Robbe Smaragd

Ik heb een Robbe Smaragd (echt een varend wonder) alleen ze vaart nog niet :(
van de romp is het groffe werk af (elektronica nog niet) dus eigenlijk niet veel.
In het boekje is de volgende stap het hekjes werk alleen ik snap er geen donder van (ik ben een modelvlieger) :confused:

Iemand ervaring? Bouwfase 6 in het boekje (vd 11)

Te lang niks gedaan aan deze "Dikke" dame, maar ik krijg binnenkort hulp :)
Ik heb alles (denk ik)

HELP?!:shock:

Forumfunctie "zoeken".
Typ in: "Smaragd".
"Enter"
Voila... een hele bladzijde met links, inclusief een vrij compleet bouwverslag van ondergetekende.

Roel,
ik had jou verslag al gelezen (leuk verslag)
Vroeg me af hoe het zat met al die hekjes werk enzo.
Ben niet zo'n heel ervaren scheepsbouwer :) en vraag hier wat hulp bij

Ik had op jouw foto al iets gezien van dat hekwerk maar snap het nog steeds niet.
In het boekje staat iets als dat je het aan elkaar moet solderen. Hier zet ik mijn vraagteken.

Daarbij nog iets:
Is ze al geverft/gelakt op de eerste foto's mijne is namelijk nogal beige/bruin voor die kleur weet ik geen naam :)

Laatst bewerkt:
Ja, je zal de "preekstoel" op de boeg en beide achterste stukken (hoekstukken rond de kuip) moeten solderen volgens tekening.
En als ik zeg "solderen" houdt dat in: hardsolderen, dus met een brander en geschikt soldeer. Als je die kunst niet machtig bent, zal je hulp moeten vragen. Zelf aanklungelen met een brandertje en niet geschikte soldeer is vragen om ongelukken. Je hebt namelijk niet het meest makkelijke model uitgezocht voor je leeftijd.

En mijn Smaragd was maagdelijk wit toen ik haar kocht.

Nieuwsgierige vraag:
hoe denk je haar naar de waterkant te transporteren? Of grenst jullie tuin aan een vaarwater?

Slimme vraag,
Toen ik haar kocht nog wel ;)
Inmiddels verhuisd en moet nu metertje of 200 lopen en dan zit ik aan een
rivier,

Maar 200 meter met 14 kilo onder je arm?!
Maar nu is het nog niet nodig, eerst bouwen :)

En ja, inderdaad niet het makkelijkste model, en ik moet nog zo'n 20cm tot
de preekstoel :mad:
Ik heb er ook een tijdje niet aan gewerkt, zal het maar weer eens oppakken.
De hekjes zitten erin en het 1.9 mm (zoiets) gaatje voor het steuntje is ook geboord (ook op de goede plaats) maar het zit nog niet vast, moet je dit ook "solderen"? op de tekening staat iets dergelijks als een splitpen. Snap je wat ik bedoel? ik maak anders wel even een foto :)

Maak maar een foto, want anders kan ik blijven gokken.
En mijn kristallen bol is een beetje beslagen, dus dat wordt moeilijk.

Zoals gezegd:
Foto's staan beetje door elkaar heb van paar punten nog extra foto van genomen.
img0095gz.jpg

img0094oej.jpg

img0093rh.jpg

img0092qq.jpg

img0090tg.jpg

img0089b.jpg

img0088aa.jpg

img0087zp.jpg

img0086jb.jpg

img0084nr.jpg

img0083yi.jpg

En van het geheel:
Hier zie je onder de neus van de boot het grootzeil winch
img0082gdj.jpg

Laatst bewerkt:
Tja... Ik kan er weinig chocola van maken, eerlijk gezegd. Je kunt beter je foto's bij daglicht maken, zonder flits. Ik zie veel schaduwen en een heel onregelmatige achtergrond. Kan er weinig mee.

Wél moet je ik je adviseren om te stoppen met het railingwerk totdat je het inwendige (de lieren en de elektronica) gereed en ingebouwd hebt.
Als je nu alle railingwerk gaat maken en daarna aan het inwendige gaat werken, maak je onherroepelijk dingen kapot. Dat geldt ook voor de mast en de zeilen.
De afwerking met railingen enzovoorts doe je als laatste.

Oke, het grootschot(het winch systeem dat volgens jou "de oneindige lus "
heet) is klaar (naar nijn weten) die zie op de laatste foto ergens omderin liggen. Is het aan te bevelen om een apart fokke winch te nemen?

En moet de binnenkant ook nog worden geverft?
Op foto een zie je de mastvoer darnaast twee buisjes, zijn die bedoel voor het grootschot en het fokkeschot?

Ik maak vanmiddag wel wat fototjes bij daglicht

Op jou foto's lijkt het wel of je fok ook een giek (of iets dergelijks) heeft, klopt dit? Want ik heb alleen de mast en de giek voor het grootzeil (of voor de fok).

Wat zou ik nu moeten doen om verder te komen?
Het inwendige werk, wat houd dat allemaal in?

Een klein advies : zet de tekst bij de foto's
Houd een regel tussen de foto's.
Er zijn bouwers genoeg die je willen helpen, maar als die eerst moeten gaan zoeken welke regel bij welke foto hoort gaat voor sommigen de hand naar de knop "ander bericht" en ben je ze kwijt.

Opmerkingen als "die zie op de laatste foto ergens omderin liggen." houden ook geen kijkers vast.(nog afgezien van de taalfouten)

Een beetje moeite doen om een antwoord te krijgen kan je toch zeker wel opbrengen?

Een klein advies : zet de tekst bij de foto's
Houd een regel tussen de foto's.
Er zijn bouwers genoeg die je willen helpen, maar als die eerst moeten gaan zoeken welke regel bij welke foto hoort gaat voor sommigen de hand naar de knop "ander bericht" en ben je ze kwijt.

Opmerkingen als "die zie op de laatste foto ergens omderin liggen." houden ook geen kijkers vast.(nog afgezien van de taalfouten)

Een beetje moeite doen om een antwoord te krijgen kan je toch zeker wel opbrengen?

Ja sorry zit op een iPad en dan maak je snel typfouten. N en M liggen nogal dicht bij elkaar
Ik zal het erbij zetten.

Oke, het grootschot(het winch systeem dat volgens jou "de oneindige lus "
heet) is klaar (naar nijn weten) die zie op de laatste foto ergens omderin liggen. Is het aan te bevelen om een apart fokke winch te nemen?
Sorry, ik zie " iets" liggen maar wat????
Een aparte winch voor de fok is op zich leuk, maar heeft weinig toegevoegde waarde. Ik vaar mijn Smaragd met 2 winches, maar het meeste van de tijd heb ik die gekoppeld via een mixer op m'n zender.

En moet de binnenkant ook nog worden geverft?
Nee, binnenzijde hoeft geen verf.
Op foto een zie je de mastvoer darnaast twee buisjes, zijn die bedoel voor het grootschot en het fokkeschot?
Zie bouwtekening, staat het allemaal luid en duidelijk op.

Ik maak vanmiddag wel wat fototjes bij daglicht
Fijn plan.

Op jou foto's lijkt het wel of je fok ook een giek (of iets dergelijks) heeft, klopt dit? Want ik heb alleen de mast en de giek voor het grootzeil (of voor de fok).
Correct. Zonder giek aan je fok heb je een soort Genua (of "Bolle Jan") en die vereist een geheel andere schootvoering van een normale fok.

Wat zou ik nu moeten doen om verder te komen?
Het inwendige werk, wat houd dat allemaal in?
Als je de bouwbeschrijving goed leest, kom je dat vanzelf tegen. Tips geven doe ik graag, maar ik ga geen complete bouwbeschrijving van de fabrikant vertalen.

Bedankt voor je laatste reactie,

Ik zal nog even een foto maken van de winch,
Even over die tekening, bij mij staat er "plan 2" is er ook een plan 1?Want die heb ik nooit gezien.

Foto's :
Even het gehele plaatje in het licht :):
foto1ec.jpg

Nog een keer:
foto11opr.jpg

De kiel:
foto12hasb.jpg

En de winch: (plus mijn voeten :rolling:)
foto2zw.jpg

foto21r.jpg

Van dichtbij:
foto23f.jpg

en:
foto22i.jpg

Flits stond standaart aan, sommige zijn met andere zonder flits.

Groet

Laatst bewerkt:
Zeilen van de Smaragd

Hoi,

Ik ben nieuw op MBF.
Even een korte introductie: (hopelijk is dit een acceptabele plek)
Begin dit jaar (2012) heb ik de Robbe Estelle gebouwd. Met dit zeilschip vaar ik op de Noorderplas in 's-Hertogenbosch op zo'n 200 m van waar ik woon.

September dit jaar schonk een goede kennis een nog niet afgebouwde Smaragd. Of ik interesse had deze voor mijzelf af te bouwen. Er was van alles bij; behalve de mast, zeilen en het gedeelte voor het besturen van de schoten.
Inmiddels heb ik voor van alles wel een (budget) oplossing gevonden.
Veel heb ik opgedaan uit het bouwverslag van Roel van Essen en anderen. Waarvoor mijn dank.

Mijn vraag op dit moment is zijn de originele zeilen voorzien van een ingebouwde bolling. Of zijn ze net zoals bij de Estelle vlak/plat?

Goed vaarweer,

Mario

soldeersterkte

@JungleMonkey,

Voor technische info over solderen is de publicatie van de FME-CWM nummer VM126 getiteld zacht/hard solderen interessant.
Met die informatie denk ik dat je alle delen van de reling met zachtsoldeer kan solderen omdat deze delen nauwelijks worden belast.
Soldeer zoals gebruikt in de elektronica.
VM 126 geeft voor zachtsoldeer;
1) een afschuifsterkte aan ca. 50 N/mm2 (ca. 5 kg/mm2) voor kort durende belastingen (minuten)
2) en ca. 1 N/mm2 voor aan kruip onderhevige belastingen (langdurige belastingen (jaren)).

Ik heb een controle testje gedaan als onder 1) en kom zelfs tot hogere waarden.

Let op; soldeer geen elektrische/stroom voerende draden die vervolgens in een klem/kroonsteen worden vastgezet. Deze gaan snel los zitten, zie 2), en geven dan onbetrouwbare elektrische verbindingen.

Hopelijk heb je wat aan deze info

Goed vaarweer,

Mario

Laatst bewerkt:
Back