gebouwd
    gr raf
     
  12. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    hoi tim

    even in reactie hierop:
    de voorste duikroeren heb je niet nodig zoals raf al aangeeft
    als je op de plek wilt kunnen duiken is een statisch systeem nodig,
    maar het leuke van deze duikboot is juist het handzame formaat en
    het ontbreken van allerlei kwetsbare detailering.

    dus een ideaal bootje om met wat snelheid onder te gaan, de robbe u-47
    is dan weer meer een kandidaat voor statisch duiken

    ik heb zelf de voorste roeren niet ingebouwd, naar de toren-roeren
    beweegbaar gemaakt, voegt ook niets aan het vaargedrag toe, maar
    deze zitten bovenwater, dus dan zie je wat gebeuren he :rolleyes:
    [​IMG]

    groeten johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    nog 1 met auto's die een duikboot gaat bouwen.
    hopelijk lukt het jou beter dan mij.
    ik ben er al dik anderhalf jaar mee bezig.

    maar ook namens mij welkom
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo marc

    dat komt door de kleur die je der aan gegeven hebt hahahaha

    gr raf
     
  15. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    hahahahahahahaha.

    echt niet rafje.

    die kleur staat juist voor doorgaan.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo marc

    ja ik had niet anders van je verwacht
    maak die boot nu eens eindelijk vaar klaar
    dan heb je nog een jaar om hem ook duikklaar te maken
    gr raf
     
  17. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    komt wel een x raf.
    momenteel meer intresse in iets rollends groen maar door de huidige temperaturen zakt dit ook behoorlijk in.
    bovendien kan op korte termijn mijn woonsituatie heel ingrijpend gaan veranderen en dan moet ik eens goed bekijken hoe of wat verder.


    MAAR WE DWALEN WEER EENS HEEL VER AF VAN HET ONDERWERP !!!!!!!!
     
  18. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hallo Marc, Dunkt me om te horen dat ik niet de enige ben met deze gedachten spinsels, haha. :)
    Heb zelf ook al iets rollends grijs. (met piepende tracks en al! ) Hoewel de hoeveelheid details op de Heng long Tiger een beetje tegen vallen. :D

    @Johan K, Bedankt voor je reactie. Die voorste roeren voegen dus inderdaad niet veel toe begrijp ik al wel. Mij viel ook op dat deze boot aardig weinig detail heeft. Op zich voor mij een positief iets denk ik,.. ben namelijk niet echt goed met schilderwerk, laat staan airbrush.
    Echter lijkt mij het opbouwen van deze duikboor als statische duiker ook wel weer wat hebben. (helemaal als ik het met een investering van 200~250 euro gewoon helemaal goed zou moeten kunnen doen. :)

    Alvast mijn excuses als ik veel vraag trouwens. zoals gezegt, ik heb er nog maar weinig tot geen verstand van. En ik wil ijn ieder geval in grote lijnen uitgezocht (of in ieder geval duiderlijk) hebben alvorens ik begin met bouwen. :)

    Gr,
    Tim
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo Tim

    als je vragen hebt geen probleem
    die zijn er om opgelost te worden en dat gaat lukken via dit forum
    veel kennis en er zijn reeds veel sea wolfjes gepasseerd

    ik noem het een "onder de snelbinder van de fiets duikboot"
    er zit weinig op dus er kan weinig stuk gaan
    een ideale duikboot om met deze tak van de hobby mee te beginnen
    dus laat maar komen deze vragen

    gr raf
     
  20. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    personen met de ballen verstand van duikboten zijn er hier wel meer.
    (ikke zelf dus ) maar al doende leert men.

    Ps ik heb geen heng long maar de oude tamiya gepard en 1 berger op leo 1 basis maar ook die zijn "onder constructie"
     

Deel Deze Pagina