robbe spitfire

• Topicstarter Topicstarter tovenaar
  • Startdatum Startdatum
T

tovenaar

Guest
halo ik heb hier een robbe spitfire liggen,er zit momenteel een speed 600 motor in van 8.4 volt. het probleem is het volgende: het vliegtyuig is enorm zwaar en heeft naar mijn mening een te kleine vleugeloppervlakte voor dat gewicht.
hij is in staat van te vliegen maar eenmaal dat het vliegtuig iets vertraagt valt hij als een blok naar beneden.de baterij is een bmi ni-cd rc-2000 en deze weegt toch tamelijk veel.ik had gedacht deze te vervangen door een lipo .
hoveel zal mij dit kosten ?
moet ik een nieuwe snelheidregelaar en lader?
hoeveel zal dit in gewicht schelen ?
iemand nog een beter idee ?

Hallo tovenaar, ik ben net bezig geweest met de speed 600 (power 600) in mijn Robbe Cardinal. Mijn ervaringen met het overstappen naar Lipo's staan in dit draadje:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=44239

Het komt er in het kort op neer dat je je moet beperken tot een 2 cellen lipo. In mijn geval heb ik gekozen voor 3000mAh omdat mijn NiMh accu ook die capaciteit had en ik er niet op achteruit wilde gaan kwa vliegtijd. Met de originele prop op de Power 600 trekt hij bijna evenveel stroom als op 8,4 volt NiMh. het gewicht van het toestel vliegklaar is bij mij ca. 275 gram lager en da's aanzienlijk. Hij vliegt nu duidelijk beter.

Wat zijn de afmetingen (span, vleugleoppervlak) van de spit en wat is het huidige gewicht?

ik ga het proberen met twee lipo cellen,met een beetje geluk kan ik er vrijdag omgaan ,ik laat jullioe weten hoe het gaat

Nog even dit :

Lipo's enkel met een lipolader laden!
Om te voorkomen dat je je lipo's te leeg trekt moet je regelaar een lipo-cut-off hebben (nu meestal standaard op alle regelaars). Ik weet niet hoe oud je regelaar is, maar als hij geen lipo cut-off heeft, dan kun je er een aparte lipo-saver tussen hangen (dan gaat er een felle led schijnen wanneer je lipo's rond de 3V zijn)

Gewoon om zeker te zijn dat je antwoord hebt op je vragen...

Mvg,

Dennis

het is een mc114 robbe futaba gaat het daarmee lukken ?
hoeveel gewicht gaat me dat besparen

hoi ik heb al een paar jaar de Mustang uit de zelfde serie van Robbe

heb er paar keer mee gevlogen, was toen nog in het Nicad-tijdperk. speed 600. was toen niet vooruit te branden, op 8cellen vloog het net, met 2lipo's ben ik bang dat je hem stuk gooid, te weining power

als ik jou was zou ik hem mooi aan't plafont hangen, dan heb je er het meest plezier van.

heb ik dan minde power met twee lipo's,sry ik weet er niet al teveel van ik vlieg met de oude vliegtuigen die ik van een familielid kreeg.
ik zou hem omhooghangen maar hij is al zo vaak gecrasht dat hij niet meer om aan te zien is . kent er soms iemand een vliegtuig dat met een speed 600 en de lipo's of het oude nicad pak kan vliegen liefst iets dat anaf het gras kan opstijgen en niet te duur is.ik had alle hoop gezet op minder gewicht door de lipo's aar ls dit nit werkt ben ik meschien beter met een nieuw vliegtuig

Hoi,

Ik ken die kist van Robbe verder niet maar hij moet zo'n beetje dezelfde dimensies hebben als mijn Cardinal, ook van Robbe en ook met een speed 600. Met NiCad/NiMh vloog dat redelijk op 8,4 volt en nu met 2 cellen lipo prima (beter dus). Voor jouw spit zou dus hetzelfde moeten gelden, gewoon probefren als het niet lukt kun je altijd nog iets anders proberen.

Ik heb net een sea fury van balsacraft gekocht via modelbouwmarkt.nl. Wet niet of die vergelijkbaar is met jouw kist....maar die is 1,20 spanwijdte en loopt origineel ook op een speed 600. daar wordt 10 cellen nicad voor aanbevolen...ga 'm vliegen met 3s lipo's.
2s lipo's lijkt me dus aan de krappe kant. Proberen kan altijd natuurlijk

Edit: het draadje van Ben hierboven laat zien dat de praktijk anders is....te laat gezien :?

begrijp ik dat nu verkeerd of is er nooit een oplosing gevonden voor de spitfire?
ik ga eerst proberen met de lipo's
lukt dat niet dan ga ik voor een sterk oververmogen aan borstelloos

@Awol: die motorisering is niet te vergelijken. Als voor die Sea Fury (mooi dingetje trouwens, ik heb hem gezien) 10 cellen wordt aanbevolen is dat een heel ander type speed 600. Ik heb inmiddels aan den lijve ondervonden dat de speed 600 die door Robbe wordt gebruikt (een Mabuchi 550PH ofwel Power 600/24) niet op een 3S Lipo kan. Zelfs met een heel klein propje trekt hij te veel stroom. M.a.w. je moet kijken naar het vermogen dat door de motor/propcombinatie kan worden geleverd. Dat is bij de 2S Lipo nagenoeg gelijk aan de NiMh accu van 8,4 volt bij een lager vliegklaargeicht. Tel uit je winst.

@jakki takkie:
Nadat ik die post van Ben had gelezen zie ik inderdaad dat die twee niet te vergelijken zijn. Mijn Sea Fury wordt ook aangedreven via een vertraging. Een ander verhaal inderdaad dus....wist niet dat er zoveel verschil zat tussen wat ik dacht dat identieke aandrijvingen waren...zal mezelf er eens wat meer in verdiepen.

Back